7 stappen naar naamsbekendheid

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 18 januari 2021

7 stappen voor meer naamsbekendheid

Zichtbaar zijn zonder te spammen? Naamsbekendheid vergroten zonder continu online te zijn? Het kan! In dit blog geef ik je 7 stappen waarmee je je een betere naamsbekendheid krijgt en je zichtbaarheid strategisch aanpakt.
 
‘Wat kan ik doen om meer naamsbekendheid te verkrijgen?’ Dit vragen veel ondernemers zich af. Dit blog geeft je 7 stappen om je naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Neem je alle 7 stappen, dan ben je doelgericht zichtbaarder op jouw authentieke manier die de leukste klanten aantrekt.
 

Waarom wil je naamsbekendheid?

Het doel van een goede naamsbekendheid is dat jouw doelgroep als eerste aan jouw merk denkt als het gesprek gaat over het probleem waarvoor jij de beste oplossing hebt.

Het voordeel van zo’n goede naam, is dat mensen het liefste bij jou kopen en met jou samenwerken omdat jij als de expert op het gebied van het specifieke probleem wordt gezien. Met een sterk merk kun ook flink wat marketingbudget besparen, is onderzocht. Als je een actie doet of een nieuwe aanbod lanceert, heb je veel minder ‘reclame’ nodig om daar klanten voor te krijgen.

Je naamsbekendheid versterken helpt je bij je branding, een goede naam opbouwen: jouw doelgroep weet dan precies wat voor bedrijf je bent, wie je helpt, welk probleem je oplost en hoe. Zo’n sterk merk werkt dus enorm in je voordeel bij verkoopgesprekken met potentiële klanten. Je hoeft dan alleen nog maar in te gaan op hun specifieke situatie om te zorgen dat ze de waarde van jouw aanbod voor hen ontdekken en bij je kopen.

Hoe bouw je dan zo’n goede naamsbekendheid op? Dat doe je in 7 stappen, die ik je in dit blog uitleg:

Jíj́ bent soms de grootste blokkade voor meer naamsbekendheid. Herken je deze belemmerende gedachten:
 
  • Ik kan pas verkopen als ik veel naamsbekendheid heb: als veel mensen mijn bedrijf kennen
  • Ben ik wel goed genoeg? Anderen doen ook zo ongeveer wat ik doe
  • Ik weet nog niet exact wie mijn ideale klant is. Hoe kom ik dan met hem in contact?
  • Ik moet irritant en veel en schreeuwerig zichtbaar zijn om aandacht te krijgen. Gaat het wel werken als ik het op mijn manier doe?
  • Mijn product is nog niet helemaal af
  • Ik heb weinig tijd
  • Ik heb weinig geld
Stop ermee! Besef dat er niemand op de wereld is met precies dezelfde ervaring, expertise, vaardigheden, interesses en missie als jij. Daardoor alleen al is jouw aanbod uniek. En trouwens, maak je niet druk over concurrentie: sommige mensen kunnen de oplossing echt alleen maar van jóú horen. Je neemt nu eenmaal niet zomaar iets van iemand aan. Jouw klant heeft JOU nodig.
 
O ja, je hebt trouwens niet per se naamsbekendheid nodig om te kunnen verkopen. Dat bewijst dit ding wel:
 
Ontdek dus waar jouw klant naar zoekt, zodat je jouw aanbod kunt doen. In deze cursus leer je hoe je dat onderzoekt. Aan de slag!
 
 

Stap 2: De eerste 10 klanten

De eerste 10 klanten zijn de sleutel naar meer klanten. Want zij kunnen precies vertellen wat ze aan jouw product hebben gehad en hoe het hen geholpen heeft. Met die informatie kun je heel eenvoudig nieuwe klanten aantrekken. Alle growth hackende succesvolle bedrijven weten dat. Daarom starten zij met het interviewen van 10 tot 15 potentiële klanten te interviewen voordat ze vanalles gaan bouwen.

 

Je wilt erachter te komen waar jouw mogelijke klanten last van hebben. Waar ze pijn hebben of een probleem ervaren dat nu echt te vervelend wordt. Je wilt dus meer weten dan alleen waar ze naar zoeken in Google. Want vaak vragen mensen daar naar oplossingen die ze al kennen. Terwijl jij een innovatief en duurzaam product aanbiedt, dat eerder niet bestond. Die moet je dus op een andere manier binnen hun gezichtsveld brengen. Als jij het probleem achter hun exacte zoekvraag kent, kun je jouw aanbod daarop afstemmen.

Waar verlangt je klant naar? Wat zijn zijn dromen, angsten en belemmeringen?

 

Weet wat hen kwelt

Daarvoor heb je nodig dat je weet waar ze last van hebben. Wat jouw potentiële klanten kwelt. Of waar ze naar verlangen. Zoals je bij rugpijn niet alleen last hebt van de pijn maar ook van de gevolgen: je ligt net lekker en slaapt dus slecht daardoor kun je je niet concentreren en krijg je weinig uit je handen. Je wordt korzelig en verliest energie.
 
Op al deze gevolgen van rugpijn zoekt je klant wellicht niet letterlijk. Deze symptomen komen naar boven als je hem interviewt. Door verder door te vragen kom je er achter waar hij echt last van heeft en welke woorden hij daarvoor gebruikt. Die gebruik je dan op je website en in je marketing. Zodat je klant ervaart dat jij snapt wat hem dwars zit. Dat geeft hem het vertrouwen dat precies jíj degene bent die hem kan helpen en dat jij het beste aanbod voor zijn situatie hebt.
 

Als je 10 klanten hebt, kunnen het er ook 100 worden.

De 10 tot 15 interviews geven jou de inzichten die je nodig hebt om jouw aanbod, service en marketing in te richten op jouw nieuwe klanten. Dan trek je klanten aan die bij je kopen. Als je 10 klanten goed hebt geholpen met jouw aanbod en ze zijn er blij mee, heb je de benodigde sociale bewijskracht om nog meer klanten te krijgen. Of zoals ik altijd zeg: “Als je er 10 hebt, kunnen het er ook 100 worden.”. Met deze ervaring kun je dus effectief je naamsbekendheid vergroten. Neem de stappen die ik hierna toelicht.

 

Stap 3: Pitch en positionering

Nu de eerste 10 klanten positief over jou praten, weet je dat er markt is voor je product. Dan weet je dat investeringen lonen. Maak het je klanten nu makkelijk om mond-tot-mond-reclame voor je te maken.

 

Wie help je met wat, waarom is dat bijzonder, waarom doe je dit en wat is het resultaat?

Dat doe je door in een paar woorden te omschrijven: Wie help je met wat, waarom is dat bijzonder, waarom doe je dit en wat is het resultaat? Met deze pitch beschrijft je klant jou in een paar woorden en is aanbevelen aan anderen easy. Leg hem de woorden in de mond.

Wilma kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via eerlijke marketing
Dat jij bijzonder bent en anders dan anderen, blijkt ook uit de praktische waarde die jouw aanbod heeft. Jij maakt iets makkelijker, goedkoper of sneller voor je doelgroep. Dat is praktische informatie die klanten (en anderen die erover horen) graag delen. Omdat ze er hun familie of vrienden mee helpen. In dit blog staan nog 3 technieken hoe je laat zien wat jou bijzonder maakt.
 
Maak jouw positionering ook kraakhelder en behapbaar. Kies 3 thema’s, onderwerpen, keywords of hashtags waarmee je steeds zichtbaar bent. Dan vertellen anderen makkelijker over jou vertellen als ‘die en die, die altijd over XYZ praat’.
 

Liever luisteren dan lezen?

Vind je het prettig om de 7 stappen te zien of te beluisteren? Bekijk dan deze microtraining over meer naamsbekendheid.

 

Oké, denk je, dit gaat nog steeds over mijn klanten, ik wilde toch zichtbaar worden?! Yep. En daarvoor wil je weten waar jouw doelgroep uithangt. Waar zij over praten, waar ze naar verlangen of waar ze last van hebben.

 

Kanalen voor naamsbekendheid
Als je uitvogelt waar je klanten al zijn, sluit je daar op aan. Luister mee op die media en haak in als dat passend is. Wacht niet tot je klant naar jou toe komt. Zoek hem op waar hij al is.
 
In het boek Traction van Gabriel Weinberg & Justin Mares worden een stuk of 20 kanalen voor naamsbekendheid en traffic genoemd (zie afbeelding ??).
 
Maar hoe kom je erachter waar jouw klant is? Daar te onderzoeken en uit te proberen. Dat kost tijd en wil je natuurlijk slim aanpakken. In het online programma Naamsbekendheid Vergroten ontdek je hoe je dat efficiënt aanpakt zonder elke dag urenlang tijd te verprutsen op social media. Jij wilt je social media en welke andere media dan ook effectief inzetten voor je bedrijf.
 
 

Stap 5: Aanstekelijke content

Binnenlopen en het gesprek overnemen werkt niet. Daar maak je absoluut geen vrienden mee. Jij wilt op een strategische manier zichtbaar zijn zodat jouw doelgroep je leert kennen, waarderen en vertrouwen. Maak daarvoor een contentstrategie en deel aanstekelijke content.
 
Jonah Berger heeft veel onderzoek gedaan naar waarom bepaalde content aanslaat en anderen niet verder komen dan een paar weergaven. Er blijken 6 factoren te zijn die nodig zijn om ‘viral’ te gaan:
 
Aanstekelijke content stepps

1. Social currency : we praten over de dingen die ons slim of cool laten lijken

2. Triggers : we praten over de dingen waar we dagelijks mee bezig zijn

3. Emotie : we delen wat we belangrijk vinden en wat ons aan het hart gaat

4. Publiekelijk : dingen die openbaar zichtbaar zijn, doen we makkelijker na

5. Praktische waarde : we delen dingen die handig zijn voor anderen omdat het iets makkelijker, goedkoper of sneller maakt

6. Stories : verhalen vertellen doen we graag.

Verwerk deze zes factoren in je content en je bereik gaat omhoog.

 

Stap 6: Authentiek en effectief

Je weet nu wat er nodig is om meer weergaven te krijgen. Om content te maken die graag gedeeld wordt. Daar geeft dit e-boek nog veel meer concrete tips voor. Toch heb je nog wat vragen:
 
  • Wat moet ik dan posten?
  • Waar zitten mensen op te wachten?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn volgers denken ‘Hey, daar is ze weer!’ in plaats van ‘O nee hè, heb je háár weer!’

“Hey, daar is ze weer!’ in plaats van ‘O nee hè, heb je háár weer!” – Kimberley van Tol, expert online trainingen

Zichtbaar zijn bij je doelgroep doe je met 3 doelen voor ogen:
 
  • Know : elkaar leren kennen
  • Like : elkaar waarderen
  • Trust : elkaar vertrouwen
Know like trust

Met jouw naamsbekendheid van je bedrijf wil je bereiken dat potentiële klanten jou leren kennen, waarderen en vertrouwen. Als dat ontbreekt wordt het niets met jou en je klant.

 

 
Want als je klanten je niet kennen, komen ze niet bij je terug.
Als ze je niet waarderen, nemen ze niets van je aan.
Als ze je niet vertrouwen, kopen ze niet van je.
 
Doe daarom niet reclame-achtig maar blijft altijd authentiek. Post vanuit je hart. Deel content die jouw klanten ertoe aanzet om een besluit te nemen. Om in actie te komen. Om werk te maken van zijn verlangen.
 
Werk met jouw waardevolle content aan jouw know-like-trust-factor. Daartoe wissel je je content af. Varieer met verschillende vormen van content, zodat er voor elk wat wils bij zit.
 
 

Stap 7: Growth hacken

Wil je helemaal snel naar de top van je naamsbekendheid, gebruik dan de principes van growth hacking. Growth hacking is een techniek waarbij je steeds korte experimenten doet om jouw aannames te testen. Bijvoorbeeld: Jij vermoedt dat techniek X wel eens meer webbezoek kan opleveren, maar werkt dat ook echt voor jóúw bedrijf? En levert dat de juiste bezoekers op?
 
Dat ga je uitproberen in een kort experimenten. Gebaseerd op de uitkomsten daarvan en wat het doet met andere aspecten van je klantrelatie, doe je volgende experimenten zodat je in korte tijd keiveel leert. Door vanuit growth hacking te werken, doe je al gauw alleen nog maar dingen waarvan je op basis van jouw data al wéét dat het goede resultaten gaat opleveren.
 
 

Blijf altijd testen

“Ik heb het al geprobeerd maar het werkte niet. Wat nu?” Doorgaan met testen. Heel gericht dingen uitproberen om te ontdekken wat wel of niet werkt bij jouw doelgroep. Vaak gaan ondernemers veel te lang door met iets zonder naar de juiste data te kijken voor hun beslissingen.
 
Ze zetten bijvoorbeeld een advertentie aan op Facebook en als dat na 2 weken nog weinig heeft opgeleverd, laten ze hem toch nog maar even aanstaan in de hoop dat het dan ineens wél gaat werken. Forget it.
 
Als iets niet werkt, verander er dan één en ander aan om te kijken of het dan wél gaat werken. Det het dan nog niet wat je voor ogen had, kies dan een ander creatief idee om uit te proberen. Geef niet op. Je bent ondernemer! Jij bent niet voor een gat te vangen. Jij bent een duurzame doorzetter met lef en creativiteit. Gebruik dat ook in hoe je zichtbaar bent.
 
 

Growth hacking is …

En nee, dit is nog niet per se growth hacking. Als je wilt growth hacken, bouw dan ín je product of dienst in dat je klant bij het gebruik ervan automatisch ‘reclame’ voor je maakt, tipt Sean Ellis (co-auteur Hacking Growth).

 

Een definitie van growth hacking van Alistair Croll (auteur van Lean Analytics) is: “Voor 80% goed gebruik dat veel mensen niet doen en voor 20% wat een beetje op het randje is.”. Larry Kim definieert growth hacking als “wat niet voor de hand liggend is, niet illegaal en wél veel impact heeft.”.

 

Growth hacking is voor 80% goed gebruik dat veel bedrijven niet doen en voor 20% wat een beetje op het randje is. – Alistair Croll

Overtuigingspyschologie inzetten kan daardoor een growth hack zijn. Overtuigingstechnieken zijn immers goed gebruik om mensen te helpen een besluit te nemen, terwijl maar weinig ondernemers die technieken inzetten.
 
 

Data maken beslissingen makkelijker

Stel voor jezelf vast wat jouw succesfactoren zijn. Doe dat voordat je gaat testen. Waar ga je aan afmeten of iets goed genoeg werkt? Data doodt discussies als ‘Ja, en tóch heb ik het gevoel dat we het moeten doen’. Data helpen je om goed onderbouwd je keuzes te maken. Kijk dan NIET naar likes en volgers, vergelijk jezelf niet met anderen en streef geen perfectie na (daar zit echt niemand op te wachten).

 

Data doodt discussies

 
Kijk daarentegen wel naar deze metrics van betrokkenheid die een idee geven van hoe waardevol jouw zichtbaarheid voor anderen is:
 
  • Hoe vaak is het opgeslagen?
  • Hoe vaak is mijn update gedeeld?
  • Krijg ik interactie en DMs?
 

Eerlijke marketing is duurzaam

Doe ook jouw marketing ‘duurzaam’: richt je vanuit je hart en op een authentieke manier met je waardevolle content op een langetermijnrelatie met je klant. Dat is eerlijke marketing.
 
In dit blog las je 7 stappen voor meer naamsbekendheid. Met deze 7 stappen weet je nu goed hoe je je naamsbekendheid kunt vergroten. Met de 7 stappen doe jij dat op een strategische, structurele manier. Dat helpt je enorm om je bedrijf te laten groeien. Want hoe meer mensen jou kennen, hoe makkelijker jij de leukste klanten aantrekt. Dan heb je meer kans op verkoop en succes. Besteed dus zeker voldoende aandacht aan jouw naamsbekendheid.
 
 

Meer hulp nodig om naamsbekendheid te realiseren?

Jij wilt met de juiste mensen in contact komen en tegelijk dichtbij jezelf blijven.
Je website staat te shinen (maar helaas ziet niemand dat).
Social media? Je wilt niet constant online zijn, maar het zou wel leuk zijn als jouw schrijfsels ook reactie kregen.

 

Dit kan anders. Effectiever. Volg het online programma Naamsbekendheid Vergroten en leer op jouw tijd en tempo zichtbaar te zijn op jóuw manier. Dit online programma geeft je een concreet stappenplan waardoor je strategisch zichtbaar wordt voor jouw doelgroep.
 
✅ Ontdek waar jij zichtbaar wilt zijn
✅ Maak jouw heldere positionering met USP
✅ Leer welke content klanten aantrekt
Online programma naamsbekendheid vergroten
In de leercommunity kun je al je vragen stellen over de lessen en opdrachten en werkboeken. Ook krijg je daar feedback, als je dat wilt. Je houdt een jaar lang toegang tot het programma.
 
Wil jij de 7 stappen nemen, maar weet je niet zo goed hoe je dat concreet aanpakt? Deze online cursus helpt je erdoor heen, zodat jouw inspanningen wél succesvol zijn.
 
 

“Door het programma weet ik hoe je je verhaal goed overbrengt aan mensen. Ook fijn vind ik dat je tijdens de cursus in de leercommunity feedback krijgt op je pitch en teksten.”

Tim Kiefte, Uitvinder lichte handprotheses bij Moveable

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...