Wilma Kaptein
7 stappen voor meer naamsbekendheid
Waarom wil je naamsbekendheid?
Het doel van een goede naamsbekendheid is dat jouw doelgroep als eerste aan jouw merk denkt als het gesprek gaat over het probleem waarvoor jij de beste oplossing hebt.
Het voordeel van zo’n goede naam, is dat mensen het liefste bij jou kopen en met jou samenwerken omdat jij als de expert op het gebied van het specifieke probleem wordt gezien. Met een sterk merk kun ook flink wat marketingbudget besparen, is onderzocht. Als je een actie doet of een nieuwe aanbod lanceert, heb je veel minder ‘reclame’ nodig om daar klanten voor te krijgen.
Je naamsbekendheid versterken helpt je bij je branding, een goede naam opbouwen: jouw doelgroep weet dan precies wat voor bedrijf je bent, wie je helpt, welk probleem je oplost en hoe. Zo’n sterk merk werkt dus enorm in je voordeel bij verkoopgesprekken met potentiële klanten. Je hoeft dan alleen nog maar in te gaan op hun specifieke situatie om te zorgen dat ze de waarde van jouw aanbod voor hen ontdekken en bij je kopen.
Hoe bouw je dan zo’n goede naamsbekendheid op? Dat doe je in 7 stappen, die ik je in dit blog uitleg:
- Ik kan pas verkopen als ik veel naamsbekendheid heb: als veel mensen mijn bedrijf kennen
- Ben ik wel goed genoeg? Anderen doen ook zo ongeveer wat ik doe
- Ik weet nog niet exact wie mijn ideale klant is. Hoe kom ik dan met hem in contact?
- Ik moet irritant en veel en schreeuwerig zichtbaar zijn om aandacht te krijgen. Gaat het wel werken als ik het op mijn manier doe?
- Mijn product is nog niet helemaal af
- Ik heb weinig tijd
- Ik heb weinig geld
Stap 2: De eerste 10 klanten
De eerste 10 klanten zijn de sleutel naar meer klanten. Want zij kunnen precies vertellen wat ze aan jouw product hebben gehad en hoe het hen geholpen heeft. Met die informatie kun je heel eenvoudig nieuwe klanten aantrekken. Alle growth hackende succesvolle bedrijven weten dat. Daarom starten zij met het interviewen van 10 tot 15 potentiële klanten te interviewen voordat ze vanalles gaan bouwen.
Je wilt erachter te komen waar jouw mogelijke klanten last van hebben. Waar ze pijn hebben of een probleem ervaren dat nu echt te vervelend wordt. Je wilt dus meer weten dan alleen waar ze naar zoeken in Google. Want vaak vragen mensen daar naar oplossingen die ze al kennen. Terwijl jij een innovatief en duurzaam product aanbiedt, dat eerder niet bestond. Die moet je dus op een andere manier binnen hun gezichtsveld brengen. Als jij het probleem achter hun exacte zoekvraag kent, kun je jouw aanbod daarop afstemmen.
Weet wat hen kwelt
Als je 10 klanten hebt, kunnen het er ook 100 worden.
De 10 tot 15 interviews geven jou de inzichten die je nodig hebt om jouw aanbod, service en marketing in te richten op jouw nieuwe klanten. Dan trek je klanten aan die bij je kopen. Als je 10 klanten goed hebt geholpen met jouw aanbod en ze zijn er blij mee, heb je de benodigde sociale bewijskracht om nog meer klanten te krijgen. Of zoals ik altijd zeg: “Als je er 10 hebt, kunnen het er ook 100 worden.”. Met deze ervaring kun je dus effectief je naamsbekendheid vergroten. Neem de stappen die ik hierna toelicht.
Stap 3: Pitch en positionering
Nu de eerste 10 klanten positief over jou praten, weet je dat er markt is voor je product. Dan weet je dat investeringen lonen. Maak het je klanten nu makkelijk om mond-tot-mond-reclame voor je te maken.
Wie help je met wat, waarom is dat bijzonder, waarom doe je dit en wat is het resultaat?
Dat doe je door in een paar woorden te omschrijven: Wie help je met wat, waarom is dat bijzonder, waarom doe je dit en wat is het resultaat? Met deze pitch beschrijft je klant jou in een paar woorden en is aanbevelen aan anderen easy. Leg hem de woorden in de mond.
Liever luisteren dan lezen?
Vind je het prettig om de 7 stappen te zien of te beluisteren? Bekijk dan deze microtraining over meer naamsbekendheid.
Oké, denk je, dit gaat nog steeds over mijn klanten, ik wilde toch zichtbaar worden?! Yep. En daarvoor wil je weten waar jouw doelgroep uithangt. Waar zij over praten, waar ze naar verlangen of waar ze last van hebben.
Stap 5: Aanstekelijke content
1. Social currency : we praten over de dingen die ons slim of cool laten lijken
2. Triggers : we praten over de dingen waar we dagelijks mee bezig zijn
3. Emotie : we delen wat we belangrijk vinden en wat ons aan het hart gaat
4. Publiekelijk : dingen die openbaar zichtbaar zijn, doen we makkelijker na
5. Praktische waarde : we delen dingen die handig zijn voor anderen omdat het iets makkelijker, goedkoper of sneller maakt
6. Stories : verhalen vertellen doen we graag.
Verwerk deze zes factoren in je content en je bereik gaat omhoog.
Stap 6: Authentiek en effectief
- Wat moet ik dan posten?
- Waar zitten mensen op te wachten?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn volgers denken ‘Hey, daar is ze weer!’ in plaats van ‘O nee hè, heb je háár weer!’
“Hey, daar is ze weer!’ in plaats van ‘O nee hè, heb je háár weer!” – Kimberley van Tol, expert online trainingen
- Know : elkaar leren kennen
- Like : elkaar waarderen
- Trust : elkaar vertrouwen
Met jouw naamsbekendheid van je bedrijf wil je bereiken dat potentiële klanten jou leren kennen, waarderen en vertrouwen. Als dat ontbreekt wordt het niets met jou en je klant.
Stap 7: Growth hacken
Blijf altijd testen
Growth hacking is …
En nee, dit is nog niet per se growth hacking. Als je wilt growth hacken, bouw dan ín je product of dienst in dat je klant bij het gebruik ervan automatisch ‘reclame’ voor je maakt, tipt Sean Ellis (co-auteur Hacking Growth).
Een definitie van growth hacking van Alistair Croll (auteur van Lean Analytics) is: “Voor 80% goed gebruik dat veel mensen niet doen en voor 20% wat een beetje op het randje is.”. Larry Kim definieert growth hacking als “wat niet voor de hand liggend is, niet illegaal en wél veel impact heeft.”.
Growth hacking is voor 80% goed gebruik dat veel bedrijven niet doen en voor 20% wat een beetje op het randje is. – Alistair Croll
Data maken beslissingen makkelijker
Stel voor jezelf vast wat jouw succesfactoren zijn. Doe dat voordat je gaat testen. Waar ga je aan afmeten of iets goed genoeg werkt? Data doodt discussies als ‘Ja, en tóch heb ik het gevoel dat we het moeten doen’. Data helpen je om goed onderbouwd je keuzes te maken. Kijk dan NIET naar likes en volgers, vergelijk jezelf niet met anderen en streef geen perfectie na (daar zit echt niemand op te wachten).
Data doodt discussies
- Hoe vaak is het opgeslagen?
- Hoe vaak is mijn update gedeeld?
- Krijg ik interactie en DMs?
Eerlijke marketing is duurzaam
Meer hulp nodig om naamsbekendheid te realiseren?
Jij wilt met de juiste mensen in contact komen en tegelijk dichtbij jezelf blijven.
Je website staat te shinen (maar helaas ziet niemand dat).
Social media? Je wilt niet constant online zijn, maar het zou wel leuk zijn als jouw schrijfsels ook reactie kregen.
“Door het programma weet ik hoe je je verhaal goed overbrengt aan mensen. Ook fijn vind ik dat je tijdens de cursus in de leercommunity feedback krijgt op je pitch en teksten.”
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Leestijd 7 minutenJe verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...