Blog met top 11 van businesscoaches voor hoogbegaafde ondernemers

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 07 januari 2024

Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt

Een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je doorontwikkeling als snel en anders denkende ondernemer.

 

Geen coach

De titel ‘coach’ of ‘businesscoach’ is niet beschermd. Iedereen mag een bord in zijn voortuin zetten met ‘businesscoach’ als hij dat leuk vindt. Voor coaches zijn keurmerken en certificaten in het leven geroepen (mooi verdienmodel) om klanten enigszins een idee te geven van wat ze zouden mogen verwachten aan kwaliteit en professionaliteit.

Voor businesscoaches bestaat zo’n keurmerk (nog) niet, ook al zijn er bedrijven die hun goedkeuring wel als zodanig in de markt zetten.

Veel experts die hoogbegaafde of neurodivergente ondernemers coachen, noemen zich geen businesscoach. Daarom vind je ze niet zo makkelijk. Omdat ik geen coach ben, noem ik mezelf liever ook niet zo. Ik ben marketingmentor voor uitvinders, terwijl mijn werk is wat een businesscoach doorgaans doet. En Maureen de Jong noemt zich bijvoorbeeld strategisch adviseur en helpt MKB‘ers als merkstrateeg met structureren en implementeren. Anderen kiezen titels als ondernemersstrateeg, marketing magiër, business mentor, transformatie expert, holistisch transformatiecoach voor multipassionates en andere creatieve/ambitieuze duizendpoten, bedrijfskundig levenscoach of ondernemerscoach.

Als je dus op LinkedIn of in zoekmachines als Ecosia (die plant bomen) of Google zoekt op ‘businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers’ is de kans groot dat je de kanjers hieronder niet ontdekt 😉 Vandaar dat ik ze maar heb verzameld.

10 businesscoaches voor hoogbegaafde ondernemers

Op deze lijst staan de 9 business- en ondernemerscoaches die werden aangedragen door andere hoogbegaafde ondernemers:

  1. Miranda Apeldoorn
  2. Kelly Bakels-Kanters
  3. Ellen de Lange
  4. Annelieke Widlak
  5. Josien Hannema
  6. Karianne Kalshoven
  7. Daniëlle Van Sundert
  8. Nick Grooff
  9. Esther Kaastra

 

Bovenstaande zogenaamd top 9 van business coaches voor hoogbegaafden is ongetwijfeld onvolledig. Ik heb hem samengesteld op basis van

  • Mijn zoektocht op LinkedIn
  • Gesprekken met hoogbegaafde ondernemers en businesscoaches
  • Aanbevelingen van andere hoogbegaafde ondernemers

 

De volgorde voor de opsomming heb ik gekozen op basis van aanbevelingen: hoe vaker iemand werd genoemd, hoe hoger ik de persoon op de lijst heb gezet.

 

Wat doet een businesscoach?

Een businesscoach is een sparringpartner die jou helpt om te groeien als ondernemer zodat je bedrijf de impact maakt die jij voor ogen hebt. Deze ondernemersexpert maakt met jou een strategie die bij jou en jouw bedrijf past, geeft je feedback bij het uitvoeren van je plan, moedigt je aan, bevraagt je kritisch, is je stok achter de deur en helpt je steeds de meest effectieve keuzes te maken.

 

Je versterkt allerlei vaardigheden, als je met een businesscoach samenwerkt. Zoals:

  • Continu de leukste klanten aantrekken
  • Jouw unieke kracht ontdekken, waardepropositie opstellen
  • Je naamsbekendheid vergroten
  • Marketing doen vanuit connectie met je klanten
  • Je kernboodschap helder overbrengen
  • Conversieoptimalisatie op je website en andere kanalen
  • Branding, je merk bekendheid geven
  • Een gezond netwerk en partnerschappen opbouwen
  • Aan tafel komen bij de leukste klanten
  • Verkoopgesprekken effectief voeren
  • Ondernemerschap
  • Gezond verdienmodel gebruiken
  • Goede prijsstrategie kiezen
  • Slimme productpiramide inrichten
  • Duurzame bedrijfsvoering
  • Processen optimaliseren en automatiseren
  • Je team tot hun recht laten komen
  • Financiën op orde brengen en houden voor gezonde winst
  • Tools en systemen slim kiezen en gebruiken
  • Onboarding optimaal maken
  • Klantenservice kiezen die je bedrijf bevordert
  • Klanten behouden en ambassadeurs van hen maken

 

Elke businesscoach heeft zijn eigen expertise en legt de nadruk op specifieke punten. Het leuke van een hoogbegaafde business coach is dat die doorgaans goed is in meerdere disciplines en door zijn brede interesses veel van van alles af weet. Net als jij. Bovendien snapt zo iemand dat jij anders denkt en voor meer gaat dan puur winst.

 

Sneller, creatief en anders denkend

Veel hoogbegaafden lopen leeg op de standaard adviezen en methodes van rechtlijnig denkende business coaches. Die hebben hun eigen methode waarmee zij hun bedrijf hebben laten groeien en gaan ervan uit dat dat de Gouden Strategie voor elke ondernemer is. Die moet je 1-op-1 volgen en daar coachen ze je op.

 

Jij denkt anders, jouw bedrijf is anders, jouw klanten zijn anders dan die van hen. Dus werkt hun Gouden Groeistrategie niet automatisch bij jouw bedrijf.

 

Dat is beklemmend en past vaak niet goed bij snel en creatief denkende ondernemers. Jij denkt anders, jouw bedrijf is anders en jouw klanten zijn anders dan die van hen. Dus past hun methode jou niet lekker. Jij hebt liever ruime, heldere kaders met onderbouwing, zodat je vandaaruit je eigen strategie en pad kan kiezen, dat bij jou past.

 

Businesscoach als dé oplossing voor je bedrijf?

Nee, natuurlijk biedt een businesscoach geen kant-en-klare oplossing om instant rijk te worden en je bedrijf een geweldig en financieel jaar te laten draaien. Als het goed is, biedt hij je wel een denkkader en een buffet aan strategieën en tools die je bij je bedrijfsgroei helpen. En dat zorgt er doorgaans voor dat je bedrijf lekker gaat lopen en jij op een gezonde, duurzame manier onderneemt, zodat jij de winst en vrijheid krijgt die je wilt.

Daarnaast ondersteunt een businesscoach je bij zelf nadenken, zelf onderzoeken en zelf conclusies trekken over wat jouw bedrijf nodig heeft om de impact te maken die de wereld nodig heeft. 

Natuurlijk kun je het allemaal zelf wel uitvogelen: je businessmodel, marketing, product presentatie en duurzame bedrijfsprocessen. Dat kost tijd, maar is ook leuk. Tegelijkertijd: als je grotere stappen met je bedrijf wilt zetten en snel je spaargeld weer wilt aanvullen in plaats van aanspreken, is het tactisch om een expert in de arm te nemen. Samen ga je veel sneller en kom je verder.

 

Die weet uit eigen ervaring hoe het is als je brein anders werkt dan 97% van de rest van de wereld. Hoe jij dan tóch de aansluiting met je klanten maakt en jouw boodschap overtuigend overbrengt.

 

Bovendien kan een hoogbegaafde of neurodivergente businesscoach met je meedenken. Hij weet uit eigen ervaring hoe het is als je brein anders werkt dan 97% van de rest van de wereld. Hoe je jouw boodschap dan tóch overtuigend overbrengt. Hoe jij de aansluiting met je klanten maakt, zodat ze jouw producten snappen en waarderen. Hoe je plannen maakt die jou motiveren en verder brengen. 

Vraag daarom rond bij andere hoogbegaafde ondernemers met wie zij graag sparren en samenwerken. Hoe zij hun keuzes hebben gemaakt. Dat helpt jou ook om slim te zoeken en jezelf door te ontwikkelen als ondernemer.

 

Hoogbegaafd en ondernemen

Veel ondernemers hebben een of meerdere sparringpartners die hen scherp houden op hun missie en in hun ondernemerschap. Je vindt zo’n businessbuddy bijvoorbeeld tijdens een cursus of in een Facebookgroep voor hoogbegaafde ondernemers.

Het Instituut Hoogbegaafde Volwassenen heeft zo’n groep. Dat is een fijne besloten groep van meer dan 1400 ondernemers. Het gratis netwerk is bedoeld om te sparren, samen ervaringen uit te wisselen en kennis op te bouwen over hoogbegaafd ondernemerschap. De leden helpen elkaar met ondernemen. De sfeer is kwetsbaar en krachtig tegelijk. Een divers pluimage aan gevorderde en startende ondernemers is er actief.

 

Facebookgroep voor hoogbegaafde ondernemers

Het is een feest van herkenning om andere hoogbegaafde ondernemers te ontmoeten. Je focus, diepgang en manier van ondernemen is anders dan die van andere ondernemers. Een netwerkbijeenkomst met hen is een bruisbad voor je brein. Ervaar het zelf maar eens op een live ondernemersevent.

 

Wie ontbreekt er, volgens jou?

Maar goed, als je nu aan je bedrijfsgroei wilt werken, wil je dat goed, doordacht en intens. Intenser dan hoe je dat met een businessmaatje op vrijwillige basis doet. Dan wil je een ‘businesscoach’ vinden met wie het klikt, die jouw waarden deelt, die jouw tomeloze creativiteit weet te waarderen en je helpt je ideeëngenerator te benutten voor de groei en doorontwikkeling van je bedrijven.

 

Nog meer groeikracht voor ondernemerschap

Ondernemers appten me nog meer namen van mensen die bedrijven helpen om te groeien en meer impact te maken en ondernemerschap helpen doorontwikkelen:

  • Merle Mudde
  • Riejanneke Spruijt
  • Annechien Broekmeijer
  • Katrin van de Water
  • Maureen de Jong

Wie wil jij toevoegen en waarom? Ken jij een goede businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers die nog niet in het lijstje hierboven staat? Stuur me een bericht op LinkedIn en vertel waarom die ondernemer er bij mag, dan zet ik die erbij.

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...