Wilma Kaptein
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten
Gratis conversie optimalisatie checklist
- Tip 1: Kies één doel voor elke webpagina ?
- Tip 2: Start met het hart van je klant ❤️
- Tip 3: Schets een levendig beeld ?️
- Tip 4: Claim je expertstatus ?
- Tip 5: Gebruik minstens 3 reviews
- Tip 6: Vertel jouw verhaal
- Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop
- Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw
- Tip 9: Zet KVK nummer en btw-id op je contactpagina
- Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter
- Tip 11: Maak je website deelbaar met metagegevens
- ❤️ raak je het hart van je klant
- ? activeer je het onbewuste brein
- ? krijg je makkelijker klanten
Wat is website conversie?
Voordat we naar de conversie tips doordenderen, eerst even wat uitleg. Want wat is ‘website conversie’ precies?
Conversie is een jargonwoord van marketeers voor alles wat jij wilt dat een klant op jouw website doet. Conversie komt uit het Latijn en betekent letterlijk ‘bekering’ of omdraaiing. website conversie gaat over conversies die op de website gebeuren.
Conversie = dat de ander de keuze maakt die jij beoogt.
Mijn definitie van website conversie is: dat je klant doet waarvoor jij je website hebt ingericht. De conversie van een verkooppagina is ‘verkoop’. De conversie van een checkout-pagina is ‘betaling’. De conversie van een lead generator pagina is ‘lead’. En de conversie van deze blogpagina is ‘download van de conversieoptimalisatie tips’.
Een website conversie betekent dus dat je websitebezoeker de actie uitvoert waarvoor jij deze webpagina hebt ingericht.
Website is gereedschap
Je website is niet zomaar een informatieplatform. Ik zie website als gereedschap. Als je het niet onderhoudt, werkt het al gauw niet meer goed. En als je het nooit gebruikt, betaal je elk jaar voor niks aan je domeinnaam- en hostingpartij en verstook je ook nog eens onnodig energie van dataservers (Hoe dat werkt, lees je in dit blog).
Voor veel ondernemers is de website een redelijk overbodig visitekaartje. Contactgegevens, klantcases en portfolio kun je immers ook op je LinkedIn profiel zetten. Als je je website inricht als een visitekaartje en die niet vindbaar maakt in Google, is een website bouwen verspilde marketingmoeite.
Veel websites zijn verspilling van de moeite
Maak daarom alleen een website als je hem ook inzet voor de groei van je bedrijf. Gebruik je website om je klant te converteren. Om te zorgen dat je klant jou en je aanbod leert kennen en vertrouwen, zodanig dat hij weer terugkomt en bij je koopt. Hoe je dat doet, lees je in tip 10 van dit blog.
Waarom is website conversie belangrijk?
Website conversie is belangrijk omdat je er klanten en omzet mee krijgt. Doorde conversie die hij doet, wordt je bezoeker een klant. Of hij komt een stap verder in relatie tot jouw bedrijf. Zonder klanten heb je geen betekenisvol bedrijf, dus conversie is een vrij essentieel element voor ondernemers.
Hij heeft een probleem en zoekt een oplossing en jij geeft daarin een puzzelstuk (of de hele oplossing). Hij heeft een verlangen en op jouw website kan hij iets doen om nog dichter bij dat verlangen te komen. De stappen die hij zet op jouw website, door te scrollen, te klikken, te downloaden, aan te vragen of te kopen, brengen hem allemaal dichter bij zijn doel.
Hoe hoger je conversie, hoe minder moeite je hoeft te doen met je marketing. Heel veel van je websitebezoekers doen immers wat je wilt? Dan heb je minder bezoek nodig om hetzelfde aantal te verkopen.
Conversie optimalisatie betekenis
Conversieoptimalisatie is het proces van het verbeteren van de verhouding tussen bezoek dat niets doet op je website en bezoek dat converteert. Deze verhouding noemen we ook wel ‘conversie ratio’. Vaak gebruiken marketeers ook wel de engelse term ‘conversion rate’ omdat die zoveel wordt gebruikt in de engelstalige tools die ze gebruiken.
Conversie optimalisatie voorbeeld:
Marnix ziet dat slechts 2,3% van zijn websitebezoekers zijn belangrijkste product aanvraagt. Hij heeft elke maand 3 aanvragen nodig om goed te draaien. Op dit moment heeft hij dus 3/0,023=130 websitebezoekers per maand nodig. Daarvoor moet hij misschien wel € 200 aan advertentiebudget inzetten.
Als zijn conversie 10x hoger wordt doordat hij de tips in dit blog toepast, heeft hij maar 13 bezoekers per maand nodig om ook 3 aanvragen te krijgen. Of krijgt hij zelfs 30 aanvragen met de huidige 130 bezoekers per maand. Zo kun je dus met wat slimme website conversie optimalisaties, makkelijker groei realiseren.
Waarom conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie doe je om meer resultaat uit je marketing te halen. Je krijgt dan met dezelfde inspanningen meer effect, omzet of klanten. Of je krijgt zelfs met minder inspanningen meer resultaat. Het is dus behoorlijk lucratief om te investeren in een conversieoptimalisatie expert, ook wel conversion rate optimization (CRO) specialist genoemd.
Na conversie optimalisatie op je website, converteren meer van je bezoekers. Conversie optimalisatie voorbeelden zijn: ze lezen meer, doen meer, blijven langer, vragen meer aan, kopen meer, delen meer.
Hoe werkt conversie optimalisatie?
Bij conversie optimalisatie ga je op zoek naar de reden waarom bezoek niet converteert. Dat kan allerlei oorzaken hebben:
- Het bezoek vindt op jouw website niet wat ze zoeken.
- De mensen die op jouw website komen, zijn niet jouw leukste klanten
- Je website bevat drempels en blokkades en andere hindernissen die je bezoek belemmeren de juiste actie te doen
- Je website biedt überhaupt geen duidelijke optie om te converteren (geen knop, geen zichtbare link, een heldere link).
- De elementen op je website stimuleren je bezoeker nog niet op de juiste tijd, plek of manier om te converteren.
Conversieoptimalisatie bereik je grofweg door beter bezoek of een betere website.
Je kunt dus grofweg 2 dingen verbeteren: je bezoek of je website. Als je wilt optimaliseren voor hogere conversie, duik je in de data om te kijken waar iets mis is of waar relevante stimulans ontbreekt. Als je dat oplost, zie je je conversie omhoog gaan.
Bij een website conversie van 20% heb je een goede conversie. Dat scheelt je veel kosten aan marketing en levert je makkelijk meer verkoop op.
Checklist voor website conversie optimalisatie
Zoals beloofd krijg je hieronder van mij een gratis checklist met conversie tips die je niet vaak tegenkomt. Dat komt omdat niet iedereen de kennis over de werking van het (on)bewuste brein meeneemt in marketingadviezen. Ik doe dat wel en daar profiteer jij nu mooi van als je verder leest.
Klik gerust eerst tips 6 of 10 aan en lees daarna weer terug naar tip 1 (dat is de meest gemaakte fout op websites). Kies je eigen route door deze conversie checklist:
En wég is je klant.
Natuurlijk kun je op 1 pagina meerdere knoppen of links plaatsen. Maar die leiden allemaal naar het ene doel dat je voor ogen hebt. En elke bezoeker haakt op een ander woord of moment aan en klikt.
Ja: de homepage is daarbij een uitdaging en ook uitzondering. Toch geldt ook hier dat je één doel voor ogen hebt: jouw klant laten merken hoe jij haar / hem kan helpen met zijn probleem of verlangen. En daar geef je dan alvast 1 eerste relevante kleine gratis stap voor.
Die Minimum Viable Action is de eerste en laatste knop op je homepage.
Elke link is een lek
- Hoeveel klikbare items staan er nu op je homepage?
- Hoeveel kunnen er weg?
“Hoe je [wat je klant het liefste wil],
zonder [waar hij het meest bang voor is
of wat hij vreselijk vindt]”
Je brein verwart verlangen met levendigheid
- ? Schrijf zo concreet en voorstelbaar mogelijk
- ? Gebruik 3D images
- ? Zet het resultaat op je knoptekst
Voor je bezoeker is het goed om te merken dat jij expertise in huis hebt die hij zoekt. Een expert volgen is slim: dat scheelt je veel denkkracht en uitzoekwerk die een ander al beter voor jou heeft gedaan.
Een expert volgen is slim en scheelt tijd
- ? Jij als spreker of auteur
- ? Prijzen
- ? Certificaten
- ? Jaren ervaring
- ? Wat anderen over jou zeggen
Wat doet de rest? Dan doe ik dat ook maar.
- ? Reviews van andere klanten
- ? Grote getallen
- ? Plaatjes met veel mensen
Je hersens verwerken een verhaal anders dan feiten of droge informatie. Een verhaal activeert meerdere hersengebieden o.a. vanwege de visuele en emotionele elementen die er in voorkomen.
Dat maakt dat het verhaal beter blijft hangen, je boodschap dieper wordt verwerkt en je de lezer activeert.
Een ander aspect van je verhaal is dat je het overtuigingsprincipe van Sympathie (liking) gebruikt. Doordat jij elementen van jouw leven en keuzes vertelt of laat zien, activeer je de spiegelneuronen bij de ander. Hij stelt zich dan voor hoe hij zich zou voelen en wat hij zou doen. Hij herkent zich erin en voelt zich meer met jou verbonden.
Mensen met wie we meer gezamenlijk hebben, vinden we leuker. En we werken liever met bedrijven die we leuk vinden en op ons lijken. Bijvoorbeeld in wat je belangrijk vindt, welke overtuigingen je hebt of wat je nastreeft in je leven.
Verhalen verbinden. Verbinding bevordert verkoop.
Verbinding bevordert verkoop
- ?️ Vertel beeldend
- ? Beschrijf emoties
- ? Benoem welk inzicht je wilt overbrengen
In de online training Naamsbekendheid Vergroten ontdek je hoe je jouw verhaal inzet om klanten aan te trekken.
Starcke&Brand vonden in hun onderzoek (2012) een relatie tussen stress en besluitvaardigheid:
??♂️ Weet je niet zeker of iets een goed besluit is? Dat geeft stress.
? Kun je niet goed met stress omgaan, dan wordt de keuze nóg lastiger.
Onder stress wil het brein liever niet veranderen. Dan neemt je klant liever geen besluit.
Stel dus het onbewuste brein gerust.
Dan neemt je klant besluiten en koopt makkelijker.
Help je klant te kiezen door zijn koopstress te verminderen.
Stress blokkeert besluiten
- Waar kan ik bestellen?
- Hoe kan ik met je werken?
- Waar is de koopknop?
- ? Maak een knop die opvalt.
- ? Waar de kijkrichting van je website naartoe gaat.
- ? Die er ‘knopperig’ uit ziet, tastbaar, klikbaar.
- ? Die verandert en de aandacht trekt als je klant er overheen gaat.
- ? Die duidelijk maakt wat het resultaat is als je erop klikt.
Hé, een knop! Even proberen.
Geef je bezoeker het vertrouwen dat hij bij jou in goede handen is.
- Als mensen je niet kennen, kunnen ze niet bij je kopen.
- Als ze je niet waarderen, dénken ze er niet aan bij je te kopen.
- Als ze je niet vertrouwen, waarschuwen ze ook anderen om níet bij jou te kopen.
Laat in alles dus zien dat jij betrouwbaar bent. Je KVK nummer en btw-id nummer zijn dan wel de makkelijkste elementen om in orde te maken.
Schrijf je KVK of KvK?
De afkorting voor Kamer van Koophandel is KVK. Zij schrijven dat zelf met 3 grote letters, dus doe dat ook op jouw website.
Btw schrijf je met 3 kleine letters
Zorg dat je bezoek een relevante stap verder komt met wat hij zoekt
Yes! Je website heeft een restyle gekregen! Hij is weer helemaal in orde. Trots wil je dat aan iedereen vertellen.
Je deelt de link op je familie app groep en ziet dat dat er niet echt mooi uitziet. Er staat ‘HOME’ en een rare uitsnede van een plaatje dat jij niet zo belangrijk vindt.
Niet echt aantrekkelijk om op door te klikken. Zeker niet vanzelfsprekend om te delen.
Dat kan je zelf veranderen.
Op naar veel conversie en elke dag nieuwe klanten!
Van alle tips uit dit blog heb ik een handige infographic voor je gemaakt. Download hem gratis, zonder naam of mailadres op te geven (!) door op de afbeelding te klikken. Deel deze link gerust met een andere duurzame ondernemer die je meer impact gunt.
Klik op het plaatje en plak de pdf op je bureaublad. Dan heb je steeds conversie tips vanuit neuromarketing en overtuigingspsychologie bij de hand als je je website aanpast. Laat je me weten wat je er aan hebt?
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Leestijd 7 minutenJe verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...