Circulaire tunnelvisie is de focus op co2 uitstoot terwijl andere aspecten van duurzaam leven en ondernemen onderbelicht blijven

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 26 november 2021

Duurzaamheid is meer dan CO2-reductie

Leestijd 7 minuten

Duurzaam is zoveel meer dan CO2 footprint. Zeg je ‘duurzaam’ dan hebben veel mensen associaties met groen, geitenwollen sokken, energiebesparing, zonnepanelen, recycling, certificaten, fair trade en CO2-reductie. Dat is best een tunnelvisie op duurzaamheid.

 

Er zijn minstens 8 aspecten die maken dat we ecologisch intelligent handelen, stelde Daan Fousert tijdens het event van Happy Planet Professionals. De United Nations onderscheidt zelfs 17 duurzaamheidsdoelen, waarvan er minstens 12 over iets dan anders dan energie, klimaat of biodiversiteit gaan.

 

“Er mist een beetje bescheidenheid”, zei professor doctor Pieter Leroy bij zijn emeritaat.

 

En Nathan Waelkens benoemde het fenomeen als “De mens is slim omdat hij alles op aarde onder controle lijkt te houden. Tegelijk is de mens te dom om goed met die verantwoordelijkheid om te gaan.”

 

“De mens is te slim omdat hij alles op aarde onder controle lijkt te krijgen. Tegelijk is de mens te dom om goed met die verantwoordelijkheid om te gaan.” – Nathan Waelkens

 

Herken je de CO2 tunnel visie?

We doen ons stinkende best voor een blije planeet, toch vervallen we in een tunnel visie: ‘Duurzaamheid’ wordt al snel ‘Zero waste’ of ‘Circulair’ of CO2 reductie’, terwijl het ook zo belangrijk is voor de leefbaarheid op aarde dat we met respect ons best doen om elkaar echt te horen, te willen begrijpen, elkaar ruimte te geven.

 

Ik besefte dat afgelopen week toen ik postte over dat we tot onze verrassing in 3 maanden ons afval tot 1/3 ervan hebben weten te verminderen. Ik besefte ineens dat het effect niet alleen ‘minder afval’ is. We hebben met onze kleine stapjes daarnaartoe iets mooiers bereikt, waar we gelukkiger van worden: meer contact.

 

Linkedin post: afval verminderd

Je vergeet je huissleutel toch ook niet mee te nemen

Pas toen Kevin Ruhe me vroeg naar de tijdsinvestering, besefte ik me het. Dat je eigen jampotje meenemen naar de slager misschien meer tijd kost dan wegfietsen zónder voorbereiding (maar ja, je vergeet je telefoon en huissleutel toch ook niet?!). Maar dat het glazen potje daarentegen veel effect heeft op welzijn, welbevinden, contact met de mensen om je heen.

 

Met een glazen potje bijdragen aan welzijn

Want door te vragen of de slager de worst direct in dat potje wilde stoppen in plaats van in een plastic zakje, ontstonden gesprekken in de winkel. Gesprekken tussen ons en de slager. Maar ook tussen andere mensen in de winkel (die snakten naar een buurpraatje). Over nut en noodzaak en keuze van verpakkingen. Over lol en reden van dingen anders doen.

 

Verlies je door je klimaatactie niet het contact met je buren?

Als je met al je klimaatacties geen tijd meer hebt voor contact met je buren, geen contact meer met mensen buiten je milieu-bubbel, dan mis je misschien belangrijke aspecten van duurzaamheid. 

 

Jouw tip voor mij

Welke tip heb jij aan mij en aan jezelf om als je goed-bezig-bent-voor-de-wereld tegelijk goed bezig te zijn voor de mensen die het dichtst bij je wonen?
 

 

 

[ De image in de header is van Leonie Haas, illustrator van het boek Ecologische Intelligentie ]

 

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...