
Wilma Kaptein
Duurzaamheid is meer dan CO2-reductie
Leestijd 7 minuten
Duurzaam is zoveel meer dan CO2 footprint. Zeg je ‘duurzaam’ dan hebben veel mensen associaties met groen, geitenwollen sokken, energiebesparing, zonnepanelen, recycling, certificaten, fair trade en CO2-reductie. Dat is best een tunnelvisie op duurzaamheid.
Er zijn minstens 8 aspecten die maken dat we ecologisch intelligent handelen, stelde Daan Fousert tijdens het event van Happy Planet Professionals. De United Nations onderscheidt zelfs 17 duurzaamheidsdoelen, waarvan er minstens 12 over iets dan anders dan energie, klimaat of biodiversiteit gaan.
“Er mist een beetje bescheidenheid”, zei professor doctor Pieter Leroy bij zijn emeritaat.
En Nathan Waelkens benoemde het fenomeen als “De mens is slim omdat hij alles op aarde onder controle lijkt te houden. Tegelijk is de mens te dom om goed met die verantwoordelijkheid om te gaan.”
“De mens is te slim omdat hij alles op aarde onder controle lijkt te krijgen. Tegelijk is de mens te dom om goed met die verantwoordelijkheid om te gaan.” – Nathan Waelkens
Herken je de CO2 tunnel visie?
We doen ons stinkende best voor een blije planeet, toch vervallen we in een tunnel visie: ‘Duurzaamheid’ wordt al snel ‘Zero waste’ of ‘Circulair’ of CO2 reductie’, terwijl het ook zo belangrijk is voor de leefbaarheid op aarde dat we met respect ons best doen om elkaar echt te horen, te willen begrijpen, elkaar ruimte te geven.
Ik besefte dat afgelopen week toen ik postte over dat we tot onze verrassing in 3 maanden ons afval tot 1/3 ervan hebben weten te verminderen. Ik besefte ineens dat het effect niet alleen ‘minder afval’ is. We hebben met onze kleine stapjes daarnaartoe iets mooiers bereikt, waar we gelukkiger van worden: meer contact.

Je vergeet je huissleutel toch ook niet mee te nemen
Pas toen Kevin Ruhe me vroeg naar de tijdsinvestering, besefte ik me het. Dat je eigen jampotje meenemen naar de slager misschien meer tijd kost dan wegfietsen zónder voorbereiding (maar ja, je vergeet je telefoon en huissleutel toch ook niet?!). Maar dat het glazen potje daarentegen veel effect heeft op welzijn, welbevinden, contact met de mensen om je heen.
Met een glazen potje bijdragen aan welzijn
Want door te vragen of de slager de worst direct in dat potje wilde stoppen in plaats van in een plastic zakje, ontstonden gesprekken in de winkel. Gesprekken tussen ons en de slager. Maar ook tussen andere mensen in de winkel (die snakten naar een buurpraatje). Over nut en noodzaak en keuze van verpakkingen. Over lol en reden van dingen anders doen.
Verlies je door je klimaatactie niet het contact met je buren?
Als je met al je klimaatacties geen tijd meer hebt voor contact met je buren, geen contact meer met mensen buiten je milieu-bubbel, dan mis je misschien belangrijke aspecten van duurzaamheid.
Jouw tip voor mij

Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minutenBriljante oplossingen zijn vaak simpel. 1 = 5 x 12 x 4Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar. Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en...
Help met een goede koopknop je ideale klant aan boord
Leestijd 8 minutenWaar kan ik bestellen? Hoe kan ik met je werken? Waar is de koopknop? Dit is de vierde vraag die je website bezoeker zich onbewust stelt in de eerste vijf seconden op jouw website. Met de 4 vragen van de R.A.B.Ko.-formule bepaalt hij razendsnel en...
7 stappen voor meer naamsbekendheid
Leestijd 14 minuten Zichtbaar zijn zonder te spammen? Betere naamsbekendheid krijgen zonder continu online te zijn? Het kan! In dit blog geef ik je 7 stappen waarmee je je naamsbekendheid vergroot en je zichtbaarheid strategisch aanpakt. ‘Wat kan ik doen om meer...
Fails & Figures van 2020
Leestijd 13 minutenEerlijke marketing. Daar ga ik voor. Daarom deel ik wat fails en figures van mijn 2020 met je. Wellicht leer jij er ook iets van. Alhoewel, van proberen ga je leren. En je leert het meest van je eigen fouten. Dat komt alleen al door de negativity...
11 tips om je website te optimaliseren
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Alle berichtjes van ondernemers die hun website gingen updaten brachten me op het idee om 11 tips voor jou in dit...
Zonder branding strategie blijf je budget verliezen en is verkopen duur
Leestijd 9 minutenAdverteer jij vooral als je een actie hebt?Zet jij reclame alleen in als je iets wilt verkopen?Dan geef je te veel marketingbudget uit aan die acties. Ik leg je in dit blog uit waarom. Ook vertel ik je hoe je op de lange termijn met een gedegen...