Koopknop

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 17 oktober 2021

Help met een goede koopknop je ideale klant aan boord

Leestijd 8 minuten

Waar kan ik bestellen?
Hoe kan ik met je werken?
Waar is de koopknop?
 
Dit is de vierde vraag die je website bezoeker zich onbewust stelt in de eerste vijf seconden op jouw website. Met de 4 vragen van de R.A.B.Ko.-formule bepaalt hij razendsnel en onbewust of jij iets relevants voor hem hebt.
 
 
 

Ja, ik wil!

Je klant ervaart dat jij relevant voor hem bent, hij snapt wat jij aanbiedt en vindt dat bijzonder: hij wil met je verder! Daarom zoekt hij nu naar de koopknop. De call-to-action button. De actie knop. De toegang tot jouw interessante aanbod.
 
Een koopknop plaatsen lijkt een no-brainer. Simpel. Toch? Ja, het lijkt logisch. Toch blijkt uit een onderzoek dat ik deed onder 100 websites dat niet eens de helft een koopknop boven de vouw van de website heeft staan! Vaak komt er zelfs na even scrollen geen knop in beeld. Dat is zo’n gemiste kans!
 
Zou jij het geduld hebben om te gaan zoeken en scrollen op welk van de linkjes op de pagina, in de footer of in het menu je moet klikken om uit te komen bij dat mooie aanbod dat jouw enthousiast maakte? Nee, dat doe je niet. Jouw klant heeft ook dat geduld niet. Een ontbrekende knop is één van de redenen waardoor je bezoekers kwijtraakt. Maak het je bezoek makkelijk: zet je knop op een contrasterende, tastbare manier boven de vouw in beeld.
 
 

‘Geen knop’ is één van de redenen waarom bezoekers vertrekken

De eerste klik is de eerste stap richting jouw bedrijf

Een knop is een knop, kun je denken. Maar dat is niet helemaal waar. Jij wilt namelijk een knop waarvan het brein denkt: ‘Hé, een knop! Even proberen.’. We zijn nog steeds in de eerste paar seconden van het website bezoek en hebben dus alleen het onbewuste brein om te bewerken. Dus het moet klip en klaar zijn dat jouw knop een klikbaar ding is. En dat een klik je bezoeker een stap verder naar zijn droom brengt.
 
Het maakt het nogal uit waar je de knop plaatst, hoe ‘knopperig’ hij eruit ziet en of hij leidt naar een stap die je websitebezoeker op dit moment durft te nemen richting jouw bedrijf.
 
De kunst van de knop is dat die een eerste stap mogelijk maakt die jouw klant dichter bij de oplossing van zijn probleem brengt. Stel je voor: jouw klant heeft je verhaal gelezen, weet dat jouw aanbod relevant en bijzonder is, hij wil in actie komen maar … hij weet niet hoe. Maak het hem makkelijk: bied een duidelijke knop.
 
 

Zo maak je je koopknop aantrekkelijk

Zorg dat je bezoeker niet hoeft te scrollen en plaats een knop boven de vouw van je website. Zo weet hij wat zijn volgende actie is. De knop zichtbaar maken doe je door een kleur te kiezen die contrasteert met de achtergrond. De vorm van de knop maakt niet zo heel veel uit, als het er maar tastbaar en klikbaar uitziet. Je klant wil hem aanraken, erop duwen. 
 
De allerbelangrijkste tip die ik kan geven over je koopknop: zet het resultaat erop. Wat bereikt jouw klant met een druk op de knop? Dat zet je in een paar woorden erop. Meldt je klant zich aan voor een webinar over recycling: “Laat afval voor je werken”. Verkoop je last-minute kaartjes voor een theatershow: “Ontdek het theater”. Wees zo specifiek mogelijk! 
 
Wil je je koopknop zo aantrekkelijk mogelijk maken, dan:
🔼  plaats je hem boven de vouw;
💚  geef je hem een contrasterende kleur;
🔘  lijkt de knop tastbaar door de vorm;
🌱 zet je het resultaat van de aankoop erop;
🔽  zet je hem ook helemaal onderaan je pagina.
 
 
 

Nog niet klaar met de R.A.B.Ko.-formule? 

Zo. Jij hebt je website relevant gemaakt voor je klanten. Jij hebt hun interesse gewekt voor je aanbod. Jij hebt laten merken waarom ze juist bij jou moeten zijn. En je koopknop staat goed zichtbaar, contrasterend en tastbaar de aandacht te vragen voor een eerste stap van je klant. En nu?
 

Loopt het nog steeds geen storm?

 
Vraag dan bij mij een website scan aan. Hierin help ik je de R.A.B.Ko-formule met succes toe te passen, het brein van je klant ‘aan’ te zetten en krijg je aanvullende tips om je website conversieproof te maken. Haal je leukste klanten aan boord!
 

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...