Wat is eerlijke marketing? Wilma blogt 7 principes

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 23 februari 2023

Eerlijke marketing ontstaat vanuit jouw eigen mix 11

De gouden marketingformule bestaat niet. Werkt niet. Je hoeft niet te overdrijven, te misleiden of gladde praatjes te posten in een vast format. Jouw eigenheid en ondernemerschap zijn nodig om klanten aan te trekken. In dit blog geef ik je 7 principes waarmee je je eigen eerlijke marketing mix maakt zodat je authentiek blijft en de leukste klanten aantrekt.

 

Wat is eerlijke marketing?

Eerlijke marketing is authentiek, overtuigend en goed vol te houden. Dit is marketing op een ethische manier. Een manier van klanten krijgen vanuit de overtuiging dat jouw bedrijf bijdraagt aan je klant en aan de wereld. Dan gaat het NIET om hoeveel jij eraan kan verdienen, maar om hoe goed jij jouw klant kan helpen. 

 

Dit is marketing waarin je steeds jezelf blijft, authentiek. Marketing waarin je je best doet om de ander tot een besluit te brengen, ook als dat betekent dat hij niet bij jou koopt. Het is marketing die volhoudbaar is. Want jij blijft steeds jezelf. Jij doet je marketing op een manier die bij jou en je klant past. Dat levert jou én je klant met de minste energie en budget, het meeste resultaat oplevert. 

 

Deze eerlijke marketing doe je vanuit 7 principes: 

 

  1. Bedenk niet wat jouw klant denkt, maar vraagt het hem
  2. Kopieer niet, maar creëer je eigen mix
  3. Maak niet steeds iets nieuws, maar hergebruik wat werkt 
  4. Geen mooie praatjes maar het eerlijke verhaal
  5. Niet leuren, maar gunnen
  6. Alleen verkopen als het passend of relevant is 
  7. Maak ambassadeurs

 

In dit blog beschrijf ik het tweede principe, en geef ik je 5 stappen waarmee jij jouw eigen eerlijke-marketing-mix ontdekt. 

 

Kopieer niet, maar creëer je eigen mix

“Volg mijn GOUDEN FORMULE! Dan word je INSTANT RIJK! Kijk maar hoe het mij lukte.” roept de zoveelste zongebruinde ondernemer vanaf een tropisch eiland.

Ronkende cijfers en succesverhalen buitelen over je heen op social media. Heerlijk voor de ondernemer in kwestie dat hij na zoveel experimenteren en ploeteren zijn gouden formule heeft gevonden. Het zegt alleen niet of die formule voor jóú ook zo geweldig werkt. Dat heb je zelf uit te vogelen.

Natuurlijk, het is hartstikke aardig, slim zelfs, dat een ondernemer zijn succesformule met jou wil delen in een betaald programma.

‘GOUDEN FORMULE! INSTANT RIJK!’, zegt een gebakken-lucht-marketeer.

Dat instant rijk geldt voor hem, niet voor jou.

Want in het programma legt hij stap voor stap uit wat jij moet doen (lees wat hij heeft gedaan in een specifieke situatie) om meer omzet te maken. En als je het maar braaf copy-paste, dan krijg je een 10 op je opdrachten. Omzet levert je nog niet direct op. “Ja, dat duurt soms even.”, krijg je dan als reactie van de VA van de goeroe. 

 

‘Even volhouden, het gaat wel werken’

Klopt. Marketing is bouwen aan een lange termijn klantrelatie. Daarvoor heb je geduld, aandacht en doorzettingsvermogen nodig (net als met ondernemen. En met relaties). Het duurt soms even voordat je de match vindt. Daar kun je dus niet een standaard formule voor gebruiken! Maar dat zegt deze gegoede ondernemer er niet bij.

Razend maakt me dit onrecht, dat mensen vet verdienen aan jouw zoektocht, terwijl ze diep in hun hart moeten weten wat dat niet helemaal in de haak is. Intussen zwoeg en ploeter jij met die aanbevolen aanpak, en snap je nog steeds niet wat het concept áchter die gouden formule van de goeroe is. Als je het concept snapte, had je die kunnen omzetten naar een eigen plan van aanpak, die voor jouw bedrijf wél snel resultaat zou opleveren.

Een gouden formule maakt je een lemming. Het slaat de kracht uit je weg, want daar mag je kennelijk niet op vertrouwen. Je moet doen wat de goeroe zegt. Wantrouw dat altijd. Zo’n stringente aanpak respecteert te weinig jouw inventiviteit, creativiteit en ondernemersgeest, waarmee jij je eigen bedrijf succesvol maakt.

 

5 basiselementen voor jouw effectieve marketingmix

Er zijn een paar concepten in eerlijke marketing die voor elk bedrijf gelden. Deze concepten zijn de basisingrediënten voor een effectieve, eerlijke marketingmix:

  1. Marketing is bouwen aan een lange termijn klantrelatie.
  2. Marketing is een doorlopend gesprek met iemand die je eerst nog niet kende en later je klant, en zelfs je ambassadeur wordt.
  3. De makkelijkste marketing loopt via het netwerk van anderen.
  4. Effectieve marketing is authentiek, overtuigend en vol te houden.
  5. Effectieve marketing past bij jou en je klant, en volgt uit de groeifactoren van je bedrijf.

Gebruik deze concepten in de manier waarop jij je marketing concreet maakt. Deze uitgangspunten kun je op zóveel verschillende manieren doen. Of dat via funnels, zoekmachines, bepaalde typen advertenties, beurzen of gesprekken gaat of nog iets anders, dat bepaal jij op basis van jouw setting. En als je het lastig vindt om die vertaalslag te maken vanuit de theorie naar wat je dan nu deze week doet, doe dan een snelle marketingscan.

Met de GrowthFinder marketingscan ontdek je waar je deze principes nog niet hebt toegepast en waar je dus kansen op groei laat liggen.

 

Voorbeelden eerlijke marketing 

Ik geef een paar voorbeelden om het te verhelderen.

Wouter vindt het bijvoorbeeld heerlijk om zijn kennis en ervaring te delen in blogs en podcasts. Een passende strategie is dus om daarmee te gast gevraagd te worden bij podcasts en blogs die al een groot bereik hebben onder de klanten die hij zoekt.

Ervin is introvert en supertechnisch. Hij vindt het lastig om te bedenken wat hij op social media kan delen. Omdat hij denkt dat het moet, post hij allerlei reclame-achtige ‘Kijk eens hoe goed ons product is’-berichten. Die slaan niet echt aan, want gaan niet uit van de situatie van de klant. Voor hem werkt het beter als hij op innovatieve beurzen spreekt over de technologische innovaties die hij ziet en over hoe zijn uitvinding daar een voorloper in is. Dan komen de mensen naar hem toe. Dan is hij face-to-face in gesprek en rollen de akkoorden op offertes binnen.

Fieke is zowel goed met team- als met persoonlijke begeleiding naar slimmer werken. Via de regionale ondernemersverenigingen komt zij bij bedrijven binnen. Bij een teambegeleiding leren de mensen haar kennen en vragen haar dan ook voor 1-op-1 coaching.

Ieder van hen kiest marketing die het meest ‘makkelijk’ voor hen voelt en waarbij ze het netwerk van anderen benutten. In dat proces ontstaat het gesprek, vanuit authentieke interesse, wat uitloopt op de leukste klanten.

 

Respect voor jouw unieke kracht

Please, laat je niet piepelen als je je marketing uitbesteedt. “Geef mij een flink budget en dan zorg ik voor warme leads”, zeggen veel marketeers. Zo werkt het gewoon niet.

Volg niet rücksichtslos de ‘gouden strategie’ die je wordt voorgeschoteld. Zorg dat je altijd jouw unieke kracht en visie blijft gebruiken. Want er is maar één jij op de wereld, en dat is met een reden. Jij hebt iets te doen en te brengen dat alleen jij kunt, met jouw zijn, jouw missie, jouw interesse, jouw ervaring, jouw expertise. Als jij al niet jezelf bent, wie moet dan ‘jij’ doen?

Kies voor je bedrijf betrouwbare marketeers die expertise hebben, die eerlijk zijn over wat ze doen, wat er kan en wat misschien niet realistisch haalbaar is. Vraag mij of andere ondernemers om tips en referenties, of om mee te kijken voordat je besluit tot samenwerking.

 

Er is maar één jij op de wereld, en dat is met een reden. Als jij niet jezelf bent, wie moet dan ‘jij’ doen?

Maak jouw eigen mix in 5 stappen

Die met goud omhangen ondernemer heeft ook veel geëxperimenteerd voordat zij haar gouden formule ontdekte. Dat heb jij ook te doen. Volg daarom deze 5 fases om jouw eerlijke-marketing-mix te ontdekken:

  1. Doe klantonderzoek.
  2. Ontdek dan de groeifactoren van je bedrijf.
  3. Combineer deze inzichten met jouw missie en mogelijkheden.
  4. Kies vervolgens een aanpak die jij ziet zitten.
  5. Optimaliseer elke zoveel weken op basis van resultaten.

Ontdek met de GrowthFinder marketingscan op welke van deze 5 stappen jij nu nog kansen laat liggen. Bij de uitslag krijg je per antwoord ook concrete tips voor verbetering.

Lukt de nieuwe, eerlijke aanpak niet direct? Hou vol en pas aan. Onderzoek elke 2 weken een andere insteek of aanpak. Net zolang totdat jij jouw gouden mix hebt gevonden en de leukste klanten steeds bij jou aankloppen.

Doe je marketing op een manier die recht doet aan jouw klanten, aan jezelf en jouw bedrijf. Blijf authentiek. Vind de mix die bij jou past en daarom vol te houden is.

 

Doe de growthfinder scan en ontdek jouw marketingmix