arrow_drop_up arrow_drop_down
Fails & Figures van 2020
30 december 2020 

Fails & Figures van 2020

Eerlijke marketing. Daar ga ik voor. Daarom deel ik wat fails en figures van mijn 2020 met je. Wellicht leer jij er ook iets van. Alhoewel, van proberen ga je leren. En je leert het meest van je eigen fouten.

Dat komt alleen al door de negativity bias, die ervoor zorgt dat je jouw faalervaringen sterker onthoudt dan je successen. Best irritant af en toe, maar geef er een positieve draai aan en haal er zoveel mogelijk winst uit. 

Ik ben marketingcoach voor duurzame ondernemers die willen groeien: die via eerlijke marketing meer impact willen, en meer klanten via hun website. Eerlijke marketing vergt creativiteit en lef. Zoals bij growth hacking. En dat vraagt dat je niet alleen successen noteert, maar vooral ook elke week leert van je fouten, domme dingen, missers en vergissingen. Deze 9 learnings heb ik door schade en schande opgedaan in 2020: 

  1. Stop als je iets niet op jouw manier doet
  2. Wat je maakt vanuit je hart, werkt
  3. De R.A.B.Ko-formule verhoogt ook de conversie van advertenties
  4. Richt je op jouw niche. Dat werkt magnetisch.
  5. Doe wat Willem zegt
  6. Advertenties leveren meer organisch bezoek op
  7. Relaties pauzeer je niet
  8. Geven loont
  9. De eerste 10 klanten zijn cruciaal

1. Stop als je iets niet op jouw manier doet 

Eind oktober werden de maatregelen weer verder aangescherpt en moest ik mijn live workshop op locatie cancelen. “Die knal ik dan gewoon door online”, dacht ik. Maar ik had er nog geen goede strategie voor en was intussen met een paar Facebook experimenten bezig.

Ik schreef tussen de bedrijven door wat promo berichtjes voor de workshop. Die sloegen uiteraard niet aan. Want als je iets niet met focus en toewijding doet, doe je er geen recht aan. Dat is geen eerlijke marketing. En dat werkt niet.

Pas een week voor de workshop realiseerde ik me dit. Het ging me aan het hart en het voelde alsof ik mijn fans had bedrogen. Want iedereen druk ik op het hart om vanuit je hart je marketing te doen en hier had ik gefaald.

Dus trok ik mijn jas aan, stapte de zon in met mijn selfiestick onder de arm en sprak een video in om mijn excuses aan te bieden. En ik cancelde de workshop:

Toen ik mijn klanten vertelde dat ik de workshop ging cancelen

[de video is alleen zichtbaar als je lid bent van de besloten groep]

2. Wat je maakt vanuit je hart, werkt 

Het mooie van de vorige situatie is dat het me de ruimte gaf om full focus te werken aan iets waar mijn klanten om vroegen. Tientallen duurzame ondernemers hadden me al gevraagd om tips en een strategie om hun naamsbekendheid te vergroten. The making of online programma Naamsbekendheid Vergroten

Dus lanceerde ik het idee voor een online programma Naamsbekendheid vergroten. Met alle aandacht en vanuit mijn hart, omdat ik duurzame ondernemers meer impact gun. Binnen no-time zat de eerste groep voor het programma vol, nog voordat er zelfs maar één les van gemaakt was.

Dit leerde ik: wat je maakt vanuit je hart, vanuit je tenen, dat werkt. Stem af op je klant. Doe je marketing eerlijk, vanuit je hart, gericht op het brein van de ander zodat hij de stappen zet die nodig zijn voor groei.

3. De RABKo formule verhoogt óók de conversie van advertenties

In het voorjaar heb ik de R.A.B.Ko.-formule uitgevonden. De formule die ervoor zorgt dat je website binnen een paar seconden het hart van je klant raakt. Zodat hij op je site blijft en in actie komt. Zo verhoog jij de conversie van je website. 

In oktober deed ik wat experimenten met Facebook advertenties en ik dacht: eens kijken of de R.A.B.Ko.-formule daar ook zo goed werkt. En jawel: ook daar kreeg ik scores die 5x hoger dan gemiddeld lagen: de helft van de mensen die doorklikten op de advertentie, converteerde. Dat kostte maar €0,27 per conversie. Van iedereen die de reclame onder ogen kreeg, klikte ruim 21% erop en 5,25% klikte door naar de website.

Dus: excuses dat ik daar niet eerder aan had gedacht. In elke uiting die je doet, of het nou je website, een advertentie of een social media post is, wil je natuurlijk dat er iets gebeurt met je lezer of kijker. Dus welke uiting je ook maakt: gebruik de R.A.B.Ko.-formule om zijn hart en brein te triggeren.

4. Richt je op jouw niche. Dat werkt magnetisch.

“If you are talking to anybody
You are talking to nobody”.

Deze uitspraak geldt niet alleen voor als je video's opneemt. Het geldt voor alles in je bedrijf. Als jij zelf niet helder hebt voor wie jouw aanbod het beste past (welke doelgroep, welke niche, met welke kenmerken, gedragingen, angsten en verlangens) dan ben je onduidelijk. Dan praat je algemeen. Spreek je niemand aan en raak je weinig harten.

Ik deed dat begin dit jaar. Toen had ik nog niet gekozen voor ‘duurzame kleine ondernemers'.

In gesprek met businessbuddy Hannelore kwam in september de vondst voor mijn positionering bovendrijven:

“Marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website.” Deze positionering maakt al helderder wie ik waarmee hielp. Toch merk ik aan de gesprekken en vragen afgelopen weken dat ook dit nog niet specifiek genoeg is. Want wat is ‘duurzaam'?

Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf. Deze definitie heb ik geïnspireerd op een quote uit het best verkochte boek ter wereld.

Duurzaam is recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf.

Dit is wat ik versta onder ‘duurzaam'. De United Nations maakte het concreet met de 17 Sustainable Development Goals. Als we die voor 2030 behaald hebben doen we nog wat langer met de wereld met z'n allen:

17 sustainable development goals

Maar goed, duurzaam kent veel associaties en is dus niet een heel sterk woord om je mee te positioneren. Na een webinar van branding expert Marieke Pijler kwam ik daarom op #eerlijkemarketingEerlijk als in fair van #fairtrade, #zuiverekoffie en #fairbusiness. Ik blijf nog even zoeken naar een scherpe branding.

Want nu gaat het nog niet goed: bijvangst is leuk, maar ik zie dat er wel erg veel ondernemers op mijn e-maillijst komen die niet echt voor de beste impact op de wereld gaan. Dat wil ik niet. Dus ik zoek nog even verder naar een steeds scherpere formulering van mijn doelgroep. Zodat ik specifieker kan targeten en geen ondernemers lastig val voor wie mijn aanbod niet passend is. Tot die tijd: excuses voor het roeptoeteren.

5. Doe wat Willem zegt

Willem Titsing van SEOlo zegt het al jaren tegen me: “ Wat jij doet is echt dom: jij schrijft onwijs waardevolle content en dan plaats je het alleen maar op social media! Dat is zonde van je inzet. Zet het in blogs en deel díe op social media.”

Willem heeft donders gelijk. Dat kan ook niet anders: hij is SEO expert met een knalgoede methode.

Alleen is het niet zo makkelijk om ingesleten gedrag te veranderen. Daarom nam ik een besluit en gaf mezelf een deadline: dat ik vanaf september elke 2 weken een blog zou maken. De resultaten zie je terug in de paarse lijn van vertoningen in onderstaande grafiek van Google Search Console:

Google Search Console Performance 2020

Van één blog kun je ook een korte video op YouTube maken. In één blog zitten minstens 5 social media posts verscholen. Zo heb je met één blog al de helft van je content voor 2 weken klaar.

In één blog zitten minstens 5 social media posts verscholen.

Dus schrijf je nu elke dag 20 minuutjes voor social? Bundel komend jaar je tijd tot één ochtend in de 2 weken en deel je kennis via blogs. Hoe?

Gebruik gewoon de OSB methode van Bastiaan van Blogkracht. Brainstorm eerst voor een reeks Onderwerpen. De volgende dag kies je een onderwerp uit waar je zin in hebt en zet de Structuur op. Als dat lekker een dag en nacht in je achterhoofd heeft gesudderd, heeft je brein er – zonder dat je er veel last van had – een blog van gemaakt. Die werk je de volgende dag uit in een publiceerbare Blog. (Tip: deze aanpak werkt ook lekker voor het maken van trainingen, heb ik gemerkt.).

6. Advertenties leveren meer organisch bezoek op

Ik vertelde al dat ik met Facebook advertenties aan het testen was. Mark Bongers bracht me op het idee om de doelgroepoverlap in de gaten te houden. Dat had ik veel eerder moeten bedenken. Het maakt een wereld van verschil, zoals je ziet aan de piek in november van deze grafiek. Toen ik het fikste, schoot het aantal websitegebruikers omhoog, terwijl mijn ingezette budget gelijk was aan de weken ervoor:

gebruikers op website wilmakaptein tijdens campagne

Ook leerde ik dat een conversie-campagne met looptijd-budget veel meer conversie oplevert dan een conversie-campagne met budget per dag.


Verder ontdekte ik dat ook het organische bezoek op mijn website groeide als ik een advertentie naar een blog aanzette. Zoekt je klant je liever ‘incognito' even op dan Facebook data te geven door op een advertentie door te klikken?

 

7. Relaties pauzeer je niet

In de zomervakantie wilde ik tijd nemen voor mijn gezin. Na een intensieve corona-tijd met thuiswerken en intussen veel toffe trajecten met klanten, had ik wel even behoefte aan zwemmen, zonnen, boek lezen, handstanden doen, spelletjes spelen en lol maken met elkaar.

Ik was alleen even vergeten dat je relaties niet op pauze kan zetten. Dat geldt voor je gezin. Maar dat geldt net zo goed voor je klantrelaties. Ik had niets geregeld voor mijn klanten in de zomervakantie: er stonden geen trainingen klaar, ik had geen nieuwsbrieven ingepland en ook op social media viel ik stil. Het aantal profielbezoeken op LinkedIn en een dalende Social Selling Index waren daar tekenen van:

LinkedIn profielbezoeken wilmakaptein juni tot aug 2020

Dat wreekt zich, heb ik geleerd. Als ik mijn klanten een paar weken laat zwemmen, omdat ik in een Zuid-Frans privé zwembad lig, zwemt mijn bedrijf nog even langer door.

Eén maand vakantie kostte me ruim een maand opstarten, voordat ik weer de gewone interactie met klanten en fans had die ik gewend was. Dat was dus niet echt een duurzame keus en doe ik komend jaar anders.

 

8. Geven loont

Facebook groep meer klanten voor duurzame ondernemers

“Geef en jou zal gegeven worden”, zegt een bekende wijze. Graag leef ik in vertrouwen vanuit dit principe. In 2019 had ik mezelf al voorgenomen dat ik elke maand iets zou sponsoren zodra ik iets had om van uit te delen. Vanaf mei 2020 was het zo ver: feest!. Ik sponsorde een websitescan voor Stichting De Haven. Dat bracht me een prachtig verhaal, dat ik nog vaak vertel tijdens trainingen.

Ik sponsorde een online training aan een paar duurzame initiatieven en kreeg heel waardevolle reviews. Een kennisplatform hielp ik structureel de conversie te verhogen, wat mij ook weer op ideeën bracht. En in mijn Facebookgroep geef ik elke 2 tot 3 weken gratis een microtraining. De groep groeit gestaag door.

Geven loont. Geef zonder terug te verwachten. Dan wordt je verrast met wat je ontvangt. Ik had voor 2020 als doel om 30 duurzame ondernemers aan meer klanten te helpen. Dat zijn er zelfs 43 geworden 😉

(Oké, dit lijkt geen faalervaring. Het domme erin is, dat ik me pas na een paar weken buffelen realiseerde dat ik overvloed had om van uit te delen).

 

9. De eerste 10 klanten zijn cruciaal

Ongeduldig als ik ben als ik ergens voor ga, vroeg ik me af waarom mijn klanten zo hard groeiden, terwijl ik dat zelf nog niet deed. Ik zat dan ook met mijn mond vol tanden achter mijn Zoom scherm toen Lous van Haarst me confronterend de retorische vraag stelde: “Jouw methode werkt supergoed voor duurzame ondernemers die al eventjes bezig zijn met hun bedrijf en verder willen groeien. Hoe lang ben jij zelf ook al weer bezig met je bedrijf?”.

Euhm, tja, net een jaar.

Ineens realiseerde ik me hoe waar het growth hacking principe van de eerste 10 klanten is. Je hebt 10 tevreden klanten nodig om te starten en verder te groeien. Het klopt, ik zie het ook aan de websitescan. Ik heb veel meer dan 10 websitescans gedaan. Nu stromen er zoveel vragen naar websitescans binnen dat ik hem gemaximeerd heb op één per week, omdat ik anders niet aan mijn andere klanten toekom.

Met het PowerBoost VIP traject heb ik nu 7 duurzame ondernemers aan een verdubbeling van hun impact kunnen helpen. Nog 3 te gaan en dan nog wat growth hacking voordat die VIP groeitrajecten ‘vanzelf' verkopen. Dat dat gaat lukken is zeker: want voor 2021 staan er al 3 gepland.

De resultaten van die trajecten zijn zo verbluffend. Want eerlijke marketing met hoge conversie, waar vind je dat? Marketing die recht doet, marketing vanuit het hart, marketing gebaseerd op hoe het brein besluiten neemt, hoe mensen elkaar beïnvloeden, marketing die niet leurt of sleurt maar klanten activeert voor wie jouw aanbod de beste oplossing is.

 

Wat heb jij geleerd in 2020?

Welke fouten wil je niet meer maken komend jaar?

Hoe doe jij recht aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en aan jezelf?

 

In dit blog heb ik 9 ervaringen gedeeld waarin ik faalde, iets over het hoofd zag, dom deed, kwetsbaar was of te eigenwijs. Ook dat past bij eerlijke marketing: stel realistische doelen, wees eerlijk over je resultaten en blijf supertrouw aan je missie je klant kneitergoed te helpen en de wereld beter te maken.

Doe je mee?

Over de schrijver
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website. Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken.  Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met eerlijke marketing makkelijker hun ideale klanten te bereiken, om campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat bezoekers klant worden.  Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking met jou aan conversieoptimalisatie en meer klanten.

Makkelijker verkopen met je website?

Met de 10 punten uit deze checklist zet je de eerste stappen naar een overtuigende website. Veel ondernemers verhoogden zo hun conversie. Start direct met de tips en voorkom dat jij leads en klanten misloopt!

50%
Download de Checklist voor Overtuigingskracht
Vul je gegevens in om direct de Checklist in je mailbox te krijgen
Gratis download
Wil je cookies?