Wilma Kaptein
Fails & Figures van 2020
Leestijd 13 minuten
Dat komt alleen al door de negativity bias, die ervoor zorgt dat je jouw faalervaringen sterker onthoudt dan je successen. Best irritant af en toe, maar geef er een positieve draai aan en haal er zoveel mogelijk winst uit.
Ik ben marketingcoach voor duurzame ondernemers die willen groeien: die via eerlijke marketing meer impact willen, en meer klanten via hun website. Eerlijke marketing vergt creativiteit en lef. Zoals bij growth hacking. En dat vraagt dat je niet alleen successen noteert, maar vooral ook elke week leert van je fouten, domme dingen, missers en vergissingen. Deze 9 learnings heb ik door schade en schande opgedaan in 2020:
- Stop als je iets niet op jouw manier doet
- Wat je maakt vanuit je hart, werkt
- De R.A.B.Ko-formule verhoogt ook de conversie van advertenties
- Richt je op jouw niche. Dat werkt magnetisch.
- Doe wat Willem zegt
- Advertenties leveren meer organisch bezoek op
- Relaties pauzeer je niet
- Geven loont
- De eerste 10 klanten zijn cruciaal
1. Stop als je iets niet op jouw manier doet
Eind oktober werden de maatregelen weer verder aangescherpt en moest ik mijn live workshop op locatie cancelen. “Die knal ik dan gewoon door online”, dacht ik. Maar ik had er nog geen goede strategie voor en was intussen met een paar Facebook experimenten bezig.
Ik schreef tussen de bedrijven door wat promo berichtjes voor de workshop. Die sloegen uiteraard niet aan. Want als je iets niet met focus en toewijding doet, doe je er geen recht aan. Dat is geen eerlijke marketing. En dat werkt niet.
Pas een week voor de workshop realiseerde ik me dit. Het ging me aan het hart en het voelde alsof ik mijn fans had bedrogen. Want iedereen druk ik op het hart om vanuit je hart je marketing te doen en hier had ik gefaald.
Dus trok ik mijn jas aan, stapte de zon in met mijn selfiestick onder de arm en sprak een video in om mijn excuses aan te bieden. En ik cancelde de workshop:
[de video is alleen zichtbaar als je lid bent van de besloten groep]
2. Wat je maakt vanuit je hart, werkt
Het mooie van de vorige situatie is dat het me de ruimte gaf om full focus te werken aan iets waar mijn klanten om vroegen. Tientallen duurzame ondernemers hadden me al gevraagd om tips en een strategie om hun naamsbekendheid te vergroten.
Dus lanceerde ik het idee voor een online programma Naamsbekendheid vergroten. Met alle aandacht en vanuit mijn hart, omdat ik duurzame ondernemers meer impact gun. Binnen no-time zat de eerste groep voor het programma vol, nog voordat er zelfs maar één les van gemaakt was.
Dit leerde ik: wat je maakt vanuit je hart, vanuit je tenen, dat werkt. Stem af op je klant. Doe je marketing eerlijk, vanuit je hart, gericht op het brein van de ander zodat hij de stappen zet die nodig zijn voor groei.
In het voorjaar heb ik de R.A.B.Ko.-formule uitgevonden. De formule die ervoor zorgt dat je website binnen een paar seconden het hart van je klant raakt. Zodat hij op je site blijft en in actie komt. Zo verhoog jij de conversie van je website.
In oktober deed ik wat experimenten met Facebook advertenties en ik dacht: eens kijken of de R.A.B.Ko.-formule daar ook zo goed werkt. En jawel: ook daar kreeg ik scores die 5x hoger dan gemiddeld lagen: de helft van de mensen die doorklikten op de advertentie, converteerde. Dat kostte maar €0,27 per conversie. Van iedereen die de reclame onder ogen kreeg, klikte ruim 21% erop en 5,25% klikte door naar de website.
Dus: excuses dat ik daar niet eerder aan had gedacht. In elke uiting die je doet, of het nou je website, een advertentie of een social media post is, wil je natuurlijk dat er iets gebeurt met je lezer of kijker. Dus welke uiting je ook maakt: gebruik de R.A.B.Ko.-formule om zijn hart en brein te triggeren.
4. Richt je op jouw niche. Dat werkt magnetisch.
“If you are talking to anybody
You are talking to nobody”.
Deze uitspraak geldt niet alleen voor als je video’s opneemt. Het geldt voor alles in je bedrijf. Als jij zelf niet helder hebt voor wie jouw aanbod het beste past (welke doelgroep, welke niche, met welke kenmerken, gedragingen, angsten en verlangens) dan ben je onduidelijk. Dan praat je algemeen. Spreek je niemand aan en raak je weinig harten.
Ik deed dat begin dit jaar. Toen had ik nog niet gekozen voor ‘duurzame kleine ondernemers’.
In gesprek met businessbuddy Hannelore kwam in september de vondst voor mijn positionering bovendrijven:
“Marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website.” Deze positionering maakt al helderder wie ik waarmee hielp. Toch merk ik aan de gesprekken en vragen afgelopen weken dat ook dit nog niet specifiek genoeg is. Want wat is ‘duurzaam’?
Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf. Deze definitie heb ik geïnspireerd op een quote uit het best verkochte boek ter wereld.
Duurzaam is recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf.
Dit is wat ik versta onder ‘duurzaam’. De United Nations maakte het concreet met de 17 Sustainable Development Goals. Als we die voor 2030 behaald hebben doen we nog wat langer met de wereld met z’n allen:
Maar goed, duurzaam kent veel associaties en is dus niet een heel sterk woord om je mee te positioneren. Na een webinar van branding expert Marieke Pijler kwam ik daarom op #eerlijkemarketing. Eerlijk als in fair van #fairtrade, #zuiverekoffie en #fairbusiness. Ik blijf nog even zoeken naar een scherpe branding.
Want nu gaat het nog niet goed: bijvangst is leuk, maar ik zie dat er wel erg veel ondernemers op mijn e-maillijst komen die niet echt voor de beste impact op de wereld gaan. Dat wil ik niet. Dus ik zoek nog even verder naar een steeds scherpere formulering van mijn doelgroep. Zodat ik specifieker kan targeten en geen ondernemers lastig val voor wie mijn aanbod niet passend is. Tot die tijd: excuses voor het roeptoeteren.
5. Doe wat Willem zegt
Willem Titsing van SEOlo zegt het al jaren tegen me: “ Wat jij doet is echt dom: jij schrijft onwijs waardevolle content en dan plaats je het alleen maar op social media! Dat is zonde van je inzet. Zet het in blogs en deel díe op social media.”
Willem heeft donders gelijk. Dat kan ook niet anders: hij is SEO expert met een knalgoede methode.
Alleen is het niet zo makkelijk om ingesleten gedrag te veranderen. Daarom nam ik een besluit en gaf mezelf een deadline: dat ik vanaf september elke 2 weken een blog zou maken. De resultaten zie je terug in de paarse lijn van vertoningen in onderstaande grafiek van Google Search Console:
Van één blog kun je ook een korte video op YouTube maken. In één blog zitten minstens 5 social media posts verscholen. Zo heb je met één blog al de helft van je content voor 2 weken klaar.
In één blog zitten minstens 5 social media posts verscholen.
Dus schrijf je nu elke dag 20 minuutjes voor social? Bundel komend jaar je tijd tot één ochtend in de 2 weken en deel je kennis via blogs. Hoe?
Gebruik gewoon de OSB methode van Bastiaan van Blogkracht. Brainstorm eerst voor een reeks Onderwerpen. De volgende dag kies je een onderwerp uit waar je zin in hebt en zet de Structuur op. Als dat lekker een dag en nacht in je achterhoofd heeft gesudderd, heeft je brein er – zonder dat je er veel last van had – een blog van gemaakt. Die werk je de volgende dag uit in een publiceerbare Blog. (Tip: deze aanpak werkt ook lekker voor het maken van trainingen, heb ik gemerkt.).
6. Advertenties leveren meer organisch bezoek op
Ik vertelde al dat ik met Facebook advertenties aan het testen was. Mark Bongers bracht me op het idee om de doelgroepoverlap in de gaten te houden. Dat had ik veel eerder moeten bedenken. Het maakt een wereld van verschil, zoals je ziet aan de piek in november van deze grafiek. Toen ik het fikste, schoot het aantal websitegebruikers omhoog, terwijl mijn ingezette budget gelijk was aan de weken ervoor:
Ook leerde ik dat een conversie-campagne met looptijd-budget veel meer conversie oplevert dan een conversie-campagne met budget per dag.
Verder ontdekte ik dat ook het organische bezoek op mijn website groeide als ik een advertentie naar een blog aanzette. Zoekt je klant je liever ‘incognito’ even op dan Facebook data te geven door op een advertentie door te klikken?
7. Relaties pauzeer je niet
In de zomervakantie wilde ik tijd nemen voor mijn gezin. Na een intensieve corona-tijd met thuiswerken en intussen veel toffe trajecten met klanten, had ik wel even behoefte aan zwemmen, zonnen, boek lezen, handstanden doen, spelletjes spelen en lol maken met elkaar.
Ik was alleen even vergeten dat je relaties niet op pauze kan zetten. Dat geldt voor je gezin. Maar dat geldt net zo goed voor je klantrelaties. Ik had niets geregeld voor mijn klanten in de zomervakantie: er stonden geen trainingen klaar, ik had geen nieuwsbrieven ingepland en ook op social media viel ik stil. Het aantal profielbezoeken op LinkedIn en een dalende Social Selling Index waren daar tekenen van:
Dat wreekt zich, heb ik geleerd. Als ik mijn klanten een paar weken laat zwemmen, omdat ik in een Zuid-Frans privé zwembad lig, zwemt mijn bedrijf nog even langer door.
Eén maand vakantie kostte me ruim een maand opstarten, voordat ik weer de gewone interactie met klanten en fans had die ik gewend was. Dat was dus niet echt een duurzame keus en doe ik komend jaar anders.
8. Geven loont
“Geef en jou zal gegeven worden”, zegt een bekende wijze. Graag leef ik in vertrouwen vanuit dit principe. In 2019 had ik mezelf al voorgenomen dat ik elke maand iets zou sponsoren zodra ik iets had om van uit te delen. Vanaf mei 2020 was het zo ver: feest!. Ik sponsorde een websitescan voor Stichting De Haven. Dat bracht me een prachtig verhaal, dat ik nog vaak vertel tijdens trainingen.
Ik sponsorde een online training aan een paar duurzame initiatieven en kreeg heel waardevolle reviews. Een kennisplatform hielp ik structureel de conversie te verhogen, wat mij ook weer op ideeën bracht. En in mijn Facebookgroep geef ik elke 2 tot 3 weken gratis een microtraining. De groep groeit gestaag door.
Geven loont. Geef zonder terug te verwachten. Dan wordt je verrast met wat je ontvangt. Ik had voor 2020 als doel om 30 duurzame ondernemers aan meer klanten te helpen. Dat zijn er zelfs 43 geworden 😉
(Oké, dit lijkt geen faalervaring. Het domme erin is, dat ik me pas na een paar weken buffelen realiseerde dat ik overvloed had om van uit te delen).
Ongeduldig als ik ben als ik ergens voor ga, vroeg ik me af waarom mijn klanten zo hard groeiden, terwijl ik dat zelf nog niet deed. Ik zat dan ook met mijn mond vol tanden achter mijn Zoom scherm toen Lous van Haarst me confronterend de retorische vraag stelde: “Jouw methode werkt supergoed voor duurzame ondernemers die al eventjes bezig zijn met hun bedrijf en verder willen groeien. Hoe lang ben jij zelf ook al weer bezig met je bedrijf?”.
Euhm, tja, net een jaar.
Ineens realiseerde ik me hoe waar het growth hacking principe van de eerste 10 klanten is. Je hebt 10 tevreden klanten nodig om te starten en verder te groeien. Het klopt, ik zie het ook aan de websitescan. Ik heb veel meer dan 10 websitescans gedaan. Nu stromen er zoveel vragen naar websitescans binnen dat ik hem gemaximeerd heb op één per week, omdat ik anders niet aan mijn andere klanten toekom.
Met het PowerBoost VIP traject heb ik nu 7 duurzame ondernemers aan een verdubbeling van hun impact kunnen helpen. Nog 3 te gaan en dan nog wat growth hacking voordat die VIP groeitrajecten ‘vanzelf’ verkopen. Dat dat gaat lukken is zeker: want voor 2021 staan er al 3 gepland.
De resultaten van die trajecten zijn zo verbluffend. Want eerlijke marketing met hoge conversie, waar vind je dat? Marketing die recht doet, marketing vanuit het hart, marketing gebaseerd op hoe het brein besluiten neemt, hoe mensen elkaar beïnvloeden, marketing die niet leurt of sleurt maar klanten activeert voor wie jouw aanbod de beste oplossing is.
Wat heb jij geleerd in 2020?
Welke fouten wil je niet meer maken komend jaar?
Hoe doe jij recht aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en aan jezelf?
In dit blog heb ik 9 ervaringen gedeeld waarin ik faalde, iets over het hoofd zag, dom deed, kwetsbaar was of te eigenwijs. Ook dat past bij eerlijke marketing: stel realistische doelen, wees eerlijk over je resultaten en blijf supertrouw aan je missie je klant kneitergoed te helpen en de wereld beter te maken.
Doe je mee?
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2023
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuutJe wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij...
Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen
(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minutenGrowth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat...