Wilma Kaptein
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Je verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit krijgen? De simpelste growth hack voor LinkedIn is: reageer elke dag inhoudelijk op minstens 3 posts van anderen. Comments plaatsen is de meest effectieve manier om je bedrijf te laten groeien via LinkedIn. Hoe je dat slim doet, lees je hier.
Door comments ben je meerdere keren per dag zichtbaar voor veel mensen. Terwijl je posts maar 1x per dag op de tijdlijn van een paar procent van je volgers komen.
Comments zijn dé growth hack voor LinkedIn. Daardoor zien meer mensen je vaker per dag dan als je elke dag zou posten.
- Geef meer dan complimenten
- Jouw gratis lessen in een paar woorden
- Regel van 1+3=Comment
- Kraakheldere kopregel is je kaskraker
- Wat als jouw doelgroep niet zo vaak post of reageert?
- Comments voor connecties
- Word herkend
- Wat te doen met profiel gluurders?
- Zo zie je dat je effect hebt
- 6 tips om strategisch te kiezen op wie jij reageert
- Hoe vaak comments plaatsen?
- Wat past bij jouw bedrijf?
Een comment waarmee je je groei stimuleert, bevat meer dan complimenten. Een reactie met ‘complimenten’ of ‘waardevol’ of ‘mooie inzichten’, daar heeft de wereld niet zoveel aan. Dat is vooral leuk voor de sfeer en voor de schrijver van de post. Maar zo’n kort compliment vertelt verder erg weinig over jouw visie en wat jij nog verder toe te voegen hebt.
Gebruik je comments als growth hack? Maak dan van elk van je comments een mini-post. Reageer inhoudelijk op het bericht van de creator met een aanvulling of verdieping. Gebruik bijvoorbeeld deze opbouw voor jouw mini-post:
- Geef jouw boodschap.
- Licht die bondig toe.
- Geef jouw visie en inspiratie.
- Noteer een tip wat de lezer ermee kan doen.
- Sluit af met een bedankje of complimenten aan de auteur van de post.
Krachtige comments zijn jouw gratis lessen aan het netwerk van de schrijver. Geef in jouw reactie dus gerust jouw mening. Maar laat ook jouw visie klinken en leg uit waarom je zegt wat je zegt en wat de lezer daarmee kan doen om het resultaat te krijgen wat hij wil. Net als dat je in een post zou doen. Maar dan extra bondig.
Erik deed dat bijvoorbeeld zo:
Schrijf sowieso positief en opbouwend. Sluit aan bij het verhaal en de stijl van de auteur. Zorg dat de auteur blijft shinen, terwijl jij intussen jouw expertise toont.
Terecht merkt procesbegeleider Hiske Kemme op: “Je kunt in een commentaar ook best kritisch zijn, mits op de inhoud en niet op de persoon. En mits je het met respect verwoordt. Ik merk dat daar soms mooie discussies door ontstaan, waarin mensen echt iets van elkaar leren.”
Met zo’n inhoudelijke reactie is de creator blij met je comment. Want jouw commentaar zorgt voor meer weergaven van zijn post. Jouw reactie houdt lezers langer bij zijn post en brengt interactie op gang.
Bijvoorbeeld zoals Hasib deed:
LinkedIn ziet die kansen ook en oppert daarom om van je comment een eigen bijdrage te maken. Bingo! Je hebt kennelijk een mini-post geschreven.
Overigens zou ik je reactie lekker laten staan op de plek waar hij nu interactie losmaakt. Daar tref je andere mensen dan via een bijdrage op je eigen tijdlijn. Als reactie maakt je opmerking meer impact. En daar ga je voor je met je bedrijf.
Als je het onderwerp wel heel belangrijk vindt en ook een punt wilt maken dat niet per se past als reactie onder de post, dan kun je een bericht reposten met jouw visie erbij. Dat deed Babette bijvoorbeeld:
Zoals je in de afbeelding ziet, wordt dit ook op je profiel vertoond onder ‘Activiteit’. Doordat er al veel op het gereposte bericht is gereageerd, ziet je profielbezoekers ‘veel reacties’. Door het overtuigingsprincipe van Sociale bewijskracht zal hij ook het bericht willen bekijken en erop reageren. En dat levert jou weer meer impressies en meer bereik op.
Met de regel van 1+3 breng je je bereik nog verder. Deze 1+3 regel betekent dat je een relevante reactie schrijft en daarnaast reageert op drie andere comments die ook onder die post staan. Zo val je niet alleen op bij de auteur van die post maar ook bij zijn netwerk. Omdat je meerdere inhoudelijk waardevolle comments geeft over het onderwerp blijkt dat jij daar expertise in hebt.
Dat werkt als je
- een kraakheldere kopregel hebt
- op topics en personen reageert die veel reacties krijgen
Als er weinig comments geplaatst worden, is overal op reageren natuurlijk sociaal ongepast. Dat snap je zelf ook wel. Bovendien is het onnodig voor jouw doel: jouw commentaar viel sowieso al op.
Maar hoezo die kraakheldere kopregel?
Nou, dat leg ik je uit. Zoals je in de voorbeelden in dit blog al ziet, zie je bij elke reactie de avatar foto, de naam en de kopregel van de commentator staan.
Volgers van de creator die jouw reactie zien, zien door jouw kopregel direct met wat voor persoon ze te maken hebben. Je kopregel maakt de reclame voor jouw bedrijf. Maar als je kopregel niet vertelt wie je met welk resultaat helpt, dan schiet je niks op met die exposure. Dan is het nog steeds vaag wat je de wereld te bieden hebt. Dan trek je geen potentiële klanten naar je profiel.
Zoals je ook ziet, toont LinkedIn slechts zo’n 45 karakters van je kopregel. Daarin moet de magie dus gebeuren. Ploeter dus op je kopregel, terwijl je met deze comment-growth-hack aan de slag gaat. Schrijf, schaaf en schuur totdat je kopregel kristalhelder is.
De regel van ‘1+3= comment kraker’ kun je niet overal even gemakkelijk toepassen. Want niet iedereen met wie jij graag in contact komt, post zo vaak. Überhaupt post slechts 1% van de LinkedIn gebruikers wel eens iets. En slechts 5% reageert wel eens op een post van een ander met een like of comment. Dus het is best een kleine bubbel die op elkaar reageert. Dat je het je even bewust bent 😉
Als jouw doelgroep geen duidelijke ‘influencers’ heeft, of zelf niet vaak post of reageert, moet je het anders aanpakken. Ga dan op zoek naar de profielen van mensen die jouw potentiële klant volgt, zodat je op die creators kunt reageren. Zo kom je alsnog onder ogen bij de personen met wie jij graag connect.
Je plaatst een comment omdat je graag de connectie aangaat met meer van je potentiële klanten. Waar en hoe je je commentaar plaatst, maakt dus uit.
Gebruik daarbij deze vuistregels:
- Reageer op de post van iemand met wie jij graag in contact komt.
- Reageer op posts van mensen met een netwerk waarin jouw potentiële klanten zitten
Duik er niet direct bovenop, maar gedraag je sociaal. Net als je in het echte leven zou doen. Dan vraag je ook niet direct het telefoonnummer van iemands vriend als je hem 1x hebt gezien. Eerst even een basis leggen.
Werk daarom eerst aan je naamsbekendheid en expertstatus bij de mensen met wie jij graag in contact komt, voordat je een connectieverzoek uitstuurt. Zeker nu je nog maar zo weinig connectieverzoeken-met-een-bericht per maand krijgt van LinkedIn.
Hoe werk je nu slim en simpel aan je naamsbekendheid?
Hoe zorg je ervoor dat je beoogde connectie je herkent en gaat waarderen?
Gebruik daar deze 4 acties voor:
- Reageer inhoudelijk op 1 tot 3 posts van jouw ‘target’ persoon.
- Volg jouw beoogde connectie.
- Reageer inhoudelijk op posts waar jouw potentiële klant op heeft gereageerd met een like, commentaar of repost.
- Stuur pas na 10 comments op een post van een persoon, een dm of connectieverzoek. Dit is een tip van Jasmin Alic aka Hey Jay
1 is geen, zeggen ze. Na een stuk of 6 of 8 keer ontstaat (gemiddeld) herkenning. Als je gedurende meerdere dagen of weken in de meldingen van jouw beoogde connectie verschijnt, gaat hij jouw naam herkennen. Herkenning schept het gevoel van ‘kennen’. Dan ontstaat er al een mentale connectie. Daarmee is de basis voor een LinkedIn connectie gelegd.
Sommige potentiële klanten komen intussen op jouw profiel kijken. Die actie kun je dan beantwoorden met een bericht. Dan kun je via DM verder kennismaken.
Niet door jouw aanbod door z’n neus te boren, maar door interesse in de ander te tonen. Iets leuks te zeggen over wat je ziet in zijn profiel of posts. Iets te vragen over een ervaring of over zijn visie ergens op.
In zo’n ‘first date’ gesprek ervaar je of er een match is tussen jullie. Als dat zo is, doe je pas een voorstel voor diepgaander contact. Net zoals je in een normaal real life gesprek zou doen.
Je gaat onvermijdelijk groeien op LinkedIn als jij strategisch kiest op welke onderwerpen en welke auteurs jij reageert. Dat herken je hieraan:
- Je krijgt meer profielbezoekers. Ook van tweede en derde graads connecties.
- Je krijgt vaker connectieverzoeken.
- Je krijgt complimenten van mensen over je waardevolle bijdragen op LinkedIn.
- Je wordt vaker in zoekresultaten vermeld. Dit zie je makkelijk in je dashboard.
Je Social Selling Index stijgt. Zeker op de schaal ‘Informatie uitwisselen’.
En het allerbelangrijkste: potentiële klanten vragen zelf wat jij voor hen kunt betekenen en of ze met je kunnen kennismaken.
Dat is prachtig! En hoe kies je strategisch op wie jij reageert? Daar heb ik 4 tips voor.
Bepaal eerst de vijf topics waarop jij bekend wil staan bij jouw volgers. In mijn boek ‘Zo hapt je klant wel’ behandel ik uitgebreid hoe je die topics selecteert. Volg daarna deze 6 tips zodat je je netwerk-tijd effectief besteedt:
Door consistent en strategisch comments te plaatsen, word je steeds meer zichtbaar voor jouw potentiële klanten. Bovendien word jij steeds bekender als de expert op dat specifieke onderwerp.
- Zoek mensen met een groot netwerk op die vaker posten over een van deze topics.
- Bekijk het ‘info’ deel van hun profiel. Hebben zij een missie die de jouwe raakt? Dan zijn zij wellicht ook inspirerend voor jouw potentiële volgers en trekken zij die ook aan.
- Bekijk de volgers van zo’n persoon en om te bepalen of er mensen tussen zitten die jouw potentiële klanten zouden kunnen zijn. Ja? Dan heb je een hit.
- Kijk in het profiel van jouw klanten. Welke personen met een groot netwerk volgen zij? Reageer op deze creators.
- Zoek uit wie de influencers of autoriteiten zijn op het gebied van jouw topics. Reageer op hen.
- Maak een gerichte zoekopdracht op LinkedIn naar jouw potentiële klanten. Reageer elke dag op drie mensen uit deze lijst.
Tussen haakjes: zo’n zoekopdracht werkt voor de meeste ondernemers maar matig. Omdat je via LinkedIn niet kunt filteren op de interesses of problemen van je klanten. Zelfs als je er een boolean search van maakt met AND en OR an haakjes op de goede plek enzo.
LinkedIn trainer Wessel Hebing voegt hier nog aan toe: “Iedere niche heeft wel influencers, maar het algoritme krijgt ze vaak niet bij jou. Via de zoekbalk bovenin LinkedIn kun je dan weer heel goed zoeken op de onderwerpen waar jij verstand van hebt en op wilt reageren :)”
Zo kom je vol in je doelgroep, maar buiten je bubbel.
En als een journalist zoekt naar een expert op dat onderwerp? Dikke kans dat hij of zij jou dan benadert. En ook daarmee groeit jouw naamsbekendheid en trek je nieuwe potentiële klanten aan als volger. Met hen kun jij een inhoudelijk waardevol gesprek aanknopen.
De #1 growth hack op Linkedin die ik heb beschreven werkt als je het strategisch en consistent doet. Dat geldt voor erg veel hacks. Hoe vaak plaats je dan comments?
Dat ligt er natuurlijk aan wat je wilt bereiken. Als je snel je netwerk wilt vergroten, stel jezelf dan ten doel om 6 maanden lang, minstens 4 dagen per week te reageren op minstens 3 posts. Elke LinkedIn-dag trek je 15 minuten uit voor deze growth hack.
Best een efficiënte marketing strategie, als je het mij vraagt. Het kost in elk geval veel minder tijd en geld en levert meer resultaat op dan elke dag zelf iets posten (wat je dan na een paar weken laat versloffen), elke maand naar een ondernemersevent gaan, de hele dag door stories plaatsen of een paar weken per jaar adverteren.
Aan jou de keus. Jij bent de baas.
Nu wil je natuurlijk direct aan de slag met deze growth hack. Terecht.
Vind je het toch lastig om in je eentje uit te vogelen hoe je dit strategisch doet? Of heb je toch het idee dat je meer bereikt met posten op LinkedIn, dat dat ook ‘moet’? Of stoei je er nog meer om jouw kernboodschap helder over te brengen? Misschien zit je wel als een konijn verlamd in de koplampen van al die aandacht te wachten, totdat het klanten oplevert en werkt het niet.
Zoek dan een expert om een strategie te maken die bij jou past en waarmee jouw bedrijf continu klanten aantrekt. Ik help je er graag mee. Plan een strategie gesprek in (gratis) dan kijken we samen wat voor jouw bedrijf een slimme strategie is om te groeien en wat nu je grootste obstakel nog zijn.
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...