Growth hacking: 8 excuses van ondernemers om niet te beginnen met growth hacking

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 05 augustus 2022

Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen

(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minuten

Growth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat voor ondernemers de belangrijkste excuses om niet te growth hacken zijn.

Voordat we daarin duiken, is het handig om even helder te hebben waar we het over hebben en hoe ik growth hacking uitleg.

 

Wat is growth hacking?

8 excuses om niet te growth hacken

Bezwaar 1: Ik wil niet manipuleren

Bezwaar 2: Ik ben niet zo technisch

Bezwaar 3: Ik heb geen tijd

Bezwaar 4: Ik heb wel bereik en bezoek maar geen klanten

Bezwaar 5: Ik hou niet van proberen

Bezwaar 6: Ik weet heus wel wat mijn klanten willen

Bezwaar 7: Ik hou niet van cijfers

Bezwaar 8: Ik vind het eng

Nog 5 growth hacking voorbeelden

Zo begin je met growth hacken

 

 

Wat is growth hacking?

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een way-of-working waarbij je datagestuurd steeds kort en simpel iets anders uitprobeert met als doel om je klant en je gat-in-de-markt goed te leren kennen en zo snel mogelijk groei te realiseren.

Er zijn veel definities van growth hacking. Ik houd mijn growth hacking definitie kort: met lef en creativiteit, jouw verschillende talenten en de minste effort zoeken naar wat goed werkt om jouw bedrijf te laten groeien. Het gaat doorgaans om dingen die eigenlijk voor de hand liggen en die veel ondernemers niet inzetten.

Growth hacking is met lef, creativiteit, jouw verschillende talenten en de minste effort zoeken naar wat goed werkt om jouw bedrijf te laten groeien. – Wilma Kaptein

Je kunt dit op allerlei manieren doen. Wat werkt is heel erg persoonlijk en afhankelijk van jouw situatie en bedrijf. In een volgende blog ga ik dieper in op de betekenis van growth hacking en hoe je growth hacken doet.

 

 

8 excuses om niet te growth hacken

Moe ben je, van steeds maar weer iets proberen, geen resultaten krijgen, weer iets anders en dan nog steeds de twijfel of je propositie wel geschikt is voor de doelgroep die je kiest. Moet je je product nog verder verbeteren? Een andere doelgroep kiezen? Je hebt geen tijd maar ook geen klanten. Hoe verder? Antwoorden krijg je door te growth hacken.

Ook al is de growth hacking methode een beredeneerde en onderbouwde manier om te groeien, toch bedenkt de meerderheid van de bedrijven excuses om niet te growth hacken en gebruikt deze powerboost niet. Als je in korte tijd met weinig resources erachter kan komen hoe je slimmer, sneller of duurzamer kunt groeien, waarom zou je dat dan níet doen?

Hieronder beschrijf ik bezwaren tegen growth hacking die ik zoal van ondernemers hoor:

 

  • Bezwaar 1: Ik wil niet manipuleren
  • Bezwaar 2: Ik ben niet zo technisch
  • Bezwaar 3: Ik heb geen tijd
  • Bezwaar 4: Ik heb wel bereik en bezoek maar geen klanten
  • Bezwaar 5: Ik hou niet van proberen
  • Bezwaar 6: Ik weet heus wel wat mijn klanten aantrekkelijk vinden
  • Bezwaar 7: Ik hou niet van cijfers
  • Bezwaar 8: Ik vind het eng

 

 

BEZWAAR 1 : Ik wil niet manipuleren

BEZWAAR 1 : IK WIL NIET MANIPULEREN

Onlangs kwam een ondernemer bij mij en vroeg me: ‘Growth hacking is toch gewoon mensen manipuleren?’. Om te illustreren dat dat niet zo werkt, vertelde ik hem deze ervaring van één van mijn klanten. Bekijk het in de video of lees het hieronder:

 

 

Op een maandagochtend tijdens de hittegolf in 2020 sprak ik Anneloes Meijer-de Jong van Stichting De Haven voor een gesponsorde website scan. Het was heet en we hadden allebei een plek in een ruimte met airco weten te bemachtigen. Ik zat in de praktijkruimte van m’n man met een prachtige turkooise muur en een kamer vol planten. Zij in een witte kelder onder TL licht. Vol focus konden we sparren over de strategie om structureel vaste donateurs te krijgen.

Anneloes had net een rebranding traject achter de rug. Ze was blij met de nieuwe huisstijl en had hard geklust aan de website.

Tijdens het gesprek vroeg ze ineens: “Wat interessant joh, die overtuigingstechnieken. Maar euh, is dat niet tja, een beetje manipulatief?

Dus ik zei:
“Ik zet even jouw rebranding ernaast.
Jij wilt er alles aan doen dat mensen die willen strijden tegen onrecht donateur worden. Dat ze daadwerkelijk iets DOEN.

Is het manipulatief dat je je best doet en je huisstijl vernieuwt om beter over te komen?
Is het manipulatief als je je content zo presenteert dat het makkelijker wordt om te besluiten om te gaan doneren?”

Anneloes moest lachen, zo had ze het nog nooit bekeken.

Met overtuigingstechnieken en andere growth hacks manipuleer je niet: je HELPT je klant om makkelijker een besluit te nemen.

Ik help uitvinders en duurzame ondernemers aan meer klanten door hun natuurlijke kracht, creativiteit, analytische vaardigheden en kennis van overtuigingspsychologie en het (on)bewuste brein in te zetten. Door te growth hacken, zogezegd.

 

 

BEZWAAR 2 : Ik ben niet zo technisch

BEZWAAR 2 : IK BEN NIET ZO TECHNISCH

“Ja, maar ik ben niet zo goed met data. Ik ben niet zo technisch. Ik ken niet al de tools.”, zegt een ondernemer.

Geeft niet. Jij bent ondernemer en dus heb je een behoorlijke creatieve kracht in je. Een gouden regel van growth hacking is ook:

‘Use other peoples network’

Ik deed dat in maart toen ik op LinkedIn me afvroeg waarom zoveel prijzen online op een 4 of 7 eindigden en wat de psychologische grond daarvoor was. Ik tagde in dat bericht een paar mensen uit mijn netwerk die hier iets slims over konden zeggen EN een groot netwerk hadden en een expert in hun vak zijn. 

Netwerken van mensen die onderling gelinkt zijn. 'use other peoples network' - brengt je in contact met mensen die je in je eentje niet zou bereiken

Ik heb nog nooit zoveel weergaven met 1 simpel tekst bericht gehad: bijna 18 duizend weergaven. Vooral doordat ik via het taggen gebruik maakte van de netwerken van de andere experts.

Zo simpel kan growth hacken zijn: zonder tools maar met een beetje lef en creativiteit kreeg ik veel weergaven en nieuwe connecties waar ik potentiële klanten uit haalde. Dit is een growth hacking voorbeeld waarbij ik vooral mezelf en geen tool gebruikte. Hieronder komen nog 10 andere growth hacking voorbeelden.

 

 

BEZWAAR 3 : Ik heb geen tijd

BEZWAAR 3 : IK HEB GEEN TIJD

“Ik heb geen tijd om steeds maar op social media te zitten en op alles te reageren.”, zei een ondernemer die bang was overweldigd te raken.

Nee, als ondernemer wil je slim kiezen waaraan je je tijd en geld besteedt. Neem Daan. Hij haalt structureel nieuwe opdrachten binnen uit zijn nieuwe connecties. Daan is een strategische consultant, keigoed in businesscoaching van DGA’s. En … hij is dyslectisch. Schrijven is daardoor extra tijdrovend voor hem.

 

Tijd is geld

Daarom nodigt Daan iedereen uit die nieuwsgierig zijn profiel bekijkt of zijn berichten liket. Handmatig steeds die berichtjes typen kost veel tijd. En elk bericht is een kans op enorm veel spelfouten. Daarom gebruikt Daan een slimme tool als growth hack: de Chrome Extension 

Automatiseer wat een computer beter kan dan jij
Auto Text Expander. Hiermee maakt hij elke dag binnen een paar minuten connectie met een stuk of 30 mensen. Resultaat: veel meer connecties en meer klantgesprekken met veel minder effort.

Zo’n simpele extensie is zijn growth hacking tool.

Zo kun je bijvoorbeeld zonder dat het je veel tijd of geld kost, makkelijker meer klanten krijgen.

Growth hacking kan tijdrovend lijken, maar als je het afzet tegen de hoeveelheid groei die jouw inzet je oplevert, ga je dat vast anders zien.

 

Betuwe-lijn problematiek

Veel corporates organiseren zelf hun Betuwe-lijn problematiek: ze blijven geld steken in iets dat niet werkt. Dat komt door de Status Quo Bias: dat is het fenomeen dat je (onbewust) de voorkeur geeft aan wat er nu is en liever geen actie onderneemt om de huidige state-of-being te veranderen uit angst er op achteruit te gaan. Liever hou je vast aan je eerder genomen besluiten.

Ik heb bij een corporate gewerkt die een paar maanden deed over het maken van een campagne om aandacht te vragen voor iets nieuws. Dat is best gebruikelijk. Er komt nu eenmaal veel bij kijken: probleem analyseren, concept bedenken, creaties laten maken en goedkeuren, alles intern op orde maken, lanceren, etc. Er zat veel en langdurig werk in, de campagne moest dus wel goed resultaat opleveren.

 

Bij veel grote bedrijven gaat dat zo. Ze willen een nieuw product lanceren, vragen een reclamebureau een concept te bedenken, vergaderen maandenlang intern over het preciese hoe-en-wat en gaan dan los.

Levert de campagne niet voldoende resultaat, dan steken ze in dezelfde campagne nog meer budget. Pas na een aantal maanden bedroevende opbrengst, moeten ze onderkennen dat ze wellicht beter een andere insteek hadden kunnen kiezen. Dat ze misschien met hun klanten in gesprek hadden moeten gaan, nog vóórdat ze überhaupt dat nieuwe product gingen maken. Bijna een jaar aan budget en inzet is nu down the drain.

 

Testen scheelt tijd

Growth hacking is sneller succesvol

Dat had prima anders kunnen gaan.
Dan hadden ze eerst met klanten gepraat.
Ze hadden met het prototype al wat tests gedaan.
De eerste versie aangepast.
Weer wat getest en interviews gedaan en weer bijgesteld.
Zodra het product marktwaardig leek, hadden ze in 8 weken tijd meerdere campagne concepten getest en gemerkt welke goed werkte.
De gekozen campagne zou zo direct resultaten hebben opgeleverd. Elke marketingeuro zou goed besteed zijn geweest.

Oftewel: als ze growth hacking principes hadden gebruikt, hadden ze binnen 2 maanden de eerste resultaten én een succesvolle aanpak gehad. Nu hebben ze na 10 maanden nog niks en trekken ze de stekker uit het product dat best had aangeslagen als ze het anders hadden aangepakt.

Als je wilt groeien, maar geen growth hacking methodes gebruikt, kost jouw groeiproces je waarschijnlijk teveel tijd en geld.

 

 

BEZWAAR 4: Ik heb wel bereik en bezoek, maar geen klanten

BEZWAAR 4: IK HEB WEL BEREIK EN BEZOEK, MAAR GEEN KLANTEN

“Leuk en aardig, ik krijg best wel wat bezoek op mijn website, maar ze klikken niet echt door en vragen niets aan. En als ik ergens moeite voor doe, moet het wel leads of klanten opleveren.”, vertelt een ondernemer me vermoeid tijdens een strategiegesprek.

Dat vertelde boekhouder Andries ook toen hij in februari 2020 een website scan bij me aanvroeg. Hij zat vlak voor de grootste piekperiode van zijn bedrijf: de IB-aangifte en wilde de huidige timing gebruiken om nieuwe klanten te krijgen.

Ik keek naar zijn website en zag al 2 conversiekillers: De titel van zijn website ging niet over het probleem van de klant en hij had een foto van zichzelf in plaats van van zijn boek bij de download knop staan. 

 

De rabko formule omvat 4 vragen die je bezoek onbewust stelt

Hij deed deze simpele aanpassingen en verdubbelde de downloadratio op zijn website. Zijn e-maillijst werd zo groot dat hij zelfs een upgrade ervan nodig had.

Gebruik ook de RABKo-formule als growth hacking tool op je website, kun je veel meer webbezoekers klant maken. (lees deze blogserie over de RABKo-formule en waarom het belangrijk is dat je het brein triggert binnen 2 seconden).

Pas de formule toe in de structuur van je website, verwerk overtuigingstechnieken en je zult merken dat je meer aanvragen krijgt.

Zo help je je webbezoekers om voor jouw aanbod te kiezen. Je maakt het hen makkelijker om met jou in zee te gaan.

 

Overtuigingspsychologie gebruiken en neuromarketing inzetten, zijn voorbeelden van growth hacking. Ik noem er straks nog 8.

 

 

BEZWAAR 5: Ik hou niet van proberen

BEZWAAR 5: IK HOU NIET VAN PROBEREN

“Van proberen ga je leren, zeggen ze. Nou, ik heb al vanalles geprobeerd, maar het werkt toch niet: nog steeds geen continue klantenstroom.”, snuift een ondernemer. 

Goed dat je iets anders probeert als het voorgaande niet werkt! Maar hé, op basis waarvan concludeerde je dat het niet werkte? Heb je een nulmeting gedaan en data voor en na je actie vergeleken? En toen het niet werkte, heb je toen je poging wat bijgeschaafd en het nogmaals geprobeerd?

 

Sleutelbos

Vergelijk je test eens met een sleutel en een slot. Er zijn legio redenen waarom het slot niet open gaat, bijvoorbeeld:

 

  • Als je de sleutel niet ver genoeg in het slot steekt
  • Als je de sleutel de verkeerde kant opdraait
  • Als je de sleutel niet ver genoeg doordraait
  • Als het slot vastgevroren is
  • Als het slot verroest is
  • Als je sleutel beschadigd is
  • Als het gewoon de verkeerde sleutel is

 

 

Zo is het ook met jouw experimenten om meer klanten te krijgen. Je zoekt naar de juiste sleutel en als je denkt dat je die hebt gevonden, werkt hij niet en probeer je een andere sleutel.

Dat is jammer, want als je alle opties van de eerste sleutel had geprobeerd, had je na een stuk of 10 verschillende pogingen het slot waarschijnlijk wel open gekregen.

 

Datadriven trial and error

Dat merken ondernemers die growth hacken. Die doen ‘trial and error’, en wel op basis van harde gegevens. Ze bestuderen hoe hun klant in elkaar steekt, en wat hij doet (of juist niet doet) op hun website. Op basis van die data formuleren ze aannames waardoor dat komt. Met hun team genereren ze ideeën over hoe ze die aannames binnen 2 weken kunnen checken of weerleggen. Zo leren ze binnen korte tijd veel over zichzelf en het gedrag van hun klant.

Gemiddeld blijkt slechts 1 op de 10 growth hacking experimenten een succesvolle growth hack op te leveren. Daarom houd je je experimenten kort en simpel. Zodat je niet teveel tijd kwijt raakt met verkeerde richting uittesten. Als jouw product echt voldoet aan een behoefte van jouw doelgroep, vind je jouw growth hack uiteindelijk wel, als je op een gestructureerde manier blijft doorexperimenteren.

De kracht van een growth hacker zit daarom in:

  • Lef
  • Nieuwsgierigheid
  • Analysevaardigheden
  • Creativiteit
  • Doorzettingsvermogen

 

Hiermee help ik ondernemers als we samenwerken. In de PowerBoost maken we een strategie die bij jou past en een data-driven growth hacking aanpak waarmee je tegen de minste energie en inzet, de meeste resultaten haalt.

 

 

BEZWAAR 6: Ik weet heus wel wat mijn klanten willen

BEZWAAR 6: IK WEET HEUS WEL WAT MIJN KLANTEN WILLEN

“Ik spreek dagelijks klanten, ik weet heus wel wat werkt voor hen.”, denkt een ondernemer die meeluistert met ons gesprek nadat ze als luisteraar bij mij in een uitverkochte zaal zaten.

Klopt, als ondernemer ken jij je klanten het beste. Besef wel: zonder harde data, baseer jij je op jouw ervaring en (onderbuik)gevoel. En het rottige is, dat je als mens geneigd bent om ervaringen die stroken met jouw wens of gevoel beter te onthouden, dan ervaringen die het tegendeel bewijzen. Dat komt door de confirmation bias. Zo kan je dus denken dat je op het goede spoor zit, dat er vraag is naar je nieuwe idee, terwijl data dat zouden tegenspreken.

Baseer je besluiten dus op harde cijfers en kwalitatief onderzoek. Gebruik data, analytics, statistieken, klantinterviews en A/B-testen om continu de groei van je bedrijf te stimuleren. Dan kom je op ideeën die wél waardevol zijn voor de groei van je bedrijf.

 

 

BEZWAAR 7: Ik hou niet van cijfers

BEZWAAR 7: IK HOU NIET VAN CIJFERS

“Ik zie dan die cijfers en resultaten en denk: Is dat nou goed of niet? En hoe kan ik de verkoop verder stimuleren? Geen idee.”

Pauline is niet de enige ondernemer die dit denkt. Zij vond daar iets slims op: ze werkte een tijdje samen met een expert die wist hoe je je data kon analyseren en interpreteren en op basis daarvan keuzes maken. In deze video vertelt ze over het resultaat:

 

Deze ondernemer ging op de schouders van een ander staan: zij koos ervoor om een tijdje op te trekken met iemand die vaardigheden had die zij nodig had of wilde leren. Zo sloeg ze twee vliegen in één klap: zij leerde zelf veel bij en leerde anders kijken naar data en haar growth marketing strategie. Tegelijk deed ze diverse experimenten, waardoor ze veel leerde over hoe ze haar klanten in actie kreeg.

Dit is nog voorbeelden van growth hacking. Ik noem er straks nog 7.

 

Spring op de schouders van een reus

Go standing on the shoulders of giants’ is één van de growth hacking best practices. Met deze metafoor wordt bedoeld dat je de wijsheid gebruikt van andere grote denkers die je voor zijn gegaan, om intellectueel vooruit te komen. Daarmee is AirBNB van de grond gekomen en groot geworden. Doordat ze (met een slim script) aan de belangrijkste klanten van de grootste huizenverhuurwebsite hun service aanboden, kregen ze snel veel bekendheid. Ze liftten mee op het succes en de bekendheid van Craigslist.

 

Ga staan op de schouders van een grote andere.

‘Ga op de schouders van reuzen staan.’ schreef Isaac Newton in 1676 aan zijn rivaal Robert Hooke.

Deze sta-op-schouders-van-een-reus-tactiek kun je ook prima gebruiken daar slim samen te werken met mensen die hun vaardigheden met je delen en voor jouw bedrijf inzetten. Door te growth hacken, erken je dat je niet alles zelf hebt of kunt, maar dat je door het samen te doen, veel meer in je mars hebt.

Door slimme samenwerkingen groei je makkelijker en heb je je investering snel terugverdiend en vertienvoudigd. Dat gebeurt althans in de PowerBoost-samenwerkingen: binnen een jaar halen ondernemers het tienvoudige uit hun investering.

Hou je niet van cijfers? Echt niet? Ook niet als die je vertellen dat je 10x zo snel 10x zoveel binnen krijgt als dat je hebt geïnvesteerd? 😉

 

 

BEZWAAR 8: IK VIND HET ENG

BEZWAAR 8: IK VIND HET ENG

“Ik vind growth hacken eng. Stel dat het niet werkt? Stel dat ze het niet fijn vinden? Stel dat een experiment verkeerd uitpakt en mijn bedrijf negatief beïnvloedt?”

Dit zijn allemaal relevante vragen en angsten. Angst is een nuttige emotie, die ervoor zorgt dat je alert bent voor reëel gevaar. Schat daarom bij elk experiment vooraf in hoe groot de kans is dat er risico’s ontstaan die je niet aankunt.

Jos (uitvinder van dé online JSON editor) vertelt hoe hij hiermee omging:

 

“Mijn uitvinding werd dagelijks door zo’n 40 duizend bezoekers gebruikt. Ik vroeg Wilma hoe ik meer gebruikers voor mijn webapplicatie kon krijgen. Zij stelde me gelijk een tegenvraag: ‘Hoeveel van je huidige gebruikers zijn fan van je uitvinding? Pas als je weet dat je fans hebt, is investeren in groei rendabel.’. Ze stelde voor om mijn gebruikers ‘de growth hackers vraag’ te stellen.

Ik vond het spannend om dit gebruikersonderzoek te doen voor mijn web applicatie voor JSON data. Straks blijkt dat ze de applicatie helemaal niet zo fijn vinden als ik hoopte? Of dat ze er onverschillig over zijn? Misschien heeft de applicatie helemaal niet zoveel toegevoegde waarde als ik denk? Als je mensen op de man af vraagt wat ze er van vinden kun je confronterende antwoorden krijgen, dat vond ik eng.

Ik zette een kleine survey een week online op de beta versie van de editor. Daarop kreeg ik meer dan 6254 responses. Veel meer dan ik had verwacht. En mijn angst bleek niet nodig: uit de antwoorden bleek dat de meeste gebruikers overweldigend positief zijn over de applicatie. Dat geeft zelfvertrouwen!

 

Ik zette een kleine survey een week online op de beta versie van de editor. Daarop kreeg ik meer dan 6254 responses. Veel meer dan ik had verwacht. En mijn angst bleek niet nodig: uit de antwoorden bleek dat de meeste gebruikers over-wel-digend positief zijn over de applicatie. Dat geeft zelfvertrouwen!

En ook als de uitkomst negatief zou zijn geweest, zou dat heel leerzaam zijn geweest: als je applicatie geen waarde blijkt te bieden, kun je dat maar beter toegeven dan in je droomwereldje te blijven zitten. Liever weet je dat voordat je je best gaat doen om te groeien.”

 

 

De applicatie van Jos is een editor voor JSON data, het meest gebruikte data formaat tussen applicaties en servers. Het is bedoeld voor software ontwikkelaars die elke dag met JSON werken. De fans zeggen dat het hun “go to” tool is om met JSON data te werken. Ze noemen het de beste JSON editor die er is: het is veelzijdig, het is kwalitatief goed, en ziet er goed uit.

De growth hackers vraag

Over de growth hackers vraag die Jos stelde, vertel ik in deze video [2m29s met ondertiteling]:

 

Hoe teleurgesteld zouden je leukste klanten zijn als ze jouw product niet meer konden gebruiken? Vraag het ze gewoon. Is het merendeel erg teleurgesteld, dan heb je een gezonde product-market-fit, een gat in de markt. Dan heb je een gegronde reden om te investeren in groei.

Bovendien leveren de open antwoorden op deze vraag een schatkist aan content en woorden-in-klant-taal op (‘Symptomees‘ noemt Kirsten dat) waarmee je je website en andere uitingen kunt optimaliseren. Hierdoor groeit je expert status, raak je het hart van je bezoekers met wat je schrijft, zet je door de quotes sociale bewijskracht in en geef je je marketing raketkracht.

Waar ben jij bang voor, als je zou gaan growth hacken?
Vertel het me in een kennismakingsgesprek. Dan denk ik mee over hoe reëel het gevaar is en hoe je je groeikracht ontdekt.

 

 

Nog 5 growth hacking voorbeelden

Nog 5 growth hacking voorbeelden

Nu je al je bezwaren langs hebt horen komen en er ook anders naar hebt gekeken, wil je misschien wel weten hoe mijn klanten growth hacken en wat het dat oplevert.

Dat vertel ik zometeen. Eerst noem ik nog een growth hacking voorbeeld dat ik inspirerend vind, omdat het laat zien dat growth hacking niet per se over marketing gaat.

Er was eens een vliegveld dat met growth hacking technieken de klanttevredenheid fiks opschroefde. Welke growth hacking principes ze daarvoor gebruikten, vertel ik in deze video:

 

Een ander voorbeeld van growth hacking komt van een klant van mij: Familystream, een klein bedrijf dat zijn groei in een jaar verdubbelde. Zij optimaliseerden in de PowerBoost hun onboarding strategie. De ondernemers vertellen erover in deze video:

 

Hieronder nog 3 voorbeelden van mijn klanten die groeiblokkades doorbraken met growth hacking:

  • Wieneke groeide door structuurgesprekken met haar leads te voeren zodat ze haar SaaS-product leerden kennen en gebruiken.
  • Andries groeide door met A/B-test te ontdekken met welke woorden, koppen en images op zijn website hij meer aanvragen kreeg.
  • Marcello groeide door zijn bekendheid te boosten met een unieke polsband voor fotografen.

 

Do not copy. Vind jouw eigen growth hack

Vind jouw eigen growth hack. Staar je niet blind op het probleem en kopieer niet de aanpak of oplossing van anderen, of tools die vaak worden gebruikt. Ontdek je eigen oplossing om jouw specifieke belemmeringen voor groei uit de weg te helpen. Kies een aanpak die jouw groeifactoren stimuleert en jouw natuurlijke kracht benut. Mindstorm hierover met je team of andere experts.

 

 

Zelf proberen? Zo begin je met growth hacken

Zelf proberen? Zo begin je met growth hacken

In dit blog heb je gelezen dat je met overtuigingstechnieken en slimme tools met zo min mogelijk effort zo veel mogelijk resultaat bereikt. Dat kan jij ook: je bent slim, creatief en scherp genoeg.

Natuurlijk wil jij ook de rem van je klantenstroom afhalen, de conversiekillers verwijderen uit je website, growth hacken, je conversie verder optimaliseren en makkelijker de leukste klanten krijgen.

‘Hoe begin je met growth hacken?’, vraag jij je af. Met de tips en de growth hacking cyclus van acties die ik hierboven beschreef, kun je aan de slag. Doe je dat in je eentje, dan haal je hier 10-30% winst uit.
Wil je er meer uithalen en effectiever werken, doe dan ook een PowerBoost.

Dan werken we samen en maken we een growth hacking plan op maat voor jouw situatie, jouw groeifactoren en jouw klanten.

 

Zo start je met growth hacken: 5 fases

Plan een kennismakingsgesprek in en kijk of de PowerBoost iets voor je is. In dit 1-op-1 groeitraject fungeer ik als jouw externe growth marketingstrateeg, analytisch en creatief sparringspartner met kennis over hoe het brein (on)bewust werkt. Je lift mee op mijn tools, tips, templates, ervaring en expertise. We bepalen samen een growth hacking strategie die voor jóú werkt. Samen met jou zorg ik ervoor dat jij continu en automatisch klanten aantrekt.

Met dit growth hacking proces ga je onvermijdelijk veel ontdekken en onvermijdelijk groeien. Je gebruikt een bewezen methode waarmee je zoveel mogelijk resultaat haalt uit je inzet in tijd en budget.

 

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...