Aanbod

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 18 oktober 2020

Hoe pitch je je aanbod online?

Leestijd 8 minuten

Nu jij je website helemaal relevant hebt gemaakt voor je klant, is het tijd om je aanbod goed te pitchen. Als je jouw aanbod helder genoeg presenteert, ziet een potentiële klant levendig voor zich wat jij precies aanbiedt en is hij geneigd tot actie en kopen. 

 

Trigger > Plaatje ?️ > Helder? > Actie!

Zet het brein van je klant aan het werk

Het is de kunst om het onbewuste brein van jouw potentiële klant te triggeren in de eerste vijf seconden van zijn bezoek aan je website. Lukt het je om meerdere zintuigen aan te spreken, dan worden meerdere regionen in zijn brein geactiveerd. Hoe meer regionen aan het werk gaan, hoe belangrijker de bezoeker jouw aanbod vindt. Als hij je product of dienst eenmaal ziet als belangrijk, is hij ook geneigd tot actie: een aankoop doen, dus.
 
 

Creëer een levendig mentaal plaatje

Je pitch zorgt ervoor dat je bezoeker zich levendig voorstelt dat hij met jouw aanbod aan de slag gaat. Als dat mentale plaatje in zijn hoofd ontstaat, komt je klant in de actie-modus. Die heldere voorstelling is de voorwaarde om een aankoop te overwegen. Dat gebeurt razendsnel en onbewust.
 
Als hij een helder beeld heeft, bereidt het brein zich alvast voor op die situatie. Het bedenkt wat er nodig is om daar te komen en stelt zich in op actie. Beschrijf jouw aanbod dus zo levendig en tastbaar mogelijk op je website. Met levendig en tastbaar bedoel ik dat je je dienst zo beschrijft dat de websitebezoeker precies voorstelt wat het resultaat ervan is. Hij leeft zich in en voelt hoe het is om jouw product of dienst te gebruiken.
 
Ik geef een voorbeeld.
 

Je zag iemand die vetgoede scores haalde met haar advertenties dankzij de R.A.B.Ko.-formule. Zij raadde je aan het blog te lezen en ook zo goed te scoren. In jouw brein begonnen de spiegelneuronen al te werken: jij stelde je voor hoe het zou zijn om ook hoge conversie uit je advertenties en website te halen.

 

Wat gebeurde er achter de schermen in je brein?
 
Een paar seconden geleden stond je voor het besluit: zal ik deze blog lezen of niet?
Je leest nu. Wat gebeurde er?
Je brein maakte een foto van deze situatie: jij die deze blog aantikte en las.
Als dit plaatje scherp was en goed voelde, tikte je het bericht aan en las.
 
Elk besluit volgt hetzelfde proces: je stelt je het resultaat voor, je maakt er een mentaal plaatje van en dan beoordeel je hoe graag je dat wilt.
Simpel, toch?
Maar … de mentale foto moet scherp en levendig zijn. Je brein verhaspelt namelijk je verlangen met levendigheid. Hoe sterker je het plaatje voor je ziet, hoe sterker je verlangen is (denkt je brein).
 
Kortom je brein zegt: ik zie levendig voor me dat ik de blog over de R.A.B.Ko.-formule open en met plezier leer hoe ik mijn klant makkelijker online overtuig. Ik zie het helder voor me, dus ik zal het wel willen, dus ik tik en ik lees.
 
 

Zorg dat je klant overgaat tot actie

Om de interesse van je websitebezoeker te wekken, moet hij dus een levendig, gedetailleerd mentaal plaatje hebben van wat jij hem aanbiedt. Een helder plaatje beïnvloedt zijn besluit om te kopen: hoe duidelijker je potentiële klant door jouw product pitch voor zich ziet welk resultaat jouw aanbod hem oplevert, hoe makkelijker hij overgaat tot actie.
 
Een duidelijk en levendig mentaal plaatje van je aanbod creëren doe je zo:
 
? Schrijf zo concreet en voorstelbaar mogelijk. Activeer in je content de zintuigen van je lezer. Dit doe je door woorden als: ervaren, proeven, horen, warm, scherp, rond, volume, lucht, boven.
 
? Gebruik tastbare afbeeldingen: 3D en 360 graden foto’s of video’s van je product.
 
?  Zet op je koopknop wat je klant in handen heeft nadat hij erop klikt.
 
 
 
De Groene Aggregaat heft – vind ik – een mooi voorbeeld van een ‘tastbaar’ plaatje:
 
Huur altijd en overal groene energie
Ook al weet je niet wat een aggregaat is, zodra je het plaatje ziet, kun je je levendig voorstellen hoe dat ding energie levert op een feest of festival. Het plaatje maakt zonder woorden in één oogopslag duidelijk wat het aanbod precies is.
 
Brainstorm zelf ook maar eens over wat voor beelden of video’s jij kunt maken om zo’n levendig beeld in het brein van je klant te scheppen. Zodat je klant binnen een paar seconden antwoord heeft op zijn tweede R.A.B.Ko.-vraag: wat bied je precies aan? Pak daarna door met het dromende brein door ook vraag 3 en 4 te beantwoorden. Lees verder over hoe jij je concurrentie achter je laat door te laten zien wat jou bijzonder maakt (vraag 3).
 

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...