Relevant

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 17 oktober 2020

Hoe trek je de aandacht met je website?

Leestijd 8 minuten

Eerder vertelde ik je hoe je meer klanten krijgt via je website door de R.A.B.Ko.-formule te gebruiken. In deze blog ontdek je hoe je het eerste onderdeel van de formule toepast: maak je website relevant voor je ideale klant. 
 

Speel in op emotie 

De allerbelangrijkste vraag van je klant is of jij hem begrijpt. Of jij snapt waarmee hij worstelt en of jouw aanbod de juiste oplossing is voor zijn probleem.
 
Bedenk maar eens hoe je zelf bepaalt of een Google-zoekresultaat relevant is voor jouw vraag. Nadat je een paar woorden hebt ingetikt, weet je in no time voor elke link of dat is wat je zoekt. Je moet er een goed gevoel bij hebben: dit klopt. Dit is relevant. Deze website begrijpt waar ik mee zit. Dit kan wel eens de oplossing zijn voor mijn probleem. Dit voldoet aan mijn behoefte.
 
Zo werkt het ook bij jouw klant. Die bepaalt binnen vijf seconden of jouw product relevant voor hem is.
 
 

Laat zien dat jij de oplossing hebt

Op je website is het dus belangrijk dat je laat merken dat je de situatie, het probleem of het verlangen van je klant herkent en begrijpt. Benoem zijn pijn. Dit doe je door je landingspagina en alle andere content vanuit de emotie van je klant te beginnen. Dan ervaart hij dat hij op de juiste plek is en dat jij een relevante oplossing voor zijn probleem hebt.
 
Zo hoog mogelijk op de pagina wil je de aandacht van je klant krijgen. De titel of kop van je website is daarvoor een perfecte plek. Een manier om je titel te formuleren is: 
 

Hoe je [wat je klant het liefste wil ?],
zonder [waar hij het meest bang voor is
of wat hij vreselijk vindt ?]

Een voorbeeld:

Voorbeeld van een goed converterende kop regel
 
Om zo’n titel te maken heb je input van je potentiële klanten nodig. Zoek ze op. Ga met ze in gesprek. Vraag waar zij last van hebben op het gebied van jouw aanbod. Vraag wat ze eigenlijk zouden willen. Die input van een stuk of 10 tot 15 mensen gebruik je om titel te maken. Daarmee raak je het hart van je klant. Hij herkent zich in de titel en snapt dat jij weet waar hij mee zit. Jij raakt de juiste snaar, waardoor je zijn aandacht krijgt.
 
 

Zorg dat tekst én beeld relevant is

Jouw website relevant maken voor potentiële klanten doe je op verschillende manieren. Laat in je tekst en met plaatjes en sfeer zien: ik ben degene die jij moet hebben. Ik heb de oplossing voor jouw probleem.
 
Speel in op de emotie van jouw klant. Verlangt jouw klant naar meer duurzaamheid in haar leven en wil ze ook genieten? Prikkel dan de zintuigen met een beeld en gebruik kleuren die hierbij aansluiten. Zijn jouw klanten gericht op gemak? Benoem precies al hun obstakels. Wil hij de allerbeste kwaliteit? Zorg dan voor een luxe uitstraling, bijvoorbeeld door de stijl en het lettertype dat je kiest.
 
 
 

Lees ook de andere R.A.B.Ko.-blogs

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...