
Wilma Kaptein
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minuten
Om alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik? Hoeveel data, opslagruimte en dus energie gebruikt jouw website eigenlijk? En zijn er duurzame opties waardoor je bijdraagt aan de bescherming van het milieu?
Internetgebruik is verantwoordelijk voor 416.2 TWh per jaar, zo’n 1% van het wereldwijde energieverbruik. Er zijn meerdere factoren die bepalen hoeveel energie jouw website verbruikt:
- Website software (zoals Joomla of WordPress)
- Website CMS (thema, builder, plugins)
- Media op je website
- Database
- Webhosting
- Datacentrum waar jouw server staat
In dit blog bespreek ik ze allemaal, zodat jij weet waar en hoe jouw website energie verbruikt.
Duurzame website
Gemiddeld gebruikt een website zo’n 1 GB, afhankelijk van de grootte van je afbeeldingen op je website en het aantal bezoekers. Grootverbruikers zijn Facebook en Google. Deze vervuilers van wie we dagelijks diensten gebruiken, verbruikten in 2019 0,43 TWh per jaar. De verwachting voor 2030 is dat het stijgt naar 3,5 TWh per jaar. Het energieverbruik van jouw website valt daarbij in het niet.
Dit zijn gemiddeld cijfers voor het dataverbruik van een website:
- 30 MB voor de core website software (zoals Joomla of WordPress of de duurzame Lightbolt CMS)
- 75 MB voor het thema (zoals Astra of Divi)
- 75 MB voor plugins en je builder (zoals Divi, WP Gutenberg of Kadence Blocks)
- MB’s voor media (zoals foto’s, plaatjes, podcasts en video’s). Als je je video’s en geluidsbestanden via de cloud beheert (zoals Vimeo en Soundcloud), gebruikt je website hiervoor geen data.
- MB’s voor de database waarop je content en website configuraties zijn opgeslagen
Een aantal duurzame ondernemers heeft 31 criteria voor een duurzame website opgesteld waarmee webbouwers rekening kunnen houden als zij jouw website maken. Zo maken ze verschil in dataverkeer, browser, beeldmateriaal en hoe bezoekers je website gebruiken.
5 tips om energie te besparen met je website
- Maak je images zo licht mogelijk (hoe je dat doet leg ik hieronder uit)
- Gebruik cloudsoftware voor je video- en audiobestanden (Vimeo, Soundcloud, etc)
- Kies voor een CMS dat weinig MBs gebruikt
- Gebruik zo min mogelijk plugins
- Laat je website cachen zodat bij een volgend bezoek niet alles opnieuw hoeft te worden geladen.
Duurzaam datagebruik
Tip: verklein dus altijd jouw plaatjes en foto’s voordat je ze op je website zet. Dat is beter voor het milieu. En wel zo vriendelijk voor je websitebezoeker: je website laadt veel sneller. En het scheelt dataverbruik en dus MBs in het internetabonnement van je bezoeker.
Plaatjes kun je verkleinen door ze een kleiner formaat te geven. Bijvoorbeeld 300×300 in plaats van 900×900. Ook scheelt het een boel als je een image niet als .png opslaat, maar als .jpg. Foto’s en plaatjes verkleinen kan ook heel simpel met diensten zoals Tinyjpg of Shortpixel. Dit is dus een heel simpele manier om je website te optimaliseren. Bovendien scoor je beter in Google dan je concurrent die grote images gebruikt, omdat de Web Core Vitals letten op hoe licht en snel je website werkt.
Met PageSpeed Insights van Google Search Console kun je gratis zien hoe snel jouw website laadt en op welke pagina’s je nog wat te verbeteren hebt.
Duurzaam design
- een document (HTML pagina)
- afbeeldingen
- scripts (Javascript / ECMA script)
- opmaak code (Cascading Style Sheets of CSS)
- lettertypen
Groene hosting
Met Webhosting huur je opslagruimte voor je website op een externe server, de noodzakelijke netwerkverbinding en soms ook andere diensten. Hoe meer data je website gebruikt, hoe meer schijfruimte op de server van je webhost je nodig hebt. Hoe meer serverruimte je website gebruikt,
‘Groene hosting’ krijg je o.a. als jouw internetprovider zijn servers laat draaien op groene stroom. Dat is stroom die niet met fossiele brandstoffen maar bijvoorbeeld met wind-, kern-, waterkracht- of zonne-energie is opgewekt. Ook al heeft je webhosting partij een certificaat van oorsprong of erkend groenestroomlabel, toch is groene stroom niet altijd milieuvriendelijk, zoals Alexander Pohl en Marijn Poels in de film Headwind ‘21 laten zien.
Wil je jouw webhosting partij aansporen om steeds duurzamer te leveren? Vraag hen dan hoe zij scoren op de voorwaarden voor een groene webhoster van Website Impact.
Groene server
Op een server staat alle informatie die nodig is om jouw website aan je bezoekers te tonen. De database met alle software en media en tekst op jouw webpagina’s wordt op een externe harde schijf opgeslagen. Die opslagruimte staat op een server.
De server is vergelijkbaar met een enorme harde schijf. De server heeft een processor, werkgeheugen en een harde schijf. Als een bezoeker op jouw website komt, stelt de server de juiste pagina samen en stuurt die vervolgens naar jouw bezoeker. Dit vereist processorkracht en werkgeheugen.
Groene datacenters
Wat is dan een datacentrum? Een datacentrum is een ruimte waarin je server staat. Vaak staan er meerdere servers. Soms zijn het enorm uitgestrekte parken met opslagruimte voor duizenden of miljoenen servers. Die hebben allemaal stroom nodig.
Een datacentrum zorgt dat de servers goed functioneren, o.a. door een droge en veilige ruimte te bieden met een optimaal binnenklimaat. Het datacentrum huurt deze ruimte van een provider. Een provider kan zijn datacentra meer of minder duurzaam inrichten.
Om de servers in het datacentrum van energie te voorzien, kan hij kiezen voor grijze of groene stroom. De ‘Power Usage Effectiveness’ (PUE) is een maat voor hoe efficiënt het datacentrum met de stroom omgaat.
Denk maar aan een 10 jaar oude wasmachine. Die heeft een minder efficiënt stroomgebruik en een lager energielabel dan een nieuwe duurzame wasmachine met energielabel A+++. Zo werkt dat met datacentra ook.
Duurzaam ondernemen
Duurzame marketing
Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf.
Een duurzame website is prettig voor je bezoeker. En voor je verkoopcijfers.
In deze blog heb ik je tips gegeven voor hoe jij de website van jouw bedrijf ‘groener’ kan maken. Dat kan door het dataverkeer te verminderen en te kiezen voor een groene webhost met duurzame datacentra. Webdeveloper Nathan Waelkens gaf ook de tip om je beeldmateriaal te optimaliseren en elementen in de cloud weg te gooien als je die niet meer nodig hebt.
Bovenal: maak het je websitebezoeker supermakkelijk om bij jou het product of het antwoord te vinden waar hij naar zocht. Optimaliseer voor conversie. Dan is je klant lekker snel geholpen en heeft jouw website zo min mogelijk energie verbruikt.
Wil jij je marketing ook duurzaam doen?
Wil je jouw website en marketing verduurzamen? In de PowerBoost leer ik in 3 maanden tijd een breinbrekende methode aan, waardoor jij goed kan gaan leven van je bedrijf én omzet hebt om te investeren in de doorontwikkeling van je product. Je blijft jezelf, je blijft eerlijk, je verspilt geen tijd of energie meer aan wat niet werkt. Met de leukste klanten gaat jouw product de wereld veranderen.
Lijkt je dat wat? Plan dan een strategiegesprek in om kennis te maken.

Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Leestijd 7 minutenJe verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...