Hoeveel energie gebruikt een website

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 13 december 2021

Hoeveel energie gebruikt een website?

Leestijd 12 minuten

Om alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik? Hoeveel data, opslagruimte en dus energie gebruikt jouw website eigenlijk? En zijn er duurzame opties waardoor je bijdraagt aan de bescherming van het milieu?

Internetgebruik is verantwoordelijk voor 416.2 TWh per jaar, zo’n 1% van het wereldwijde energieverbruik. Er zijn meerdere factoren die bepalen hoeveel energie jouw website verbruikt:

  • Website software (zoals Joomla of WordPress)
  • Website CMS (thema, builder, plugins)
  • Media op je website
  • Database
  • Webhosting
  • Datacentrum waar jouw server staat

 

In dit blog bespreek ik ze allemaal, zodat jij weet waar en hoe jouw website energie verbruikt.

 

Duurzame website

Gemiddeld gebruikt een website zo’n 1 GB, afhankelijk van de grootte van je afbeeldingen op je website en het aantal bezoekers. Grootverbruikers zijn Facebook en Google. Deze vervuilers van wie we dagelijks diensten gebruiken, verbruikten in 2019 0,43 TWh per jaar. De verwachting voor 2030 is dat het stijgt naar 3,5 TWh per jaar. Het energieverbruik van jouw website valt daarbij in het niet.

Dit zijn gemiddeld cijfers voor het dataverbruik van een website:

  • 30 MB voor de core website software (zoals Joomla of WordPress of de duurzame Lightbolt CMS)
  • 75 MB voor het thema (zoals Astra of Divi)
  • 75 MB voor plugins en je builder (zoals Divi, WP Gutenberg of Kadence Blocks)
  • MB’s voor media (zoals foto’s, plaatjes, podcasts en video’s). Als je je video’s en geluidsbestanden via de cloud beheert (zoals Vimeo en Soundcloud), gebruikt je website hiervoor geen data.
  • MB’s voor de database waarop je content en website configuraties zijn opgeslagen

 

Een aantal duurzame ondernemers heeft 31 criteria voor een duurzame website opgesteld waarmee webbouwers rekening kunnen houden als zij jouw website maken. Zo maken ze verschil in dataverkeer, browser, beeldmateriaal en hoe bezoekers je website gebruiken.

 

5 tips om energie te besparen met je website

Zo kun je energie besparen met je website:
 
  1. Maak je images zo licht mogelijk (hoe je dat doet leg ik hieronder uit)
  2. Gebruik cloudsoftware voor je video- en audiobestanden (Vimeo, Soundcloud, etc)
  3. Kies voor een CMS dat weinig MBs gebruikt
  4. Gebruik zo min mogelijk plugins
  5. Laat je website cachen zodat bij een volgend bezoek niet alles opnieuw hoeft te worden geladen.
 

Duurzaam datagebruik

Jouw website wisselt data uit tussen jouw bezoekers en de server waarop jouw websitedata staat. Dit dataverkeer is het duurste onderdeel van webhosting, omdat dat bepaalt hoeveel schijfruimte je wilt huren op de server. Hoeveel je precies nodig hebt is sterk afhankelijk van je website.
 
Heb je een streamingsdienst zoals Netflix of FamilyStream of Spotify, dan heb je bij elk online bezoek megaveel dataverkeer. Dat kun je beperken door films of muziek te downloaden en offline af te spelen. Veel bedrijven hebben echter een ‘zware’ website doordat ze de plaatjes en foto’s op de website niet verkleinen. Een foto van 2,4 MB vraagt nu eenmaal meer opslagruimte (en dus dataverkeer) dan verkleinde images van 134 kB.

Tip: verklein dus altijd jouw plaatjes en foto’s voordat je ze op je website zet. Dat is beter voor het milieu. En wel zo vriendelijk voor je websitebezoeker: je website laadt veel sneller. En het scheelt dataverbruik en dus MBs in het internetabonnement van je bezoeker.

Plaatjes kun je verkleinen door ze een kleiner formaat te geven. Bijvoorbeeld 300×300 in plaats van 900×900. Ook scheelt het een boel als je een image niet als .png opslaat, maar als .jpg. Foto’s en plaatjes verkleinen kan ook heel simpel met diensten zoals Tinyjpg of Shortpixel. Dit is dus een heel simpele manier om je website te optimaliseren. Bovendien scoor je beter in Google dan je concurrent die grote images gebruikt, omdat de Web Core Vitals letten op hoe licht en snel je website werkt.

Met PageSpeed Insights van Google Search Console kun je gratis zien hoe snel jouw website laadt en op welke pagina’s je nog wat te verbeteren hebt.

 

Duurzaam design

Je webdesign maakt ook uit voor de snelheid van je website, voor het dataverbruik en dus het energieverbruik. Bezoekt je klant jouw website, dan download hij data, zoals:
 
  • een document (HTML pagina)
  • afbeeldingen
  • scripts (Javascript / ECMA script)
  • opmaak code (Cascading Style Sheets of CSS)
  • lettertypen
 
Maakt je webbouwer een duurzaam design, dan let zij of hij er dus op dat je bezoeker zo min mogelijk data hoeft te downloaden om jouw website te bekijken en de actie uit te vieren waar hij voor kwam. Want hoe minder dataverkeer er heen en weer gaat, hoe minder energie er nodig is voor het bezoek.
 
Op websitecarbon.com kun je zien hoe de CO2 impact van jouw webpagina is ten opzichte van andere website. Via digitalbeacon.co kun je zien hoe veel dataverkeer er is als iemand jouw webpagina bezoekt en welke elementen dat veroorzaken. Deze blogpagina veroorzaakt op het moment van publicatie 1.07 MB dataverkeer en 0,811 gram CO2 als je hem voor het eerst bezoekt. Het beeldmateriaal veroorzaken de meeste MB’s.
 
Carbonfootprint van de website van wilma: die is schoner dan 69% dan de meeste websites
De Groene Website Challenge zoekt praktische tips om onnodig energieverbruik te voorkomen.
 

Groene hosting

Met Webhosting huur je opslagruimte voor je website op een externe server, de noodzakelijke netwerkverbinding en soms ook andere diensten. Hoe meer data je website gebruikt, hoe meer schijfruimte op de server van je webhost je nodig hebt. Hoe meer serverruimte je website gebruikt,

‘Groene hosting’ krijg je o.a. als jouw internetprovider zijn servers laat draaien op groene stroom. Dat is stroom die niet met fossiele brandstoffen maar bijvoorbeeld met wind-, kern-, waterkracht- of zonne-energie is opgewekt. Ook al heeft je webhosting partij een certificaat van oorsprong of erkend groenestroomlabel, toch is groene stroom niet altijd milieuvriendelijk, zoals Alexander Pohl en Marijn Poels in de film Headwind ‘21 laten zien.

 

 
Bovendien, al die servers produceren heel veel warmte. Zorgt de provider dat de servers op een duurzame, slimme manier gekoeld worden en op de optimale temperatuur blijven? Hoe wordt de overtollige warmte opnieuw gebruikt? Verwarmen ze er bijvoorbeeld en tropisch zwembad mee of de huisjes in een vakantiepark in de buurt? Bij Green Web Foundation kun je checken of jouw website ‘groene hosting’ heeft.
 
Resultaat van de green web check: wilmakaptein. Nl is groen gehost

Wil je jouw webhosting partij aansporen om steeds duurzamer te leveren? Vraag hen dan hoe zij scoren op de voorwaarden voor een groene webhoster van Website Impact.

 

Groene server

Op een server staat alle informatie die nodig is om jouw website aan je bezoekers te tonen. De database met alle software en media en tekst op jouw webpagina’s wordt op een externe harde schijf opgeslagen. Die opslagruimte staat op een server.

De server is vergelijkbaar met een enorme harde schijf. De server heeft een processor, werkgeheugen en een harde schijf. Als een bezoeker op jouw website komt, stelt de server de juiste pagina samen en stuurt die vervolgens naar jouw bezoeker. Dit vereist processorkracht en werkgeheugen.

 

Groene datacenters

Wat is dan een datacentrum? Een datacentrum is een ruimte waarin je server staat. Vaak staan er meerdere servers. Soms zijn het enorm uitgestrekte parken met opslagruimte voor duizenden of miljoenen servers. Die hebben allemaal stroom nodig.

Een datacentrum zorgt dat de servers goed functioneren, o.a. door een droge en veilige ruimte te bieden met een optimaal binnenklimaat. Het datacentrum huurt deze ruimte van een provider. Een provider kan zijn datacentra meer of minder duurzaam inrichten.

Om de servers in het datacentrum van energie te voorzien, kan hij kiezen voor grijze of groene stroom. De ‘Power Usage Effectiveness’ (PUE) is een maat voor hoe efficiënt het datacentrum met de stroom omgaat.

Denk maar aan een 10 jaar oude wasmachine. Die heeft een minder efficiënt stroomgebruik en een lager energielabel dan een nieuwe duurzame wasmachine met energielabel A+++. Zo werkt dat met datacentra ook.

 

Energielabel a+++

Duurzaam ondernemen

Op Duurzaam Ondernemen staan allerlei tips om je bedrijf duurzaam in te richten. Ben je ZZP’er, laat je dan inspireren tijdens de netwerkevenementen van Happy Planet Professionals. Deze ondernemersvereniging voor kleine ondernemers stimuleert de leden om met hun bedrijf een positieve impact te maken op de wereld.
 
Leidraad daarbij zijn de 17 Sustainable Development Goals die de United Nations hebben opgesteld. Die gaan veel verder dan alleen energiebesparing en kijken breed naar hoe je de wereld leefbaarder maakt.
 
Sustainable development goals

Duurzame marketing

Wil je een duurzame website, zorg dan dat die geen energie verspilt. Niet door het dataverkeer, maar ook niet van je bezoeker. Formuleer je content zo dat je alleen bezoekers aantrekt die jouw leukste klanten zijn en die je ook echt goed kunt helpen. Zodat anderen niet onnodig hun tijd en energie op jouw website spenderen.
 
De tijd en energie van jouw potentiële klant is kostbaar. Zorg daarom dat hij op jouw website supermakkelijk kan doen waar hij voor komt. Dan is zijn websitebezoek zo kort mogelijk en gaat er het minste dataverkeer voor dat bezoekje over de server. Bovendien is dan jouw conversieratio hoog en verkoop je meer. De methode om je website zó in te richten dat dat lukt, leer ik je in de PowerBoost.
 

Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf.

Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf. Deze definitie heb ik gemaakt, geïnspireerd door een quote uit het best verkochte boek ter wereld. Recht doen is ook verantwoordelijk omgaan met materiaal en mensen en met hun energie. Duurzame marketing is marketing waar je wat aan hebt. Waarbij je jouw tijd en energie niet verspilt aan trucjes die niet werkt. Duurzame marketing is gericht op een duurzame, lange termijn klantrelatie. Die marketing is oprecht. Die bouwt op. Die is effectief. 
 

Een duurzame website is prettig voor je bezoeker. En voor je verkoopcijfers.

In deze blog heb ik je tips gegeven voor hoe jij de website van jouw bedrijf ‘groener’ kan maken. Dat kan door het dataverkeer te verminderen en te kiezen voor een groene webhost met duurzame datacentra. Webdeveloper Nathan Waelkens gaf ook de tip om je beeldmateriaal te optimaliseren en elementen in de cloud weg te gooien als je die niet meer nodig hebt.

Bovenal: maak het je websitebezoeker supermakkelijk om bij jou het product of het antwoord te vinden waar hij naar zocht. Optimaliseer voor conversie. Dan is je klant lekker snel geholpen en heeft jouw website zo min mogelijk energie verbruikt.

 

Wil jij je marketing ook duurzaam doen?

Wil je jouw website en marketing verduurzamen? In de PowerBoost leer ik in 3 maanden tijd een breinbrekende methode aan, waardoor jij goed kan gaan leven van je bedrijf én omzet hebt om te investeren in de doorontwikkeling van je product. Je blijft jezelf, je blijft eerlijk, je verspilt geen tijd of energie meer aan wat niet werkt. Met de leukste klanten gaat jouw product de wereld veranderen.

Lijkt je dat wat? Plan dan een strategiegesprek in om kennis te maken. 

 

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...