Stappenplan seo: hoger in google met je website

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 06 januari 2024

Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024

Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant googlet. En hoe je dat gebruikt zodat jouw klanten op jouw website komen.

Er zijn 3 stappen nodig om ‘vanzelf’ vindbaar te worden:

  1. Jouw missie en thema’s helder maken
  2. Vragen van je klant daarover vinden
  3. Blogs maken

Volg dit stappenplan, dan heb je ten eerste lol in het schrijven omdat je vanuit je expertise werkt. Daarnaast bied je waarde voor je klant omdat je zijn vragen beantwoordt. En ten derde zijn je blogs lekker leesbaar voor je klant, omdat je voor hém schrijft, op zo’n manier dat de zoekmachines jouw website ook waarderen en hoger scoren.

 

Bekijk of -luister de 3 SEO stappen in deze video:

 

SEO en vindbaarheid verbeteren

Hoe word ik vindbaar? Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website? Dat vragen meer ondernemers zich af. Maar niet iedereen kent de 3 stappen uit de 360 graden methode waardoor je website op een natuurlijke manier beter te vinden in Google wordt. Jij kent deze methode straks wel, en dat ga je terugzien in je traffic- en omzetcijfers.

Wellicht heb je al gehoord dat je ‘iets met SEO’ moet. Dat je SEO teksten moet schrijven om hoger in Google te komen met je website. Ik kan je geruststellen: dat hoeft niet. SEO teksten schrijven is niks. Er bestaat niet zoiets als SEO teksten schrijven.

 

Wat is SEO?

SEO betekent zoekmachine optimalisatie, op z’n Engels: search engine optimization. Wil je hoger in Google (en andere zoekmachines) komen, meer bezoek op je website en vindbaarheid verbeteren? Daar krijg je in dit blog een niet-technisch stappenplan voor.

Je hoeft dus geen nieuw vakgebied te leren, je hebt geen dure tools of abonnementen nodig. Je kunt gewoon lekker jezelf blijven verdiepen in je vak en in je klant. Want dat vind jij veel interessanter dan SEO 😉

Geeft jouw website hét antwoord op de zoekvraag?

Je website wordt vindbaar als die het beste matcht met wat je klant zoekt. Niet alleen omdat je klant dat vindt, maar ook omdat zoekmachines als Ecosia (die plant bomen per zoekopdracht), Google, Bing enzo dat vinden. Die hebben slimme robots die zoekvraag en website aanbod bij elkaar brengen. De beste match komt bovenaan. Want zij hebben er belang bij dat mensen hun product (zoekmachine) blijven gebruiken omdat ze daar steeds vinden wat ze zoeken.

De grap is dat veel bedrijven (78%!) zo vol zijn van zichzelf, dat ze meer over hun product en de voordelen enzo praten, dan dat ze vanuit de klant denken en schrijven. Hoppa, jij weet nu dat dat niet werkt, dus die valkuil ga je voortaan vermijden. Schrijf, bouw en design je website voor je klant. Beantwoord zijn vragen, ga in op zijn bezwaren, laat merken dat jij snapt waar hij mee zit.

 

Blogs geven antwoord

Blogs zijn bij uitstek geschikt om klantvragen te beantwoorden en jouw expertise te laten zien. In elk blog kun je helemaal losgaan op één kwestie. Dat doe ik in dit blog ook. En de lol is dat blogs vaak hoger in Google’s zoekresultaten scoren dan andere website pagina’s, juist omdat ze niet ‘verkoperig’ zijn. En omdat ze veel aspecten van een antwoord bevatten en dus waardevol zijn voor de zoeker.

Hoe kan het dan dat niet alle blogs het bezoek krijgen waar ze voor gemaakt zijn? Dat leg ik je uit in dit blog. Ik geef je een stappenplan om dat wél voor elkaar te krijgen. Duurt zo’n 3 tot 6 maanden, maar dan gaat de virtuele winkeldeurbel ook echt wel rinkelen als je relevante, waardevolle content op je website deelt.

Nu ploppen er allerlei vragen in je op:

  • Hoe krijg ik meer traffic (aka verkeer aka bezoekers) naar mijn website?
  • Hoe werkt dat via blogs?
  • Wat schrijf je in een blog?
  • Hoe bouw je een blog op?
  • Hoe maak je je blog makkelijk vindbaar?
  • Hoe kom ik bovenaan in de zoekmachines?
  • Wat googlen mijn leukste klanten eigenlijk?

Lees maar door, dan vind je op al deze vragen het antwoord. Deze blog zou je ook een SEO cursus kunnen noemen. Stap voor stap leg ik je uit wat ik weer van SEO expert Willem Titsing heb geleerd: wat je praktisch doet opdat zoekmachines je website vinden: hoe je de antwoorden die jouw klant zoekt, vindbaar maakt met jouw website.

Stap 1: Maak jouw missie en thema’s helder

De eerste stap naar ‘gevonden worden’ is helder maken waar jij voor gaat. En dus ook helder te hebben waaróp en waaróm je gevonden wilt worden.

Elk bedrijf heeft een missie. Mijn missie is dat duurzame bedrijven, die iets nieuws en anders brengen, groeien vanuit echtheid, omdat ondernemers een strategie kiezen die wél bij hen past, zodat de wereld beter wordt.

Duurzaam ondernemen is groeien vanuit echtheid, dan scoor je hoog

Wouter gebruik ik in dit blog steeds als voorbeeld. Hij heeft de missie dat introverte hoogbegaafde mensen en hun omgeving hen beter begrijpt. Jij hebt ook een missie, iets waar je voor gaat met je bedrijf. En dat straalt uit alle aspecten van je website.

Omdat jij die missie hebt, run je jouw bedrijf. Daarom deel je kennis en content over bepaalde onderwerpen. Daarop wil je gevonden worden. Wouter deelt bijvoorbeeld over wat het betekent om introvert te zijn. En hoe de omgeving daar goed mee kan omgaan. En wat het voor impact heeft op je werkomgeving. En hoe je relaties onderhoudt. En wat doe je als je steeds ná een vergadering 101 briljante ingevingen hebt. Dat soort vragen kan Wouter allemaal in blogs beantwoorden.

Als jij helder hebt wat jouw missie is, en over welke thema’s mensen jou mogen bevragen, weet je ook waar je over gaat delen. Dan weet je welke vraagstukken jouw potentiële klanten hebben. Daarop mag jouw website het antwoord geven.

 

Gebruik de 5x12x4 methode

Jij weet zóveel over jouw onderwerp, dat het soms overweldigend kan zijn: waar begin je met vertellen? En omdat je al diep en lang in het onderwerp zit, zie je soms ook niet meer dat dingen die voor jou heel normaal zijn, echte eye-openers voor je klanten zijn.

Met de 5x12x4 methode heb je binnen een uur 240 ideeën voor blogs

Gebruik de 5x12x4 methode om alles wat je kunt delen met je klanten overzichtelijk op te schrijven. Ik heb hierover een eBook gemaakt. Het komt erop neer dat je eerst de 5 belangrijkste thema’s opschrijft waarop je bekend wilt staan. Daar deel je je content over. Zodat je potentiële klanten automatisch bij jou uitkomen, als ze aan [thema 1] denken.

Daarna noteer je bij elk thema 12 aandachtspunten die je daarbij wil meegeven. En dan typ of teken je bij elk aandachtspunt nog 4 elementen die je klant moet weten. Zo krijg je 5x12x4=240 stukjes die je stuk voor stuk kunt uitschrijven tot blogs.

  • Wat zijn de vragen van jouw klanten?
  • Waar hebben ze last van?
  • Wat willen ze graag?
  • Waarom lukte het tot nu toe nog niet?
  • Wat vragen ze zich af?

Brainstorm jezelf helemaal leeg op alle vragen en subonderwerpen van de thema’s waarom jij bekend wilt staan. Dat zijn de onderwerpen waarop jij je vindbaarheid wilt vergroten.

Markeer daarna welke vragen mensen eerder onderling bespreken en welke vragen ze googlen. Want als ze googlen, en jij post erover op je website, dan kunnen ze bij jou het antwoord vinden. Dan wordt jouw website vindbaar.

In het voorbeeld van Wouter, geeft hij over het thema ‘introvert en relaties’ bijvoorbeeld tips voor introverte ouders op het schoolplein. Want je staat daar en er gebeurt van alles en je wilt graag goed contact hebben met de andere ouders, maar het lukt je niet goed om direct in te haken. Terwijl er wel vanalles in je opkomt als je weer op de fiets naar huis zit. Hoe ga je daarmee om? Dat is één specifieke klantvraag waarmee Wouter zijn klanten kan helpen en waarover hij een blog kan schrijven.

 

Doe klantonderzoek

Als je voor je bedrijf al klantonderzoek en klantinterviews hebt gedaan, weet je welke vragen je klanten hebben over het onderwerp waarop jij expertise hebt. Heb je nog geen klantonderzoek gedaan, doe dat dan alsnog. Je hebt maar 10 tot 15 interviews nodig om je bedrijf de komende jaren de goede richting te geven. Bovendien geven deze gesprekken je een schatkist aan input voor je blogs en andere content.

Een expert ziet meer details

In de tussentijd kun je we allerlei vragen bedenken vanuit jouw expertise. Een expert weet heel veel en veel details over een bepaald onderwerp. Ik ben geen vogelkenner, dus als ik een klein vliegbeest in mijn tuin zie, denk ik dat het een mus is. Maar mijn buurvrouw is vogelkenner en die ziet aan de blauwe kop dat het een baardman is, familie van de staartmees. Zij ziet als expert meer details en kan die ook duiden. Zo is het ook met jou en jouw expertise: jij kan daar veel over vertellen en bedenken.

Ik pak Wouter er weer even bij als voorbeeld. Hij is expert op het gebied van introvertheid en hoogbegaafdheid. Zijn missie is om de wereld te laten inzien welke kracht er in de combi van die eigenschappen zit. Hij weet dat maar 3% van de mensen hoogbegaafd is. En ruim 22% van de Nederlanders is introvert. Dus die combinatie van introvert en hoogbegaafd kom je niet vaak tegen. Wouter weet vanalles over het onderwerp en kan er dus ook veel vragen over beantwoorden.

 

Vertel jouw visie

Laat jouw visie altijd doorklinken in je blogs. Een boek van een ander lezen kan je klant zelf ook wel. Jij maakt op je website iets extra’s doordat je meerdere boeken en onderzoeken en inzichten en verhalen combineert tot jouw advies en stappenplan en aanpak.

Vermeld ook waarop je jouw visie baseert: je studie, zoektochten, werk- en levenservaring, boeken die je leest, podcast die je luistert, onderzoeken die je hebt nageplozen. Je hebt allerlei bronmateriaal en verhalen waarop je jouw visie baseert. Je hebt al zoveel informatie gesorteerd en geselecteerd voor je klant. Deel dat in de links op je website in blogs.

 

Vertel vanuit jouw visie. Dat is echt en uniek en scoort hoger in google

Stap 2: Wat zijn de vragen van je klant?

Uit je klantonderzoek weet je al veel over je klant, maar hoe verwoordt hij dat? Wat zijn de vragen die jouw klant heeft? Waar googlen mensen naar?, vraag je je af. Guess what, daar hoef je geen duur zoekwoordonderzoek voor te laten doen. Dat kun je zelf uitzoeken. Ook zonder dure tools. Dus dat ga je uitzoeken in stap 2.

 

WWWWWHH-vragen verzamelen

De wwwwwhh-vragen komen altijd

Bij elk onderwerp spelen de WWWWHH vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom, waarom, hoe en hoeveel? Elke journalist stelt deze vragen als hij een persbericht schrijft. Elk kind krijgt deze vragen aangeleerd om teksten te doorgronden. De WWWWHH-vragen zijn de basisvragen die iemand stelt als hij meer wil weten over een onderwerp. Beantwoord deze vragen over elk thema dus sowieso in je blog.

Ik doe dat hier ook. Over je website SEO-proof maken, zorgen dat mensen je website vinden en hoe je blogs schrijft, kun je allerlei vragen hebben, waaronder deze:

  • Voor wie is blogs schrijven relevant?
  • Wat vragen mijn klanten?
  • Waar zoeken mijn potentiële klanten hun antwoorden?
  • Waarom is het slim om blogs te schrijven?
  • Hoe zorg ik dat ik op nummer 1, boven in de zoekmachines kom?
  • Hoeveel blogs moet ik schrijven om hoger in Google te komen?

Op veel van deze vragen vind je het antwoord in dit blog. Op sommige vragen vind je die bij een SEO expert.

Maar goed, het gaat nu over jou en jouw bedrijf. Pak een groot vel papier, zet een timer van 5 minuten en schrijf in die tijd alle algemene vragen op die je maar kunt bedenken over jouw onderwerp. Beantwoord die daarna in een los document en maak er per vraag een blog over.

 

Onderzoek incognito

Open daarna naast dit blog maar een nieuw tabblad in je browser. Dat doet je met control shift (of command shift). Zo’n incognito tabblad is handig omdat je dan minimaal getracked wordt. Dus als je nu iets gaat googlen, zijn de resultaten die je krijgt niet zo gekleurd door jouw eigen eerdere zoekopdrachten.

Log dus niet in en accepteer ook geen cookies, want als je incognito gaat zoeken, vind je het makkelijkst wat andere mensen zoeken via zoekmachines.

Zoek met google suggesties veelgestelde vragen van je klant op

In dit blog noem ik als voorbeeld zoekmachine steeds Google omdat de meeste zoekers die gebruiken. Maar beter gebruik je net als ik altijd Ecosia. Dan krijg je vrijwel dezelfde zoekresultaten, maar worden er direct ook bomen geplant voor je zoekopdracht. Want zo’n zoekopdracht kost energie van de dataservers die voor je werken om het antwoord te vinden.

Typ nu iets in waarvan je denkt dat je klant erop zoekt. Dat heet technisch de ‘zoekterm’. Ik noem het hier ook vaak de zoekvraag van je klant. Ook al zit er niet altijd een duidelijke vraag in de zoekopdracht die hij intikt.

Gaandeweg dit blog scherp je deze zoektocht naar ‘Wat googlet mijn klant?’ aan, zodat je ontdekt waar hij echt op zoekt en hoe jij jouw website vindbaar maakt voor je klant, Google en andere zoekmachines.

 

 

Ontdek veelgestelde vragen in Google’s suggesties

Begin maar eens wat in te tikken in Google. Dan zie je dat hij je al wat suggesties geeft. Dat zijn de woorden waarop veel wordt gezocht, met de meest voorkomende bovenaan. Zo kun je dus alvast een indruk krijgen van waarop je klanten zoeken.

Ontdek veelgestelde vragen in google suggesties

Ook geven de suggesties je meteen een indruk van hoe anderen zoeken en waar zij naar vragen. Of ze bijvoorbeeld vanuit ik- of jij-perspectief vragen. ‘Hoe ga je om met introvert zijn?’ wordt niet vaak ingetikt. ‘Omgaan met intr…’ geeft daarentegen al wel een suggestie. En daaraan zie je dat ze de vraag niet voor henzelf, maar voor een ander stellen.

 

Welke WWWWWHH-vragen heeft mijn klant?

Je klant bedenkt misschien andere WWWWHH-vragen dan jij. Of hij formuleert ze anders. Daar kun je achter komen door in de Google Suggesties te kijken. Als je begint te typen, laat Google al de meest gezochte zoekopdrachten zien.

Varieer met de formulering van je vraag, draai hem om, vul hem aan en ontdek zo wat je klant het meest googlet.

 

Vind specifiekere vragen

Als je nog weinig van een onderwerp weet, vraag je breed. Bijvoorbeeld: ‘SEO tekst’ of ‘Waarom SEO‘. Maar als je daar al wat over hebt gelezen, vraag je dieper door, bijvoorbeeld: ‘Hoger in Google komen met website’. De laatste vraag is veel specifieker. Je ziet dat Google al wat suggesties doet door je andere lange zoekopdrachten te tonen. Een zoekopdracht die langer en uitgebreider en specifieker is, noemen we ‘long tail keyword’. Een zoekopdracht met een lange staart 😉

 

Met long tail keywords kom je makkelijker hoog in google

Op deze lange zoekopdracht word je als kleiner bedrijf veel makkelijker gevonden. Want grotere bedrijven hebben vaak voor hoger in google komen betaald. Ze willen bij zo veel mogelijk mensen onder ogen komen en gevonden worden. Daarom adverteren ze op de vaker ingetikte, korte en algemene zoekopdrachten (aka short tail keyword).

Zoals je aanvoelt, kunnen de bezoekers van de lange zoekopdrachten wel eens waardevoller zijn: zij zitten er al diep in en willen echt meer weten. Dikke kans dus dat ze langer op je website rondstruinen als ze daar het antwoord vinden.

 

Wat is een SEO tekst?

Niks, het fenomeen ‘SEO tekst’ bestaat niet. Mensen bedoelen er vaak mee dat ze iets schrijven met als doel gevonden te worden in zoekmachines. Alleen… zolang jij niet voor je klant maar voor de zoekmachine robots schrijft, word je niet gevonden door je klant.

En als je allemaal zoekopdrachten in je tekst gaat proppen (zóóó jaren ’00) in de hoop dat er dan een match ontstaat: forget it. Zoekmachines zijn way more slimmer tegenwoordig. Die lezen bijna zoals een klant. Die zoekt de websites die lekker leesbaar zijn, waar veel klanten naartoe gaan, die aangeraden worden door anderen, waar het antwoord klip en klaar te vinden is. Als dat niet in orde is, zijn dat dus ook redenen waarom veel websites niet vindbaar zijn.

 

Draai de zoekopdracht om

Soms denken mensen anders dan jij. Zij zoeken dan naar ‘hoogbegaafd en introvert’ terwijl jij de volgorde altijd andersom zegt: ‘introvert en hoogbegaafd’. Dan is het fijn als je aansluit bij je klanten en hun volgorde van formulering aanhoudt.

Kijk dus ook altijd wat er aan suggesties opkomen als je je zoekopdracht omdraait. Het brengt je wellicht op nieuwe inzichten over andere vragen en lange zoekopdrachten die je klanten zo ook googlen.

 

Verfijn en ontdek nog meer vragen

Goed, je hebt nu al veel ontdekt in Google suggesties. Tijd om wat dieper in de vragen te duiken. Klik eens door op een zoekopdracht waar jij veel over kunt schrijven.

Wouter kiest bijvoorbeeld voor ‘omgaan met introverte mensen’. In het blog daarover kan hij over introvert zijn schrijven, over kenmerken, over omgaan met een introverte partner of collega of kind en allerlei andere relaties.

Als je scrollt door de zoekresultaten, zie je halverwege ineens ‘People also ask’ (of ‘Mensen vragen ook’):

 

Zoekmachines geven aan wat mensen nog meer vragen over dit thema

Dit zijn zoekvragen die Google associeert met de startvraag. Klik maar eens door op een vraag uit dat rijtje dat relevant is voor jouw zoektocht naar meer vragen. ‘Hoe communiceren met introverte mensen?’ in dit voorbeeld. Dan zul je zien dat er ineens niet 4, maar veel meer ‘ook gestelde vragen’ staan. Klik maar een tijdje door totdat er geen relevante nieuwe opties meer komen.

 

Klik op een vraag bij people also ask en je krijgt er steeds meer te zien

Je hebt nu veel ideeën voorgeschoteld gekregen voor onderwerpen waar je ook over kunt schrijven. Sommige onderwerpen zijn een aparte alinea in een groter blog, andere vergen een heel blog voor zichzelf. Dat bepaal jij als expert, afhankelijk van hoeveel je erover kan of wil vertellen.

Scroll nu nog even helemaal naar beneden. Daar zie je gerelateerde zoekvragen. Dit blokje werkt ook zo ’uitklapbaar’ als de vorige. Als je ergens op doorklikt krijg je weer andere gerelateerde vragen. Noteer voor jezelf welke je wilt gebruiken en beantwoorden in jouw blog.

 

Onderaan de zoekresultaten staan gerelateerde zoekopdrachten

Let op: Als je ziet dat de content die bij deze zoekterm bovenaan komt een insteek heeft of een thema bevat die niet relevant is voor jouw bedrijf, kies dan andere zoektermen uit en begin weer bij het intikken van de zoekterm waarover je meer ontdekken wat je klant allemaal googlet.

 

Bekijk de zoekresultaten

Je zit al lekker diep in ’the rabbithole’ 🙂 Nu duik je nog wat dieper om de sfeer, stijl en insteek van je blog te bedenken. Bekijk wat Google je allemaal aan websites voorschotelt. Welke insteek wordt er al gegeven? Welk perspectief ontbreekt er nog volgens jou?

In het voorbeeld van Wouter ziet hij dat er veel omgangstips, eigenschappen, valkuilen en misverstanden worden gegeven. De kracht van introverten komt dus nog niet zo naar voren. Daar kan hij over schrijven.

Ook ziet hij als hij een paar keer doorklikt dat de blogs relatief kort zijn en lang niet allemaal goed ingaan op de vraag; ‘Omgaan met introverte mensen’. Dat kan hij in zijn blog dus nog helderder doen.

Al deze vragen die je hebt ontdekt, snakken naar een helder en helpend antwoord. Dat kun jij als expert geven. Jij weet er veel vanaf en kent je doelgroep goed. Help je klant dus door op je website en in je blogs de antwoorden te geven die ze zoeken. Zo leren ze jou kennen als de expert op jouw vakgebied. Daardoor krijg je vertrouwen. Dat is de basis om makkelijker te verkopen. Logisch, want we kopen liever van iemand die eerlijk is over zijn product en er verstand van heeft.

 

Zoek alternatieve vragen

Je hebt al heel veel zoekvragen van klanten ontdekt en de relevante vragen genoteerd. Je kunt nog een stap dieper gaan door te zoeken in answerthepublic.com. Daar ontdek je misschien nog suggesties of formuleringen waar jij niet aan had gedacht.

In de resultaten zie je verschillende kleuren oranje. Hoe donkerder het balletje, hoe vaker op deze vraag wordt gezocht. Noteer dat voor jezelf.

Wat Wouter bijvoorbeeld opvalt, is dat er naar introverte mensen wordt gevraagd. Welke bekende mensen zijn introvert? Dat is leuk om te benoemen. Voorbeeldfiguren zijn vaak prettig voor mensen.

Ook ziet hij dat er naar testjes wordt gevraagd, mensen zijn dol op testjes over zichzelf vrijwel elk magazine bevat wel een test of quiz. Die kun jij dus ook maken. Het voordeel van een test op je blog, is dat mensen langer op je pagina blijven, omdat ze de test nog aan het invullen zijn. Google interpreteert ‘langer op de pagina’ als ‘interessante pagina’. Dat beloont hij met een hogere positie op de pagina met zoekresultaten.

Een hogere positie heeft als voordeel dat je meer mensen op je website krijgt. Want veel mensen klikken één van de eerste 3 zoekresultaten aan.

 

Ontdek hoe vaak de vragen worden gesteld

Selecteer nu in je aantekeningen de vragen die voor jouw missie en jouw klant relevant zijn én waarop vaker wordt gezocht. Dat noemen we: de vragen met meer zoekvolume.

Hoe vaak er echt op wordt gezocht, vind je wat preciezer in Ubersuggest.io, een andere gratis tool van Neil Patel. Achter de vraag zie je en staafdiagram met voor elke maand een staafje van hoeveel er in die maand op werd gezocht.

Sommigen gebruiken de Zoekwoordplanner Google om zoekvolumes en concurrentie te bepalen. Maar dat moet je een advertentieaccount aanmaken en jij wilde juist op eigen kracht, organisch, met je website hoger in Google komen.

 

Trend: Seizoensgebonden vragen

Aan het diagram van ‘trend’ zie je of jouw klanten in bepaalde periodes meer op een onderwerp zoeken dan in andere maanden van het jaar. Soms is dat ingegeven door tv-programma’s of nieuws-items. Soms ligt het aan ‘De dag van …’, of een congres of andere factoren.

Zoekvolumes, trends en seo moeilijkheid vind je met ubersuggest

Zoekvolume: hoe vaak wordt dit gezocht?

Niet alleen het staafdiagram ‘trend’ is interessant. JIj wilde nu immers ook weten hoe vaak bepaalde vragen worden gesteld. Dat zie je in de kolom ‘volume’. Daar staat hoevaak er gemiddeld door het jaar heen wordt gezocht op de genoemde zoekvragen. Daar zitten misschien ook een paar zoekvragen tussen die je nog niet had genoteerd.

SD: Hoeveel concurrenten schrijven er al over?

Hoeveel concurrentie je hebt, zie je in de kolom ‘SD’. SD betekent ‘SEO difficulty’, wat een maat is voor hoeveel relevants er al over is geschreven. Ubersuggest legt SD uit als ‘de geschatte concurrentie in organisch zoeken’. Organisch betekent in deze context: ‘alles wat zichtbaar is van jou, zonder dat je er advertentiegeld voor betaalt’.

De kleuren geven aan hoe lastig het ongeveer is om met jouw website bovenaan in de zoekresultaten te komen, als je het beste antwoord geeft op deze zoekvraag of zoekterm. Een SD van 30 is goed te doen. Daarboven wordt het lastiger als je nog maar net begint met je website en blogs.

Het is namelijk zo dat zoekmachines denken dat websites die al langer bestaan, ook meer autoriteit op het onderwerp hebben en waardevoller antwoorden geven. Dat is niet altijd zo, maar hun ‘ouderdom’ geeft ze een voorsprong op jou.

Dit kun jij prima inhalen als jouw antwoorden gewoon beter en uitgebreider en relevanter en waardevoller zijn dan die van die ‘oude’ concurrent. Dus maak je verder niet al te druk over de concurrentie. Ga uit van jouw eigen kracht en expertise en klantkennis.

Want de zoekmachines hebben zichzelf ten doel gesteld om ‘vraag en antwoord’ bij elkaar te brengen en het meest waardevolle, relevante antwoord bovenaan te zetten. Als mensen steeds het langst op jouw website blijven hangen en het vaakst op jouw website doorklikken in de zoekresultaten, en jouw website delen met anderen, zul je zien dat jouw website steeds hoger op de pagina met zoekresultaten komt te staan. En dat levert dan ook weer meer kliks en websitebezoekers op. En daar ging het je om, nietwaar?

 

Stap 3: Zo maak je een blog

De enen ondernemer schudt een blog zo uit z’n mouw, terwijl de ander maar op de achterkant van zijn virtuele potlood blijft knagen terwijl in zijn hoofd de woorden door elkaar heen schreeuwen. Daarom geef ik je hier wat aanknopingspunten. Volg ze stap voor stap, dan word bloggen een invuloefening.

  1. Maak de structuur voor je blog
  2. Selecteer de vragen waarop jij makkelijk kunt scoren
  3. Krijg bonus inspiratie
  4. Analyseer wat de Top 3 doet
  5. Bied meer dan de Top 3
  6. Schrijf blogs over deelonderwerpen

 

Selecteer de vragen waarop jij makkelijk kunt scoren

Inmiddels barst je van de ideeën, heb je heel veel zoekvragen ontdekt en aantekeningen gemaakt. Waar moet je beginnen met antwoorden geven?! Daar is een formule voor:

Volume x gemak = start

Kies relevante zoekvragen voor jouw missie. Selecteer daarna welke de hoogste zoekvolume heeft én een lage moeilijkheid (PD) én weinig concurrentie (SD). Dat zijn de zoekwoorden met potentie om lekker hoog op te scoren en makkelijker vindbaar op te worden. Kies een moeilijkheid van maximaal 25 om mee te beginnen.

 

Volume x Gemak = Potentie

Maak de structuur van je blog

Je hebt nu een shortlist gemaakt met de meest relevante zoekvragen waarop jij antwoorden hebt en waarmee jij meer websitebezoek kan aantrekken. Ook heb je per zoekvraag ideeën wat jij erover wilt vertellen.

Maak daarvan een mindmap of lijstje per onderwerp. Op die manier heb je eigenlijk je ‘inhoudsopgave’ van je blog alvast kaar. Dan kun je elke keer als je een kwartier tijd en inspiratie hebt, even een alinea schrijven of een image maken over dat deelonderwerp.

 

Maak een lijstje met onderwerpen voor je blog

Krijg bonus inspiratie

Wil je nog wat meer ideeën opdoen voor de deelonderwerpen van je blog, gebruik dan een AI tool, zoals Chat GPT4 of Copymatic.ai.

Voor Chat GPT4 maak je gratis een account aan. Je kunt hem vragen stellen en hij typt daarna een antwoord op basis van informatie uit wat hij veel online vindt. Hij heeft alleen data tot 2021. En als je ermee aan de slag gaat, zul je zien dat hij soms ook onzin dingen zegt. Hij verzamelt wat hij vindt. Jij kunt als expert veel meer waarde geven.

Vraag bijvoorbeeld: Schrijf 10 tips voor omgaan met introverte mensen. Schrijf 100 woorden (style = casual)’. Misschien zitten er tussen de tips die je nu leest formuleringen of gedachten waar jij nog niet aan had gedacht, maar waar jij wel wat over te melden hebt vanuit jouw visie. Voeg die toe aan je aantekeningen.

 

Je kunt deze AI tool ook gebruiken om een alinea van jezelf te laten herschrijven in minder of juist meer woorden. Of in een andere stijl. Experimenteer er maar mee.

Kopieer nooit de hele tekst die je krijgt naar jouw website! AI-detectors zien direct dat je niet zelf het werk hebt gedaan, maar een robot voor je hebt laten schrijven. Dat wordt afgestraft en heeft een negatieve invloed op je vindbaarheid.

Copy-cat-websites zijn geen experts, dus die komen niet bovenaan in de zoekresultaten. Blijf jezelf. Blijf schrijven vanuit jouw stijl en geef jouw expertise. Vul je tekst aan met je eigen ervaring, dat van jouw klanten, leg uit met metaforen en heldere plaatjes, video’s of infographics. Dat soort niet-tekstuele media kan een AI-tool in elk geval niet produceren (nog niet).

 

Analyseer wat de Top 3 doet

Nu komt toch een iets technischer gedeelte zodat je blog beter te vinden op google wordt. Je wilt immers de ‘concurrentie’ overtreffen. Ik leg je uit hoe je dat doet.

Jij wilt in de top 3 van de zoekresultaten komen. Daar staan nu 3 andere websites. Analyseer wat maakt dat Google denkt dat die het beste antwoord geven op de zoekopdracht van je klant.

Google kan niet interpreteren, dus die moet afgaan op technische dingen. Dingen die je kunt tellen of scoren om te zien of er een match is tussen de zoekvraag van de klant en het aanbod en antwoord op de website.

Dit zijn de dingen waar de zoekmachines op letten waarop jij ook invloed op hebt:

  1. Titel en meta-omschrijving
  2. Aantal woorden
  3. Aantal tussenkopjes
  4. Aantal plaatjes, video’s en andere verrijkende media
  5. Visie en insteek

 

Bekijk de titel en metabeschrijving van de nummers 1, 2 en 3

De titel van een webpagina wordt in het blauw weergeven in zoekmachines. De meta omschrijving in de kleine letters eronder. Als jij zelf geen meta omschrijving hebt gemaakt voor je pagina, verzint de zoekmachine zelf iets. Of hij pakt een paar regels uit je blog die het beste matchen met de zoekvraag en presenteert die als meta omschrijving.

We nemen Wouter weer als voorbeeld. Hij zoekt op ‘introvert en hoogbegaafd’ en zag in maart 2023 deze top 3:

Bekijk de eerste 3 zoekresultaten bij jouw zoekopdracht

Hij ziet dat alleen nummer 1 de zoekterm in de titel heeft staan. En hij ziet dat het woord hoogbegaafd en introvert alleen bij nummer 3 in de meta omschrijving staat. Bij nummer 2 heeft Google zelf een match gemaakt tussen de beide woorden in respectievelijk de titel en de kleine letters eronder.

 

Niet alleen zoekmachines, maar ook jouw klanten screenen binnen een paar milliseconden of een zoekresultaat matcht met de zoekvraag. Met wat je klant krijgt voorgeschoteld, moet hij besluiten of dit zoekresultaat misschien het antwoord gaat brengen dat hij zoekt.

Daarom is het fijn als je elke webpagina toespitst op één onderwerp, één doel, één vraagstuk, één zoekterm. Want dan gaat die hele pagina of blog erover en is het voor iedereen helder dat hij daar het antwoord op de zoekopdracht vindt.

Als je de bedrijven als kent, weet je dat Ieku zich meer richt op kinderen en Giftedpeople op volwassenen. Weet je dat niet, dan is het handig als dat in de meta omschrijving staat. Dan klikt je klant in 1x goed. Scheelt frustratie en tijd.

Het is ook fijn en helpend als de belangrijkste elementen uit de titel terugkomen in de URL.

Geef elke webpagina en elk blog dus een heldere titel waarin de zoekterm van je klant zit. En zet in je meta omschrijving wat de insteek is van je pagina, waarover hij gaat, voor wie hij is en wat je ermee kunt. Dan kan je klant snel inschatten of hij bij jou gaat vinden waar hij naar zoekt.

 

Wat zet je in de titel en meta omschrijving?

Titel:

  • 60-70 karakters
  • Waarover gaat het
  • Zoekwoord
  • Wat is er speciaal aan

 

Metabeschrijving:

  • 150-170 karakters
  • Waarover gaat het
  • Voor wie is het
  • Wat levert het op

 

Tel het aantal woorden van hun blog

‘Woorden tellen?!’, denk je nu. Yep. Zoekmachine zoeken houvast om te beoordelen in hoeverre een website een autoriteit is op het thema waarover hij schrijft. Dat leest hij o.a. af aan:

  • Het aantal woorden op een pagina of blog over dat thema
  • Hoeveel paginas op de website aan dat blog zijn gelinkt
  • Hoe lang de bezoekers op die pagina blijven

Stel dat nummer 1, 2 en 3 in de zoekresultaten 146, 504 en 3016 woorden hebben op hun blog. Dan schrijf jij dus een blog met meer dan 3016 woorden om daarover heen te gaan. En tuurlijk gaat het niet om breedsprakigheid. Je moet wel inhoudelijk wat toevoegen met al die woorden.

 

Tel hun tussenkopjes

Yep, ook de tussenkopjes tellen. Want dat geeft de rijkheid aan van de mindmap die de schrijver heeft gemaakt over het onderwerp. Hoe meer tussenkopjes, hoe meer verschillende aspecten de schrijver kennelijk weet te belichten. Dat is een teken dat hij er vast veel vanaf weet (denken de zoekmachines).

En voor je klant is het lekker als je veel witregels en tussenkopjes gebruikt. Dan kan hij lekker snel door je pagina’s scrollen en scannen waar zijn antwoord zit. Met tussenkopjes krijgt leest je klant ook meer. Want bij elk tussenkopjes pauzeert zijn brein even, leest en springt dan door naar de volgende tussenkop. Zo krijgt je klant in rap tempo de lijn van je verhaal mee.

Tel de plaatjes en verrijkende media

Niet elke klant is een lettervreter. Ondersteun je verhaal dus met visuele elementen. Voor blinden is het lekker als je je blog in een podcast vertelt. Voor doven is het fijn als je een video ervan maakt, met ondertiteling uiteraard. En voor je vindbaarheid zijn die verrijkende media briljant, omdat een nieuwsgierige lezer die toch even aanklikt en daardoor langer op je website blijft. SEO punten voor je pagina!

Heeft je concurrentie 2 nietszeggende plaatjes op zijn pagina, dan maak jij 3 veelzeggende plaatjes, een video of een infographic om je verhaal krachtiger over te brengen. En bied jouw content ook als downloadbaar ding aan. Dat voelt nog waardevoller voor klanten.

Al deze extra’s kun je eventueel later nog aanvullen, in de weken nadat je het tekstdeel van je blog hebt gepubliceerd.

O ja, denk er aan dat je al je images, visuals, video’s en checklists heldere namen geeft. En dat je ze bij het uploaden ook een alt tekst meegeeft. Dat is de tekst in een wit balkje die je ziet als je op een desktop met je muis over een plaatje gaat.

Je geeft de alt tekst mee op het moment dat je hem uploadt op je website. Door die alt en title tags weten slechtziende websitebezoekers ook wat er op die plek op je website staat. En ja, ook de zoekmachine robots snappen je plaatje dan en ‘zien’ dat het iets waardevols toevoegt aan je blog.

 

Analyseer hun visie en insteek

Klik door naar de website van de nummers 1, 2 en 3. Analyseer hun pagina:

  • Voor wie is het geschreven?
  • Welke boodschap heeft de pagina?
  • Is het een puur informatieve pagina, een blog, of is het een verkooppagina
  • Welke perspectieven belicht de schrijver over het onderwerp?

De zoekmachines geven de top 3 hun plek omdat hun pagina klopt met de verwachting van de klant. De insteek die zijn geven, is kennelijk een insteek waarnaar wordt gezocht, misschien zelfs zonder dat de klant zich dat bewust is. Verwerk die elementen dus ook in jouw blog.

Natuurlijk neem je niet de visie van de ander over en natuurlijk ga je niet over kinderen schrijven als je opa’s als doelgroep hebt. Zet juist jouw bijzondere perspectief neer. En verwerk tegelijkertijd de aspecten die kennelijk waardevol worden geacht.

 

In het voorbeeld van Wouter:

  • Nummer 1 noemt verschillende kenmerken
  • Nummer 2 geeft een beschrijving met kenmerken
  • Nummer 3 noemt aspecten en eigenschappen

Wouter neemt dus een lijstje met kenmerken van introverte hoogbegaafden op in zijn blog om aan de verwachting van klanten en zoekmachines te voldoen.

Dus klik gewoon door naar de website’s van de top 3 en analyseer:

  • Wat staat er nou eigenlijk op?
  • Waar gaat het over?
  • Wat is het doel met deze pagina?
  • Welke vragen of aspecten behandelt deze concurrent die nog niet in je aantekeningen staan?
  • Noemen ze voor- en nadelen, kenmerken of een checklist?
  • Geven ze downloadbare content weg?
  • Wat is er speciaal aan?

Noteer dit kort voor jezelf en schrijf op welke elementen jij in jouw blog wilt verwerken.

 

Bied meer dan de Top 3

Poeh hee, wat een lijst aantekening heb jij! Of een volle mindmap. Je hebt heel veel genoteerd dat je sowieso in je blog wilt behandelen. Kijk nog eens goed en selecteer waar jij sowieso over moet schrijven om meer te bieden dan de top 3 concurrenten al doen. Als je al die aantekeningen verwerkt in je blog, geef je uitgebreid antwoord op de zoekvraag van je klant.

Wordt het één groot blog?
Of ga je meerdere korte blogs schrijven over dit onderwerp?

Ik neem Wouter weer even als voorbeeld. Hij kiest voor de zoekterm ‘introvert en hoogbegaafd’. Dit is geen specifieke vraag. Het is meer een algemene zoekopdracht om meer over de combinatie van die onderwerpen te weten te komen. Hij kan dus een groot blog maken waarin hij diverse aspecten ervan aangestipt en die hij elk apart in een gelinkt blog dieper behandelt.

Zo maakt hij een sterk spinnenweb van blogs rond dat onderwerp. De klant kan al lezend steeds doorklikken op een vraag die hij ook heeft of wat hij ook wil weten en zo antwoord krijgen of zijn zoekvragen. En de zoekmachines zien aan dat sterke onderling gelinkte web, dat hij veel weet over het onderwerp en dus een plek hoog in de zoekresultaten verdient.

 

Schrijf blogs over deelonderwerpen

Zo’n lang blog als deze die jij nu doorscrolt, daar houdt niet iedereen van. Bovendien stip ik in dit blog allemaal aspecten van zoekmachine optimalisatie (SEO) aan, waar nog veeeeel meer over te zeggen is. Ik kan dus over elk van de tussenkopjes wel een apart blog schrijven en daarnaar linken vanuit deze blog.

Tijdens stap 2 tot en 6 heb je enorm veel ideeën genoteerd waarover je kunt schrijven. Doe dat gewoon. Stap voor stap. Blog voor blog. Werk steeds een zijpaadje of associatie op het onderwerp uit tot een blog dat antwoord geeft of zo’n deelvraag.

 

Zorg voor een sterke interne linkstructuur

Een sterke interne linkstructuur maak je door te link naar elk nieuw blog van jou vanuit een andere pagina of blog die al eerder op je website stond. Zo’n link tussen 2 pagina’s van jou heet een interne link. Een externe link is ene link vanaf jouw website naar een andere website.

 

Creëer een sterke kluwen van blogs en pagina’s over jouw onderwerp. De zoekmachine robots zien daar aan dat je veel weet over dat onderwerp en dat je dus expert bent en wel wat hoger in de zoekresultaten mag.

Hoe meer pagina’s op je website aan elkaar gelinkt zijn, hoe sterker je interne linkstructuur, hoe duidelijker het voor de zoekmachines is dat jij expert bent op dat onderwerp. Dan word je daarop gevonden.

 

Een sterke interne linkstructuur lijkt op een neuraal netwerk

Hoe snel sta je in de top 3?

Hoe snel je bovenaan in de zoekresultaten staat, hangt af van veel factoren. Maar als jouw blog een beter antwoord geeft op de zoekvraag van je klant en meer biedt dan de huidige top 3, dan kun je verwachten dat je binnen 3 tot 6 maanden hoog in Google staat.

Deel je visie en waardevolle informatie

Hoe snel je bovenaan in de zoekresultaten staat, hangt af van veel factoren. Maar als jouw blog een beter antwoord geeft op de zoekvraag van je klant en meer biedt dan de huidige top 3, dan kun je verwachten dat je binnen 3 tot 6 maanden hoog in Google staat.

Krijg in 6 maanden gratis meer website bezoekers

Het voelt misschien veel en overweldigend: de vragen van je klant opzoeken, keuzes maken, blogs schrijven, je expertise delen, je website vindbaar maken zonder Google Ads of andere advertenties.

Volg de stappen, dan zie je in Google Analytics (of Google Search Console of Matomo of een andere website statistiek tool) dat er steeds meer bezoekers op je website komen. Dat betekent dat jouw potentiële klanten voortaan bij jóu de meest waardevolle en relevante antwoorden vinden. Op jóuw website, omdat die steeds hoger in Google komt.

 

Jos volgde dit seo stappenplan en kreeg binnen 6 maanden meer websitebezoekers

Uitvinder Jos de Jong lukte dat ook, zoals je in deze grafiek ziet. Dus waarom zou het jou niet lukken, als jij net als Jos de stappen uit dit blog volgt?

Nadat hij zijn missie scherp had en de vragen van zijn klant had verzameld, zette hij in juli 2022 zijn eerste blog online. Daarna publiceerde hij elke 3 weken een nieuw blog en – tadaaa! – klikken na 6 maanden ineens veel meer mensen naar zijn website en komt hij hoger in Google’s zoekresultaten. Zonder een cent voor hoger in Google betaald te hebben.

 

Maak van je bezoekers klanten

Natuurlijk zijn meer website bezoekers welkom, maar wat heb je daar aan als die geen klant worden? Vindbaarheid is de ene helft van de cirkel. Om hem rond te maken heb je ‘conversie’ nodig: dat je klanten doen waarvoor je je website hebt gebouwd: aanvragen, kopen.

Kijk in deze Checklist Overtuigingskracht of je de 10 belangrijkste dingen op orde hebt op je website. Download hem gratis hier en voorkom dat je conversie misloopt en bezoekers weggaan zonder te converteren.

 

 

Download checklist overtuigingskracht en voorkom dat je conversie misloopt
Download checklist overtuigingskracht en voorkom dat je conversie misloopt

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...