arrow_drop_up arrow_drop_down
17 oktober 2020 

3 technieken om te laten zien wat jou bijzonder maakt

De derde vraag die je bezoeker onbewust stelt tijdens de eerste seconden op jouw website is “Wat maakt jou bijzonder?”. In twee eerdere blogs over de R.A.B.Ko.-formule vertelde ik hoe je antwoord geeft op de eerste twee onbewuste vragen die een webbezoeker zich stelt: ‘Hoe ben jij voor mij relevant?‘ en ‘Wat bied je precies aan?‘. 

Jij bent uniek: zet dat in! 

Je zet het pas op je website als je het voor jezelf helder hebt: wat maakt jou bijzonder? Het helpt soms om dat scherp te krijgen als je er met anderen over praat: waarom is jouw product of dienst belangrijk voor jouw klanten? Wat is er uniek aan jou en jouw bedrijf? Probeer dat te vatten in 3 woorden. En laat dat vervolgens zien in al je content, in je tekst, sfeer, images, knoppen en stijl. 

Kijk maar eens hoe Marcel’s Green Soap dat doet op hun engelstalige website:

Marcel's green soap is bijzonder: duurzaam, vegan, recycled plastic

Duurzaam. Vegan. In recycled plastic.

Dat zeggen niet alle schoonmaak- of verzorgingsproducten. Marcel’s Green Soap wel. Dat maakt hen bijzonder. (Zie je trouwens dat ze hun aanbod op een heel tastbare, 3D manier presenteren? Waarom dat tastbare belangrijk is, schreef ik in mijn blog over een goede online pitch).

 

Zo haken mensen aan 

Net als voor Marcel’s Green Soap geldt, kan het heel goed zijn dat anderen ongeveer hetzelfde verkopen als wat jij aanbiedt. Dat maakt niet uit: sommige klanten willen het gewoon alleen van jou horen, alleen bij jou kopen. Omdat ze bij jou ervaren dat jij ze begrijpt. Omdat jij op een bepaalde manier op ze lijkt. Omdat jouw verhaal hen aanspreekt. Dat komt door het overtuigingsprincipe van Sympathie. 

Sommige klanten willen gewoon alleen van jóú kopen

Er zijn drie overtuigingsprincipes die je op je website gebruikt om te laten zien hoe bijzonder jij, jouw aanbod en jouw bedrijf zijn: 

  1. Sympathie
  2. Autoriteit
  3. Sociale bewijskracht

Deze principes activeer je met woorden, getallen en plaatjes. 

Jouw verhaal verbindt (sympathie)

Het fenomeen ‘sympathie’ zorgt ervoor dat mensen liever werken met mensen en bedrijven waarin ze zich herkennen, die ze mooi of aantrekkelijk vinden of die op een bepaalde manier op hen lijken. Daardoor is jouw aanbod aantrekkelijker voor klanten die iets in jouw verhaal herkennen. 

Vertel jouw verhaal dus ook op je website. Een pagina ‘over ons’ is daar de perfecte plek voor. Als jij op je website je verhaal vertelt, ervaart een potentiële klant dat jullie op bepaalde punten op elkaar lijken, dingen delen, dezelfde waarden hebben of bepaalde keuzes maken. Die herkenning zorgt dat het overtuigingsprincipe van Sympathie actief wordt. 

“Oké,” denk je nu, “Maar in die eerste 5 seconden kan mijn webbezoekers toch geen verhaal lezen?” Klopt. Daarom gebruik je woorden of beeld waar een verhaal achter schuilt. Zoals United Wardrobe doet door fashion en slavernij, gevangenschap en vrijheid in één beeld te vangen:

United Wardobe : de foto vertelt een verhaal

Toon en beschrijf wat jou en jouw aanbod bijzonder maakt.

 

Getallen spreken boekdelen autoriteit)

Laat zien dat je een expert bent. Zeker als je een dienst verkoopt, is het belangrijk dat anderen jou zien als autoriteit in jouw vakgebied. Het fenomeen ‘autoriteit’ is dat mensen graag anderen volgen met meer kennis, wijsheid en expertise dan zijzelf. Hun advies volgen, maakt het makkelijker om een besluit te nemen. Jouw websitebezoeker wordt sneller klant als hij ervaart dat hij kan vertrouwen op jouw deskundigheid.

Gebruik grafieken en getallen om zonder woorden te vertellen dat jij een autoriteit bent: andere klanten behalen mooie resultaten met jou. Met getallen geef je aan hoeveel jaar ervaring jij al hebt, hoeveel mensen jouw trainingen al hebben gevolgd of wat voor rapportcijfer klanten jou geven. Getallen onderstrepen jouw autoriteit

De Duurzame Adviseurs gebruiken dit zo: 

Gebruik getallen om je autoriteit te tonen

 

Als anderen het zeggen, zal het wel zo zijn (sociale bewijskracht)

Zet reviews van je klanten op je website. Laat andere klanten vertellen over jouw product. Dan activeer je het overtuigingsprincipe ‘sociale bewijskracht’. Dat is het fenomeen dat we doen wat we anderen zien doen, als we niet goed weten wat de juiste keuze is. 

In de eerste seconden kun je niet een hele review lezen. Maar daar zit je brein niet mee. Het feit dat er meerdere korte testimonials met naam en foto op je website staan, geeft het signaal af: ‘Anderen vinden dit goed, dus zal het wel goed zijn.’ Beoordelingen met sterren zijn makkelijk en snel te interpreteren en geven aan hoe bijzonder jouw aanbod is. 

Pas deze drie overtuigingprincipes toe op je website en laat zien hoe bijzonder jij bent. Daarmee beantwoord je één van de 4 vragen waarmee je bezoeker bepaalt of jouw website voor hem relevant is. Zo kom je weer een stap dichterbij je doel: het binnenhalen van jouw ideale klant.

 

Tips en trainingen in de besloten Facebook groep

Over de schrijver
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website. Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken.  Deze doorpakkers met visie helpt ze 1-op-1 om makkelijker hun ideale klanten te bereiken, om campagnes winstgevend te maken en de website onweerstaanbaar. Zodat bezoekers klant worden.  Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking met jou aan conversieoptimalisatie en meer klanten.

Checklist voor Overtuigingskracht

Met de 10 punten uit deze checklist voorkom je dat je leads en klanten misloopt. Download de checklist en zie waar jij nog kansen laat liggen!
50%
Download de Checklist voor Overtuigingskracht
Vul je gegevens in om direct de Checklist in je mailbox te krijgen
Gratis download
Wil je cookies?