Wilma Kaptein
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minuten
Briljante oplossingen zijn vaak simpel.
1 = 5 x 12 x 4
Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar.
Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en haal je meer resultaat dan als je niets had gedaan.
Daarom vind ik deze formule van Graham Cochrane zo fijn, over hoe je alle content voor 1 jaar bedenkt. Hier kan ik mee werken. Zó simpel dat het briljant is. Vind ik.
Mooie tip dit. Want geef toe: soms weet je niet waar je klant iets aan heeft of heb je gewoon geen inspiratie. Dan weet ik niet waarover ik vandaag iets op social media zal vertellen. Dat is opgelost met de formule in dit boek. 😃 – Pauline
De formule is: 1 = 5 x 12 x 4
Hiermee bedenk je al je content voor een heel jaar.
Bedenk in 1 dag content voor 1 jaar
Zo bedenk je in één dag content voor een heel jaar:
🏨 Ga 1 dag naar een andere plek (omdat je brein dan loskomt uit de dagelijkse routine en creatiever is).
✍🏽 Noteer de 5 thema’s waar je expert in bent en om bekend wil staan.
✍🏽 Schrijf bij elk thema 12 belangrijke dingen op. Die schudt je zo uit je mouw.
✍🏽 Van elk van die 12 items, daar noem je minstens 4 verdiepende dingen of tips over.
Tadaa: al je social media posts voor een heel jaar.
Maak het simpel. Maak het haalbaar
Klinkt haalbaar toch? Omdat er zóveel ondernemers aan de slag wilden met deze contentformule, heb ik een eBook geschreven over hoe je simpel en snel een social media strategie maakt die klanten aantrekt:
✅ Varieer met soorten berichten zodat je alle types in je doelgroep aanspreekt
✅ Ontdek wat jouw klanten googlen
✅ Maak van 1 schrijfsel wel 6 waardevolle berichten
✅ Bedenk in 1 dag alle berichten voor 1 jaar
🗓️Plan alles alvast in met de handige contentkalender
Met dit boek heb je binnen no-time op een simpele manier 240 unieke ideeën voor social media waarmee jij op een authentieke en waardevolle manier zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Geen standaard berichten, maar een simpele manier om het hele jaar door sterke en aantrekkelijke content te delen die de leukste klanten naar je toe brengt.
Vraag hier het eBook direct aan.
‘Dit gaat heus niet werken voor mij’ en andere bezwaren
Natuurlijk heb je allerlei redenen om dit boek NIET te kopen en NIET aan de slag te gaan met content als je het eBook al wél hebt aangeschaft. Ik hoor je bezwaren:
‘Ik weet niet goed waar mijn klanten op zitten te wachten’
Zoek op wat je klanten googlen. Interview 10 klanten. En schrijf over al hun kwesties, vraagstukken, twijfels en bezwaren. En beantwoordt hun vragen.
‘Ik weet waar mijn klant mee zit, maar hoe schrijf ik daar iets zinvols voor?’
Daarvoor staan veel tips en concrete adviezen in dit eBook. Alleen de contentformule hierboven helpt veel ondernemers al flink op weg.
Klaas: “Dit boek maakt het heel praktisch en concreet en leuk om te doen.”
‘Posten op social media lukt me wel. Bloggen niet’
Maak je social media bericht. Plaats hem éérst als blogbericht op je website. Plaats hem daarna op je website. Zo krijgen uiteindelijk veel meer klanten jouw berichten onder ogen.
‘Ik kan niet leuk schrijven’
Fair enough: copywriting is ook best een vak. Toch: als jij met klanten in gesprek bent, face-to-face, lukt het je prima om een goed gesprek te hebben. Toch? Dus denk dit probleem oom: lukt schrijven niet, praat dan een podcast in. Neem een video op. Teken plaatjes. Kies een vorm die jij wel durft uit te proberen.
‘Hoe krijg ik hier klanten mee dan?!’
Doordat jij je potentiële klanten steeds verder helpt met jouw waardevolle content, leren ze je kennen, ze waarderen jouw inbreng en hulp, ze leren je vertrouwen als de expert bij wie ze terecht kunnen voor relevante ondersteuning en meedenken. Je gebruikt dus het overtuigingsprincipe van Autoriteit.
Naast dat je werkt aan je expert status, maak je je bedrijf beter vindbaar in Google. Wat jij schrijft, filmt en maakt wordt vindbaar. Googlet je klant een vraag, dan kan jouw antwoord boven komen. En dan komt een wildvreemde toch zomaar op jouw profiel of website.
Twijfel je of je dit allemaal effectief aanpakt en slim een plek geeft in je strategie? Plan dan een strategiegesprek (gratis) met mij in.
‘Klinkt allemaal zo simpel, maar hoe begin ik?’
De eerste stap is het lastigste. Dat was zo toen je baby was en leerde lopen. Dat was zo toen je bijna kleuter was en leerde fietsen. Dat was zo toen je ging studeren en voor het eerst moest leren-leren. Dus het is niet gek als je ‘beginnen met content maken’ ook lastig vindt.
Wat vaak goed werkt: denk aan alles wat je leuk vindt om te doen. Ga vervolgens op die manier die bij jou past aan de slag met je content-creatie. Bijvoorbeeld: jij vindt het heerlijk om iets helemaal uit te zoeken, te ontdekken hoe iets n elkaar zit, te snappen hoe iets werkt, interessante feitjes te verzamelen. Die dan dan ook over de thema’s waar jij expert in bent. Zoek daar vanalles over op wat superhandig voor je klant is om te weten of te snappen. En vertel, schrijf of film daarover. Hoppa, weer een eerste stap gezet (en een tweede en derde ook).
Wil je hulp bij jouw strategie om continu klanten te krijgen?
Heb je het eBook aangevraagd en wil je continu klanten? Ik help je graag om een strategie te maken die bij jou past en voor jou vol te houden is. Zodat je op een effectieve manier steeds de leukste klanten aantrekt. Plan een strategiegesprek in als je hierover wilt sparren en hulp bij wilt.
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuutJe wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij...
Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen
(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minutenGrowth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat...
Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?
Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter? Fair...
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...