R. A. B. Ko. Formule = wow

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 02 oktober 2020

Met de RABKo formule klikt je klant wél door

Leestijd 9 minuten

Hoe scoor ik het beste in Google?
Met welke woorden verkoop ik meer?
Hoe zorg ik dat mijn bezoeker blijft, klikt en klant wordt?

NIETS maakt het uit als je je website niet richt op je klant. Hoe je dat praktisch aanpakt, daar helpt de RABKo formule bij. In dit blog lees je alles over deze formule die een brug slaat tussen neuromarketing en overtuigingspsychologie en die je met 4 vragen aan meer conversie helpt.

 

Wat is de RABKo formule?

 
 
De RABKo formule staat voor 4 onbewuste vragen:
 
  • R = Relevant. Hoe ben jij voor mij relevant? (R)
  • A = Aanbod. Wat voor product of dienst bied je precies aan? (A)
  • B = Bijzonder. Wat maakt jouw aanbod bijzonder, waarom moet ik voor jou kiezen? (B)
  • Ko = Koopknop. Waar is de koopknop, hoe kan ik met jou werken? (Ko)
 
De RABKo formule lost de meestgemaakte fouten op websites op en voorkomt dat je klanten verliest. Als je in je opmaak van je website of social media de RABKo-formule volgt, merk je dat je meer conversie (aanvragen, verkopen, etc) van de best passende klanten krijgt. Hoe dat werkt en wat elk van de elementen betekenen, lees je hieronder. 
 
 

Hart + brein = actie!

Besef dat er pas een besluitproces op gang komt, als fysiek de amygdala in je hersens is getriggerd. Dit amandelvormige breindeeltje regelt alles wat je zelf waarschijnlijk benoemt als ‘je hart’: je emotionele gedrag, je stemmingen, je onbewuste en instinctieve gedrag. De amygdala wordt actief als je pijn of angst kunt vermijden of als je iets kunt bereiken wat je diep van binnen wilt.
 

Dan geeft hij een signaaltje aan de thalamus, die vervolgens de poort naar je grote hersenen opent. Pas dan kan je klant al jouw prachtige verhalen en argumenten ook cognitief verwerken. Zolang die poort nog dicht is, gebeurt er niks. Noppes, nada. Al je websitewerk voor niets.

 

Je website gaat niet over jou

Je website gaat dus niet over jou! Althans, als je webstek om jou draait en wat jij allemaal te bieden hebt, heeft hij heel weinig effect op jouw verkoop en resultaten.
 
Je website draait om je klant.
 
Want je klant doet pas iets met jouw website als dit geregeld is:
 
  1. als je het hart van je klant raakt
  2. als je een emotie bij je klant oproept
  3. als je zijn 4 onbewuste vragen uit de RABKo formule beantwoordt.

 

Pas als dit fundament voor het onbewuste brein is gelegd, komt het besluitvormingsproces van je klant op gang. Dan duwt en trekt het brein net zo lang totdat je klant een besluit neemt over wat hij meemaakt op jouw website.

 

RABKo formule

In een fractie van een seconde wordt een eerste indruk bepaald. Dat is zo in de kroeg, op date en ook op je website. Onbewust zoekt de ander een antwoord op de 4 RABKo-vragen om te bepalen of hij aandacht aan jou of je website gaat besteden. Of het zin heeft om mentale energie te investeren in wat hij onder ogen krijgt.
 
 
De 4 rabko vragen die onbewust bepalen of je aandacht krijgt
Gebruik daarom de R.A.B.Ko.-formule op je website als je merkt dat je conversie laag is. Als je merkt dat je klanten na een paar seconden vaak weer vertrekken, of als je ziet dat klanten wel wat scrollen maar dan toch weggaan zonder op je aanbod in te gaan, dan werkt je website nog niet.
 
Dit zijn namelijk tekenen dat je het hart van je klant niet raakt. Dat hij niet ervaart dat jij snapt waar hij mee zit. Dat hij niet ziet hoe jouw aanbod de perfecte oplossing is voor zijn probleem. Met de R.A.B.Ko. formule maak je dat wel helder.
 
Hoe je dat aanpakt, daarover gaf ik een microtraining die je hier kunt terugkijken:
 
 

Zo wordt je websitebezoeker een betalende klant

Werkt jouw website niet omdat je bezoekers geen klanten worden?
Bereik je helemaal geen potentiële klanten (bijvoorbeeld omdat je het steeds uitstelt om live te gaan)?
 
Trekt jouw website niet de juiste mensen aan?
 

In deze blog leg ik uit wat er misgaat en hoe je dat oplost. Ook ontdek je hoe jij ervoor zorgt dat jij de aandacht krijgt van de mensen op jouw website. Zodat ze blijven, zich verdiepen in jouw aanbod en kopen.

 

De meest gemaakte fout op ondernemerswebsites

De meest voorkomende reden dat een website geen klanten trekt, is als jouw website eruitziet als een virtueel visitekaartje: hij gaat vooral over jou en jouw product of dienst. Dat werkt niet.
 
😨
 

Wil je jouw product verkopen? Richt je dan op de mensen voor wie het bedoeld is, die het willen hebben, voor wie het dé briljante oplossing is. Je website trekt pas hun aandacht als zij zich gekend en gezien voelen. Aandacht krijgt je website alleen als hij over je klanten gaat en over waar zij mee zitten, wat zij willen en waar zij van dromen. Pas daarná vertel je ze hoe jouw product of dienst hen daarbij helpt.

 

Je website gaat niet over jou maar draait om je klant

Jouw website moet over je klant gaan, anders kun je nog zo je best doen, maar levert je website geen (extra) klanten op.
 
Vergelijk het bezoek van een potentiële klant aan jouw website met een bezoek aan een datingapp. De eerste indruk bepaalt of je iemand interessant vindt en een bericht stuurt. Van iemand met wie je geen overeenkomsten ziet, swipe je al snel weg.
 
Zo is het ook met je website. Als je binnen vijf seconden de aandacht trekt van jouw klant, blijft hij. Houd je zijn aandacht niet vast, dan klikt ‘ie weg en ben je uitgespeeld.
 
 

Zo maak jij je website klantgericht

Nu vraag jij je natuurlijk af: hoe doe ik dat? Hoe zorg ik ervoor dat een potentiële klant in de eerste vijf seconden van haar websitebezoek ziet en voelt dat ze bij mij op de juiste plek is?
 
Door antwoord te geven op de vier vragen die je bezoeker zich onbewust stelt over jouw product of dienst. Die vier vragen zijn:
 
🎯  Hoe ben jij voor mij relevant? (R)
 
🎁  Wat voor product of dienst bied je precies aan? (A)
 
🌟. Wat maakt jouw aanbod bijzonder, waarom moet ik voor jou kiezen? (B)
 
🔘. Waar is de koopknop, hoe kan ik met jou werken? (Ko)
 
Door het beantwoorden van deze vier vragen, speel je in op het onbewuste brein (hier lees je hoe dit onbewuste brein werkt). Alleen als je het onbewuste brein prikkelt, start het besluitvormingsproces van je klant. Doe je dat niet, dan komt hij niet in actie. Dan start er geen beslisproces. Dan koopt hij niet.
 
Je hebt dus maar een paar seconden om een onweerstaanbare indruk te maken op jouw websitebezoeker. Een paar seconden: je begrijpt dat hij dan niet uitgebreid kan lezen. Daarom werk je met cues, vuistregels, herkenbare elementen, sfeer, visuele elementen, contrast en emotie om de 4  vragen van de R.A.B.Ko.-formule te beantwoorden.
 
 

Pas de R.A.B.Ko.-formule toe op jouw website

Elk van de 4 elementen uit de R.A.B.Ko.-formule leg ik uit in een aparte blog. Zodat je snapt wat er in het brein van je klant gebeurt. En zodat je precies weet wat jij daarom op je website zet. En wat niet.
 
Dit was het eerste blog in de serie over de R.A.B.Ko.-formule. In de volgende vijf blogs ontdek je hoe je de R.A.B.Ko.-formule toepast op jouw website:
 
Pas alle tips en technieken toe. Dan beantwoord je binnen een paar seconden de 4 vragen van het onbewuste brein. Je bezoeker geeft je website dan de aandacht die het verdient en hij komt in actie. Zo krijg jij met de R.A.B.Ko.-formule meer conversie en meer betalende klanten.
 
 
 

Infographic met conversie optimalisatie tips voor je website

Van alle tips uit dit blog heb ik een handige infographic voor je gemaakt. Download hem gratis, zonder naam of mailadres op te geven (!) door op de afbeelding te klikken. Deel deze link gerust met een andere duurzame ondernemer die je meer impact gunt.

Klik op het plaatje en plak de pdf op je bureaublad. Dan heb je steeds conversie tips vanuit neuromarketing en overtuigingspsychologie bij de hand als je je website aanpast. Laat je me weten wat je er aan hebt?

 

 

Infographic met 11 tips voor website conversie optimalisatie

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Wat is eerlijke marketing? 7 principes

Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Verkopen moeilijk? Hoezo?!

Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...