Met de R.A.B.Ko-formule klikt je klant wél door
02 oktober 2020 
4 min. leestijd

Met de R.A.B.Ko-formule klikt je klant wél door

Hoe scoor ik het beste in Google?
Met welke woorden verkoop ik meer?
Hoe zorg ik dat mijn bezoeker blijft, klikt en klant wordt?

NIETS maakt het uit als je je niet richt op je klant. Je website gaat niet over jou! Je website draait om  je klant.

Je klant doet pas iets met jouw website dit geregeld is:

  1. als je het hart van je klant raakt
  2. als je een emotie bij je klant oproept
  3. als je zijn 4 onbewuste vragen beantwoordt.

Dan komt het brein van je klant in actie. Dan duwt en trekt het brein net zo lang totdat je klant een besluit neemt over wat hij meemaakt op jouw website.

R.A.B.Ko.-formule

Gebruik daarom de R.A.B.Ko.-formule op je website als je merkt dat je conversie laag is. Als je merkt dat je klanten na een paar seconden vaak weer vertrekken, of als je ziet dat klanten wel wat scrollen maar dan toch weggaan zonder op je aanbod in te gaan, dan werkt je website nog niet. 

Dit zijn namelijk tekenen dat je het hart van je klant niet raakt. Dat hij niet ervaart dat jij snapt waar hij mee zit. Dat hij niet ziet hoe jouw aanbod de perfecte oplossing is voor zijn probleem. Met de R.A.B.Ko.-formule maak je dat wel helder.

Hoe je dat aanpakt, daarover gaf ik een microtraining die je hier kunt terugkijken :

Zo wordt je websitebezoeker een betalende klant

Werkt jouw website niet omdat je bezoekers geen klanten worden?
Bereik je helemaal geen potentiële klanten (bijvoorbeeld omdat je het steeds uitstelt om live te gaan)?
Trekt jouw website niet de juiste mensen aan?

In deze blog leg ik uit wat er misgaat en hoe je dat oplost. Ook ontdek je hoe jij ervoor zorgt dat jij de aandacht krijgt van de mensen op jouw website. Zodat ze blijven, zich verdiepen in jouw aanbod en kopen.

De meest gemaakte fout op ondernemerswebsites

De meest voorkomende reden dat een website geen klanten trekt, is als jouw website eruitziet als een virtueel visitekaartje: hij gaat vooral over jou en jouw product of dienst. Dat werkt niet.

😨

Wil je jouw product verkopen? Richt je dan op de mensen voor wie het bedoeld is, die het willen hebben, voor wie het dé briljante oplossing is. Je website trekt pas hun aandacht als zij zich gekend en gezien voelen. Aandacht krijgt je website alleen als hij over je klanten gaat en over waar zij mee zitten, wat zij willen en waar zij van dromen. Pas daarná vertel je ze hoe jouw product of dienst hen daarbij helpt.

Je website gaat niet over jou maar draait om je klant

Jouw website moet over je klant gaan, anders kun je nog zo je best doen, maar levert je website geen (extra) klanten op.

Vergelijk het bezoek van een potentiële klant aan jouw website met een bezoek aan een datingapp. De eerste indruk bepaalt of je iemand interessant vindt en een bericht stuurt. Van iemand met wie je geen overeenkomsten ziet, swipe je al snel weg.

Zo is het ook met je website. Als je binnen vijf seconden de aandacht trekt van jouw klant, blijft hij. Houd je zijn aandacht niet vast, dan klikt ‘ie weg en ben je uitgespeeld.

Zo maak jij je website klantgericht

Nu vraag jij je natuurlijk af: hoe doe ik dat? Hoe zorg ik ervoor dat een potentiële klant in de eerste vijf seconden van haar websitebezoek ziet en voelt dat ze bij mij op de juiste plek is?

Door antwoord te geven op de vier vragen die je bezoeker zich onbewust stelt over jouw product of dienst. Die vier vragen zijn:

🎯  Hoe ben jij voor mij relevant? (R)

🎁  Wat voor product of dienst bied je precies aan? (A)

🌟. Wat maakt jouw aanbod bijzonder, waarom moet ik voor jou kiezen? (B)

🔘. Waar is de koopknop, hoe kan ik met jou werken? (Ko)

Door het beantwoorden van deze vier vragen, speel je in op het onbewuste brein (hier lees je hoe dit onbewuste brein werkt). Alleen als je het onbewuste brein prikkelt, start het besluitvormingsproces van je klant. Doe je dat niet, dan komt hij niet in actie. Dan start er geen beslisproces. Dan koopt hij niet.

Je hebt dus maar een paar seconden om een onweerstaanbare indruk te maken op jouw websitebezoeker. Een paar seconden: je begrijpt dat hij dan niet uitgebreid kan lezen. Daarom werk je met cues, vuistregels, herkenbare elementen, sfeer, visuele elementen, contrast en emotie om de 4  vragen van de R.A.B.Ko.-formule te beantwoorden.

Pas de R.A.B.Ko.-formule toe op jouw website

Elk van de 4 elementen uit de R.A.B.Ko.-formule leg ik uit in een aparte blog. Zodat je snapt wat er in het brein van je klant gebeurt. En zodat je precies weet wat jij daarom op je website zet. En wat niet.

Dit was het eerste blog in de serie over de R.A.B.Ko.-formule. In de volgende vijf blogs ontdek je hoe je de R.A.B.Ko.-formule toepast op jouw website:

Pas alle tips en technieken toe. Dan beantwoord je binnen een paar seconden de 4 vragen van het onbewuste brein. Je bezoeker geeft je website dan de aandacht die het verdient en hij komt in actie. Zo krijg jij met de R.A.B.Ko.-formule meer conversie en meer betalende klanten.

Over de schrijver
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website. Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken.  Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met eerlijke marketing makkelijker hun ideale klanten te bereiken, om campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat bezoekers klant worden.  Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking met jou aan conversieoptimalisatie en meer klanten.

Makkelijker verkopen met je website?

Met de 10 punten uit deze checklist zet je de eerste stappen naar een overtuigende website. Veel ondernemers verhoogden zo hun conversie. Start direct met de tips en voorkom dat jij leads en klanten misloopt!

50%
Download de Checklist voor Overtuigingskracht
Vul je gegevens in om direct de Checklist in je mailbox te krijgen
Gratis download
arrow_drop_up arrow_drop_down