
Wilma Kaptein
Met de RABKo formule klikt je klant wél door
Leestijd 9 minuten
NIETS maakt het uit als je je website niet richt op je klant. Hoe je dat praktisch aanpakt, daar helpt de RABKo formule bij. In dit blog lees je alles over deze formule die een brug slaat tussen neuromarketing en overtuigingspsychologie en die je met 4 vragen aan meer conversie helpt.
Wat is de RABKo formule?
- R = Relevant. Hoe ben jij voor mij relevant? (R)
- A = Aanbod. Wat voor product of dienst bied je precies aan? (A)
- B = Bijzonder. Wat maakt jouw aanbod bijzonder, waarom moet ik voor jou kiezen? (B)
- Ko = Koopknop. Waar is de koopknop, hoe kan ik met jou werken? (Ko)
Hart + brein = actie!
Dan geeft hij een signaaltje aan de thalamus, die vervolgens de poort naar je grote hersenen opent. Pas dan kan je klant al jouw prachtige verhalen en argumenten ook cognitief verwerken. Zolang die poort nog dicht is, gebeurt er niks. Noppes, nada. Al je websitewerk voor niets.
Je website gaat niet over jou
- als je het hart van je klant raakt
- als je een emotie bij je klant oproept
- als je zijn 4 onbewuste vragen uit de RABKo formule beantwoordt.
Pas als dit fundament voor het onbewuste brein is gelegd, komt het besluitvormingsproces van je klant op gang. Dan duwt en trekt het brein net zo lang totdat je klant een besluit neemt over wat hij meemaakt op jouw website.
RABKo formule

Zo wordt je websitebezoeker een betalende klant
In deze blog leg ik uit wat er misgaat en hoe je dat oplost. Ook ontdek je hoe jij ervoor zorgt dat jij de aandacht krijgt van de mensen op jouw website. Zodat ze blijven, zich verdiepen in jouw aanbod en kopen.
De meest gemaakte fout op ondernemerswebsites
Wil je jouw product verkopen? Richt je dan op de mensen voor wie het bedoeld is, die het willen hebben, voor wie het dé briljante oplossing is. Je website trekt pas hun aandacht als zij zich gekend en gezien voelen. Aandacht krijgt je website alleen als hij over je klanten gaat en over waar zij mee zitten, wat zij willen en waar zij van dromen. Pas daarná vertel je ze hoe jouw product of dienst hen daarbij helpt.
Je website gaat niet over jou maar draait om je klant
Zo maak jij je website klantgericht
Pas de R.A.B.Ko.-formule toe op jouw website
- 6 prikkels die het brein van je klant in actie brengen
- Maak je website relevant voor je klant,
- zorg je dat de klant begrijpt wat jouw aanbod is,
- 3 technieken om te laten zien waarom jouw aanbod bijzonder is en
- hoe je een koopknop (call-to-action-button) inzet die resultaat oplevert.
Van alle tips uit dit blog heb ik een handige infographic voor je gemaakt. Download hem gratis, zonder naam of mailadres op te geven (!) door op de afbeelding te klikken. Deel deze link gerust met een andere duurzame ondernemer die je meer impact gunt.
Klik op het plaatje en plak de pdf op je bureaublad. Dan heb je steeds conversie tips vanuit neuromarketing en overtuigingspsychologie bij de hand als je je website aanpast. Laat je me weten wat je er aan hebt?

Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuutJe wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij...
Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen
(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minutenGrowth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat...
Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?
Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter? Fair...
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...