Wilma Kaptein
3 valkuilen bij sociale bewijskracht
Leestijd 10 minuten
Weet je het niet? Kopieer anderen
We bepalen wat het juiste gedrag is door te analyseren wat volgens anderen juist is. Dat is het principe van Sociale Bewijskracht.
De 7 overtuigingsprincipes
- Wederkerigheid
- Commitment en consistentie
- Sociale bewijskracht
- Sympathie
- Autoriteit
- Schaarste
- Eenheid
Wat vinden andere klanten? Dan doe ik dat ook
- ? Grote getallen over het gebruik van jouw product
- ? Reviews van andere klanten
- ? Plaatjes met veel mensen
- ?. Foto’s van mensen die jouw product gebruiken
- ?️ Video’s van klanten die vertellen hoe jouw dienst hen dé oplossing bood
Start-up? Gebruik cijfers uit de markt
73% van de website begint met welkom
Valkuil 1: het verkeerde gedrag tonen
Let op: benadruk het gewenste gedrag. Wat je uitlicht, krijgt de aandacht. En wat je aandacht geeft, groeit. Sociale bewijskracht werkt niet op een cognitieve manier. Je brein verwerkt de beelden en woorden die je toont onbewust. Dus wat je de meeste mensen ziet doen, is het gedrag dat jij zonder nadenken volgt. Je wilt toch niet buiten de boot vallen?
Benadruk het gewenste gedrag
Valkuil 2: woman with a mission
Neem een groep als voorbeeld waar het goede gedrag al gebeurt
Valkuil 3: de verkeerde groep tonen
Sociale bewijskracht werkt het beste als je toont wat mensen doen die op je klant lijken. Gebruik beelden woorden waaruit blijkt dat ‘de meeste mensen zoals jij’ voor jouw product of dienst kiezen. Bijvoorbeeld ‘andere ondernemers in Utrecht’. Of ‘hobby fotografen’. Of ‘OV-reizigers’.
Sociale bewijskracht werkt het beste als je toont wat mensen doen die op jou klant lijken.
Laat de overeenkomsten en gezamenlijke kenmerken daarom zien op de plaatjes. Beschrijf in je woorden en functietitels van de quotes elementen die ook voor jouw doelgroep gelden. Dan zet je niet alleen het principe van Sociale Bewijskracht in, maar ook dat van Sympathie. Je maakt het je bezoeker dan nog makkelijker om het voorbeeld van die anderen te volgen, omdat ze dezelfde waarden hebben of op andere manieren op hem lijken.
Foto’s, quotes en grote getallen
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Leestijd 7 minutenJe verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...