Wilma Kaptein
3 valkuilen bij sociale bewijskracht
Leestijd 10 minuten
Weet je het niet? Kopieer anderen
We bepalen wat het juiste gedrag is door te analyseren wat volgens anderen juist is. Dat is het principe van Sociale Bewijskracht.
De 7 overtuigingsprincipes
- Wederkerigheid
- Commitment en consistentie
- Sociale bewijskracht
- Sympathie
- Autoriteit
- Schaarste
- Eenheid
Wat vinden andere klanten? Dan doe ik dat ook
- ? Grote getallen over het gebruik van jouw product
- ? Reviews van andere klanten
- ? Plaatjes met veel mensen
- ?. Foto’s van mensen die jouw product gebruiken
- ?️ Video’s van klanten die vertellen hoe jouw dienst hen dé oplossing bood
Start-up? Gebruik cijfers uit de markt
73% van de website begint met welkom
Valkuil 1: het verkeerde gedrag tonen
Let op: benadruk het gewenste gedrag. Wat je uitlicht, krijgt de aandacht. En wat je aandacht geeft, groeit. Sociale bewijskracht werkt niet op een cognitieve manier. Je brein verwerkt de beelden en woorden die je toont onbewust. Dus wat je de meeste mensen ziet doen, is het gedrag dat jij zonder nadenken volgt. Je wilt toch niet buiten de boot vallen?
Benadruk het gewenste gedrag
Valkuil 2: woman with a mission
Neem een groep als voorbeeld waar het goede gedrag al gebeurt
Valkuil 3: de verkeerde groep tonen
Sociale bewijskracht werkt het beste als je toont wat mensen doen die op je klant lijken. Gebruik beelden woorden waaruit blijkt dat ‘de meeste mensen zoals jij’ voor jouw product of dienst kiezen. Bijvoorbeeld ‘andere ondernemers in Utrecht’. Of ‘hobby fotografen’. Of ‘OV-reizigers’.
Sociale bewijskracht werkt het beste als je toont wat mensen doen die op jou klant lijken.
Laat de overeenkomsten en gezamenlijke kenmerken daarom zien op de plaatjes. Beschrijf in je woorden en functietitels van de quotes elementen die ook voor jouw doelgroep gelden. Dan zet je niet alleen het principe van Sociale Bewijskracht in, maar ook dat van Sympathie. Je maakt het je bezoeker dan nog makkelijker om het voorbeeld van die anderen te volgen, omdat ze dezelfde waarden hebben of op andere manieren op hem lijken.
Foto’s, quotes en grote getallen
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Blog en wordt boven in Google vindbaar
Leestijd 7 minutenNiet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven. Hoe is dat bij jou?Weet jij waar je klanten op zoeken?En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt? Dat...
Laat je perfectionisme los en ontvang klanten
Leestijd 6 minutenPas startte mijn dag met zo'n toffe sessie met een andere snelle denker, een ondernemer die ook leeft en werkt vanuit recht doen. Ik besef me weer dat perfectionisme doorgaans weinig goeds brengt. Terwijl jij onwijs goed bent in wat je doet.Terwijl...
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minutenBriljante oplossingen zijn vaak simpel. 1 = 5 x 12 x 4Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar. Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en...
Duurzaamheid is meer dan CO2-reductie
Leestijd 7 minutenDuurzaam is zoveel meer dan CO2 footprint. Zeg je 'duurzaam' dan hebben veel mensen associaties met groen, geitenwollen sokken, energiebesparing, zonnepanelen, recycling, certificaten, fair trade en CO2-reductie. Dat is best een tunnelvisie op...
Help met een goede koopknop je ideale klant aan boord
Leestijd 8 minutenWaar kan ik bestellen? Hoe kan ik met je werken? Waar is de koopknop? Dit is de vierde vraag die je website bezoeker zich onbewust stelt in de eerste vijf seconden op jouw website. Met de 4 vragen van de R.A.B.Ko.-formule bepaalt hij razendsnel en...
7 stappen voor meer naamsbekendheid
Leestijd 14 minuten Zichtbaar zijn zonder te spammen? Naamsbekendheid vergroten zonder continu online te zijn? Het kan! In dit blog geef ik je 7 stappen waarmee je je een betere naamsbekendheid krijgt en je zichtbaarheid strategisch aanpakt. ‘Wat kan ik doen om meer...