Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 26 december 2021

Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen

Leestijd 12 minuten

Heeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat braintricks, waardoor ook jij komt waar je wezen wilt.

 

 

Openstaande taken blijven zeuren

Dromen en doelen formuleren en uitspreken is een brain trick. Je brein slaat het op als een doel, als een plan waar je aan begint maar wat nog niet af is. En onaffe taken blijven ‘zeuren’ in je hoofd. Dat is het Zeigarnik effect. Je brein blijft je daardoor herinneren aan wat je moest of wilde doen. Of in dit geval: waar je van droomt.

 

En doordat je brein steeds zoekt naar kansen om die taak goed af te maken, zal je zelf ook meer mogelijkheden zien en tegenkomen om je droom waar te maken. Mooi toch? Door je dromen en doelen uit te spreken, geef je jezelf zonder extra moeite meer kans om ze te realiseren.

 

Daarom stelde ik mijzelf voor 2021 deze 5 doelen:

  1. 250 duurzame ondernemers helpen groeien
  2. € 34.000 winst behalen
  3. De spagaat kunnen
  4. Relaxed ondernemen
  5. Spreken op 2 congressen

 

 

Doel 1: 250 ondernemers helpen groeien

Voor 2021 had ik mijzelf meerdere doelen gesteld. Ondanks de tante C problematiek, thuisschool en andere situaties die mij in een constante spagaat zouden zetten. Ik wilde mijn talenten inzetten en zoveel mogelijk duurzame ondernemers helpen om de wereld te helpen met hun innovatieve product of dienst. Dat is gelukt: ik heb 196 ondernemers geholpen met een PowerBoost, website scan, content eBook, dagelijkse marketingtips, strategiegesprekken en daarnaast bijna 1300 ondernemers meer dan vorig jaar geïnspireerd via social media en e-mail.

 

Waarom ging ik voor zo’n hoog aantal? Omdat ik meer impact wilde maken. Omdat ik ondernemers wilde helpen ontdekken dat zielloze marketing salesloze marketing is. Ik wilde toffe bedrijven helpen groeien met waar ík goed in ben: snel ontdekken waar hun sterktes en groeikracht zit en die gebruiken om een volhoudbare en dus duurzame strategie te maken voor hun marketing.

Zielloze marketing is salesloze marketing.

Daarvoor maakte ik een marketingscan: de GrowthFinder. Met deze scan ontdek je gratis:

 

  • wat je al goed doet
  • wat je kan veranderen om continu klanten te krijgen
  • waarop je gaat focussen om meer impact te maken voor jouw doel

De uitslag van deze gratis marketingscan helpt jou om keuzes te maken. Bij elke vraag leg ik uit wat jij kunt optimaliseren om met nog minder moeite continu klanten aan te trekken.

Braintrick: Kies een doel waarvan je écht vanuit je tenen voelt dat je dit wilt bereiken.

Doel 2: € 34.000 winst behalen

Veel ondernemers stellen een omzetdoel, maar wat heb je aan omzet als je kosten daarbovenuit stijgen. Wil je groeien, dan wil je meer winst zodat je meer kunt investeren. In je eigen bedrijf. Of in mijn geval: in mijn gezin en in doelen en organisaties die bijdragen aan een leefbaarder wereld.

 

Ik behaalde € 7000 meer winst dan ik mijzelf ten doel had gesteld. Bovendien ontdekte ik dat ik ergens € 2300 teveel had betaald. Die ontdekking is fijn, want met dat bedrag kan ik nog meer investeren in wat ik belangrijk vind:

  • Innovatie (SDG 9)
  • Goede gezondheid en welzijn (SDG 3)
  • Verantwoordelijke consumptie en productie (SDG 12)

 

Sdg 9: industry, innovation and infrastructure
Sdg3: good health and well-being
Sdg 12 : responsible consumption and production

 

Ik ben opgevoed met ‘Laat uw rechterhand niet weten wat uw linkerhand weggeeft’. Daarom voelt het voor mij niet comfortabel om in het openbaar te vermelden hoeveel winst ik aan welke stichtingen en doelen ik weggeef. Ook al besef ik me ook dat het jou op een goed idee kan brengen als ik vertel dat ik onder andere aan de Voedselbank Ondiep, arme gezinnen in de buurt en ZOA vluchtelingenzorg doneer.

In 2015 stelden omarmden alle lidstaten van de United Nations een blauwdruk voor vrede en welvaart voor mensen en de planeet, nu en in de toekomst. Deze blauwdruk krijgt concrete vorm in de 17 Sustainable Development Goals (SDGs) die daartoe zijn opgesteld.

Een gelddoel motiveert mij niet. Wel motiveert het mij wat ik allemaal kan doen en hoeveel mensen hun wereld ik leefbaarder kan maken met mijn opbrengsten. Hoe meer winst ik maak, hoe meer ik uit te delen heb. Daar ben ik echt dankbaar voor!

 

 

Doel 3: De spagaat kunnen

Niet veel mensen weten dit en ik deel er ook niet zoveel over: dinsdagavond is het beste moment van de week. Dan heb ik acrogym training. Acrogym is de leukste sport (vind ik) omdat:

  • Je sport met volwassenen en kinderen gelijkwaardig samen
  • Je werkt niet alleen aan je lijf maar ook aan je geest omdat je werkt aan vertrouwen, concentratie, balans en teamwerk.
  • Het is een combinatie van acrobatiek, dans en turnen.

Hoe dan ook, sinds ik op acrogym zit (nu 4 jaar) stel ik mezelf elk jaar een doel: achteruit in een bruggetje kunnen vallen en dan vooruit weer eruit omhoog komen. De loop overslag.

 

Brug achteruit en 2e helft front walkover

En dit jaar: de spagaat. ‘t Is even stretchen, maar zelfs met mijn ouwe lijf (mag ik niet zeggen van mijn kinderen) is het gelukt. (En ja, spagaat zou iedereen fysiek gezien moeten kunnen na veel training. Split is niet voor iedereen fysiek mogelijk).

 

Wilma doet spagaat

Dus nu kan ik daar lekker mee door oefenen zodat ik op een gegeven moment ook kunstje kan doen met iemand in handstand op mijn schouders terwijl ik spagaat zit. Of dat een tiener met een kind op de schouders op mijn schouders gaat staan terwijl ik in spagaat zit. Moet op termijn kunnen, toch?

Braintrick: Stel doelen op verschillende gebieden in je leven zodat je jezelf op verschillende fronten blijft ontwikkelen. Zo kweek je grotere creativiteit en zie je meer mogelijkheden.

Doel 4: Relaxed ondernemen

Relaxed ondernemen. Dat was wel een dingetje dit jaar. Uiteraard niet alleen voor mij. Want zodra er weer een lockdown, quarantaine of thuisschoolperiode werd afgekondigd moesten we weer schakelen. En als ik hoor dat mijn kinderen op de achtergrond kissebissen of dat ze niet aan het werk zijn terwijl dat wel de bedoeling is zit ik toch minder ontspannen te werken thuis.

 

In de powerboost leer je authentiek en effectief je marketing inrichten

Relaxed ondernemen is: jouw unieke kracht gebruiken en daardoor met minder moeite meer effect sorteren

 

Relaxed ondernemen is voor mij ook dat ik mijn creativiteit, analytische vermogens en andere ‘superkrachten’ kwijt kan en dat ik niet constant met mijn werk bezig ben. De eerste helft van het jaar vond ik het lastig om dat laatste te begrenzen. Vaak werkte ik nog ‘s avonds en in het weekend. Daar is niets mis mee, maar ik had een soort drang dat ik dingen af ‘moest’ maken.

 

Ik schakelde een businesscoach in en sprak uit hoe ik het wél wilde: 32 uur per week werken, niet meer ‘s avonds, 1 dag in de week vrij en daarnaast 1 dag lekker zelf studeren en mezelf ontwikkelen. Of dat nu in business, acrogym, zeilen of windsurfen was.

 

Alleen al door deze ideale werkweek zo concreet uit te tekenen, lukte het mij ook zo te werken. Helaas trapte ik nog wel in de valkuil om niet-superkracht-werk te doen, waardoor ik me in september en oktober energieloos voelde en van de weeromstuit in een soort bore-out belandde. Ik bedacht nog wel een nieuwe strategie om met minder moeite meer van de leukste klanten te connecten en in minder uren meer omzet te maken. Pas toen ik weer de dingen deed waar ik goed in ben (groeikracht ontdekken bij ondernemers en hen begeleiden naar meer klanten en meer impact), kwamen mijn energie, ideeën en creativiteit weer terug.

Braintrick: Kies een strategie die uitgaat van jouw unieke sterke punten, je kerntalenten en superkracht. Dan kun je met veel minder moeite veel meer bereiken.

Doel 5: Spreken op 2 congressen

Tsja, congressen. Gevoelig punt in tante C tijd. In januari gaf ik wel een workshop voor de (online) IHBV HB-ondernemersdagen. Ook heb ik meerdere microtrainingen gegeven in mijn Facebook groep. Ik heb een online training Naamsbekendheid Vergroten gemaakt.

 

Graag zou ik mijn kennis en ervaring overdragen over hoe je veel meer effect van je marketinginspanningen hebt als je dat doet op een duurzame manier en met behulp van overtuigingspsychologie en inzichten uit de neuromarketing. Daarom wil ik in 2022 op 10 congressen spreken en workshops of in-company trainingen geven.

 

 

Duurzame marketing is effectiever

Wat ik over wil brengen is dat marketing vanuit je hart en met inzet van wat we weten over het brein, veel effectiever is: klanten aantrekt en meer verkoop oplevert. Bovenden is dit goed vol te houden en dus duurzaam. Duurzame marketing is voor mij ‘fair marketing’. Eerlijke marketing. Dat is niet: kopiëren wat andere bedrijven doen, gemene trucjes toepassen, mensen dingen opdringen en alleen voor eigen winstbejag gaan. Nee.

 

Duurzame marketing is oprecht, authentiek en relevant. Marketing waarbij je geen tijd en energie verspilt aan wat niet goed werkt. Je zet jouw unieke kracht in om op een effectieve manier klanten te krijgen. Het past bij hoe jij in elkaar steekt en het werkt voor jouw bedrijf. Doordat je jouw superkrachten ook kwijt kunt in ‘klanten werven’, hou je dat deel van je werk makkelijker vol, heb je er meer lol in en lukt het ook beter. Kortom: wat je doet heeft meer effect, levert meer klanten op en brengt meer omzet binnen.

Duurzaam is volgens mij recht doen. Recht doen aan de ander, je omgeving, je missie, de wereld en jezelf.

Marketing draait volgens mij om het bouwen aan een lange termijn relatie met je klant. Je klant radicaal goed helpen en tot zijn recht laten komen met jouw dienst of product. Eerlijke marketing vergt creativiteit en lef: connecties maken, dingen delen waar jij, ik en de wereld wat aan hebben.

Ik doe dat vanuit mijn geloof dat wij op deze aarde zijn om elkaar te helpen, met elkaar te verbinden. Dat we respect voor mens, dier en natuur hebben. Zodat deze wereld leefbaarder wordt!

Braintrick: Kies een doel waar je samen met anderen voor gaat en spreek het naar tenminste 2 mensen uit. De psychologische fenomenen van ‘Eenheid’ en ‘Commitent’ helpen je dan om jezelf aan je ambitie te houden en daar te komen.

Doel voor 2022

In 2022 wil ik 30 creatief denkende ondernemers aan een continue stroom leukste klanten helpen op een manier die bij hén past en hun unieke superkrachten benut. Zo komen zij én hun klanten tot hun recht en daar wordt de wereld beter van ? In een PowerBoost traject begeleid ik jou om deze eerlijke marketing voldoende in de vingers te krijgen, groei te realiseren, jezelf te verrassen met de resultaten en goed te kunnen leven van je bedrijf.

 

En mijn persoonlijke doel? Mijn kinderen begeleiden om zich goed te ontwikkelen en lekker in hun vel te zitten. Daarnaast wil ik een back walk-over kunnen: achteruit in een brug komen en dan mijn benen over mijn lijf gooien en gracieus weer overeind komen. Zoals dit lenige meisje laat zien:

 

 

Wat is de strategie voor jouw ambitie?

Wat wil jij bereiken in 2022? Is de strategie die je daarvoor tot nu toe gebruikt effectief en afdoende? Waar loop je tegenaan? Graag breng ik je op nieuwe inzichten. Boek gratis een strategiegesprek in mijn online agenda.

 

Laat je bedrijf op een nieuwe, duurzame manier groeien. Vanuit een krachtige, doordachte strategie die past bij jouw anders-denken, jouw kwaliteiten. Kies een strategie die vol te houden is en die wél continu klanten en omzet oplevert.

 

In de PowerBoost help ik je met het ontwikkelen van zo’n sterke strategie die jou meer omzet en de leukste klanten brengt. Zodat je mentaal weer vrij bent, een goed inkomen hebt en je creativiteit blijft stromen. Dat wens ik je toe in 2022 en altijd!

Wil jij misschien wel zo’n PowerBoost voor je bedrijf? Mail me gelijk als jij één van de 30 PowerBoosters wilt zijn. In januari heb ik nog maar 1 plek, februari zit  vol en in maart is er nog 1 startplek.

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?

Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?

Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter?   Fair...

Blog en wordt boven in google vindbaar

Blog en wordt boven in Google vindbaar

Leestijd 7 minutenNiet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven. Hoe is dat bij jou?Weet jij waar je klanten op zoeken?En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt? Dat...