Wilma Kaptein
Blog en wordt boven in Google vindbaar
Niet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven.
Hoe is dat bij jou?
Weet jij waar je klanten op zoeken?
En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt?
Dat laatste ontdek je makkelijk in de gratis tool Google Search Console.
Maar fijner is het als je klanten bij jou uitkomen als jij het beste antwoord voor hen hebt.
Kerstboommishandeling
Mijn gezin wil dolgraag een kerstboom. Ik vind dat bomenmishandeling, want zo’n boom groeit zijn leven lang om 6 weken lang een armetierige dood te sterven in een drukke woonkamer en wordt daarna afgedankt. Vind ik niet zo respectvol.
Andere jaren was ik lamgeslagen door de cognitieve dissonantie van dat ik geen kerstboom wilde en dat IK dan maar een duurzame moest vinden die tegen de tijd dat ik wilde bestellen allang verhuurd waren.
Huur een duurzame boom
Vanmorgen deed ik het anders. Zodra mijn dochters weer over een boom begonnen, googlede ik naar ‘duurzame kerstboom utrecht’. Allerlei websites van plastic bomen kwamen omhoog en – hoera! – een blog over duurzame kerstbomen.
In die blog werd verwezen naar een andere website waar je kon doorklikken naar de website die de duurzame kerstbomen ook echt verhuurde in Utrecht.
Waarom kwam deze meest relevante website niet direct als eerste naar boven? Dat vond ik echt een gemiste kans.
Wil je gevonden worden? Blog dan over de vragen die je klant heeft.
Gelukkig maar dat er iemand over ‘duurzame kerstbomen’ had geblogd. Want een blog gaat doorgaans in op de vragen van klanten. Die beantwoordt ze helder en uitgebreid, waardoor een blog eerder hoog scoort in Google dan een verkooppagina.
✍? Dus: wil je gevonden worden? Blog dan over de vragen die je klant heeft.
Dit googelt je klant:
Welke vragen je klant googlet, is niet moeilijk te achterhalen. In deze video geef ik je een simpele manier om erachter te komen wat je klant vraagt, zonder dat je hem daarvoor hoeft te interviewen.
Gebruik de woorden en formuleringen van je klant ook in jouw blog en berichten. Dan ervaart je klant dat jij zijn vraagstuk herkent, merkt hij dat jij hem snapt en ziet hij dat jij het beste zijn vragen beantwoordt. En dan klikt hij door naar jouw website.
Blog en wordt gevonden
Blog dus als je gevonden wilt worden. Dan plopt jouw website op als antwoord als je klant de bijhorende vraag googlet.
Hoe je jezelf hoger in Google blogt, heb ik in 3 stappen beschreven in dit blog ‘Maak je website beter vindbaar in 3 stappen‘.
(En koop geen kerstboom. Huur er eentje die na een paar weken weer terug mag naar het bos.)
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuutJe wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij...
Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen
(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minutenGrowth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat...
Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?
Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter? Fair...
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...