
Wilma Kaptein
Blog en wordt boven in Google vindbaar
Niet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven.
Hoe is dat bij jou?
Weet jij waar je klanten op zoeken?
En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt?
Dat laatste ontdek je makkelijk in de gratis tool Google Search Console.
Maar fijner is het als je klanten bij jou uitkomen als jij het beste antwoord voor hen hebt.
Kerstboommishandeling
Mijn gezin wil dolgraag een kerstboom. Ik vind dat bomenmishandeling, want zo’n boom groeit zijn leven lang om 6 weken lang een armetierige dood te sterven in een drukke woonkamer en wordt daarna afgedankt. Vind ik niet zo respectvol.
Andere jaren was ik lamgeslagen door de cognitieve dissonantie van dat ik geen kerstboom wilde en dat IK dan maar een duurzame moest vinden die tegen de tijd dat ik wilde bestellen allang verhuurd waren.
Huur een duurzame boom
Vanmorgen deed ik het anders. Zodra mijn dochters weer over een boom begonnen, googlede ik naar ‘duurzame kerstboom utrecht’. Allerlei websites van plastic bomen kwamen omhoog en – hoera! – een blog over duurzame kerstbomen.
In die blog werd verwezen naar een andere website waar je kon doorklikken naar de website die de duurzame kerstbomen ook echt verhuurde in Utrecht.
Waarom kwam deze meest relevante website niet direct als eerste naar boven? Dat vond ik echt een gemiste kans.
Wil je gevonden worden? Blog dan over de vragen die je klant heeft.
Gelukkig maar dat er iemand over ‘duurzame kerstbomen’ had geblogd. Want een blog gaat doorgaans in op de vragen van klanten. Die beantwoordt ze helder en uitgebreid, waardoor een blog eerder hoog scoort in Google dan een verkooppagina.
✍? Dus: wil je gevonden worden? Blog dan over de vragen die je klant heeft.
Dit googelt je klant:
Welke vragen je klant googlet, is niet moeilijk te achterhalen. In deze video geef ik je een simpele manier om erachter te komen wat je klant vraagt, zonder dat je hem daarvoor hoeft te interviewen.
Gebruik de woorden en formuleringen van je klant ook in jouw blog en berichten. Dan ervaart je klant dat jij zijn vraagstuk herkent, merkt hij dat jij hem snapt en ziet hij dat jij het beste zijn vragen beantwoordt. En dan klikt hij door naar jouw website.
Blog en wordt gevonden
Blog dus als je gevonden wilt worden. Dan plopt jouw website op als antwoord als je klant de bijhorende vraag googlet.
Hoe je jezelf hoger in Google blogt, heb ik in 3 stappen beschreven in dit blog ‘Maak je website beter vindbaar in 3 stappen‘.
(En koop geen kerstboom. Huur er eentje die na een paar weken weer terug mag naar het bos.)

Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Laat je perfectionisme los en ontvang klanten
Leestijd 6 minutenPas startte mijn dag met zo'n toffe sessie met een andere snelle denker, een ondernemer die ook leeft en werkt vanuit recht doen. Ik besef me weer dat perfectionisme doorgaans weinig goeds brengt. Terwijl jij onwijs goed bent in wat je doet.Terwijl...
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minutenBriljante oplossingen zijn vaak simpel. 1 = 5 x 12 x 4Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar. Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en...
Duurzaamheid is meer dan CO2-reductie
Leestijd 7 minutenDuurzaam is zoveel meer dan CO2 footprint. Zeg je 'duurzaam' dan hebben veel mensen associaties met groen, geitenwollen sokken, energiebesparing, zonnepanelen, recycling, certificaten, fair trade en CO2-reductie. Dat is best een tunnelvisie op...
Help met een goede koopknop je ideale klant aan boord
Leestijd 8 minutenWaar kan ik bestellen? Hoe kan ik met je werken? Waar is de koopknop? Dit is de vierde vraag die je website bezoeker zich onbewust stelt in de eerste vijf seconden op jouw website. Met de 4 vragen van de R.A.B.Ko.-formule bepaalt hij razendsnel en...
7 stappen voor meer naamsbekendheid
Leestijd 14 minuten Zichtbaar zijn zonder te spammen? Naamsbekendheid vergroten zonder continu online te zijn? Het kan! In dit blog geef ik je 7 stappen waarmee je je een betere naamsbekendheid krijgt en je zichtbaarheid strategisch aanpakt. ‘Wat kan ik doen om meer...
Fails & Figures van 2020
Leestijd 13 minutenEerlijke marketing. Daar ga ik voor. Daarom deel ik wat fails en figures van mijn 2020 met je. Wellicht leer jij er ook iets van. Alhoewel, van proberen ga je leren. En je leert het meest van je eigen fouten. Dat komt alleen al door de negativity...