Wilma Kaptein
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuut
Je wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij dat wél kon.
“Dus het belangrijkste dat ik moet doen, is geïnteresseerd en actief luisteren?”. Niek kijkt me ongelovig aan. “Maar… ik moet toch ook iets over mijn product vertellen?”, vraagt hij verward.
We zitten in een vergaderzaaltje voor een maatwerk-training Verkoopgesprekken. Niek is ontwerper, onderzoeker én ondernemer en … heeft een aversie tegen het kapitalistische geld en een hekel aan verkopen.
Is mijn product goed genoeg?
“Ik vraag me steeds af of mijn product – ook al heeft niemand anders het nog bedacht – echt wel zo bijzonder is. Het is toch eigenlijk heel simpel? Liever geef ik het dan gratis weg, maar daar voel ik me achteraf dan ook vervelend over, want het levert die ander hartstikke veel op, terwijl ik niets heb om verder te investeren.”
Niek heeft heel stoer al zijn obstakels over geld en verkopen opgeschreven en meegebracht. Sommige gaan heel diep. Ik ben geen coach of psycholoog en besluit dat ik het anders ga aanpakken.
“Welkom bij de training verkopen. Ik wil één ding afspreken: je mag vandaag NIET verkopen.”, zeg ik aan het begin.
Verbluft kijkt hij me aan: “Maar ik wil het wel echt leren hoor, ook al vind ik het niet leuk.”
Wat is je missie?
Ik vraag Niek eerst te vertellen hoe zijn briljante product is ontstaan. Als hij vertelt over het zonnige terras waar 2 ideeën bij elkaar kwamen en perfect klopten, straalt hij. Die energie brengen we naar een oefengesprek. Zijn compagnon speelt de klant (iemand die hij vroeger zelf ook was).
Na een paar minuten zet ik het gesprek even in de time-out om de spanning weg te laten vloeien en op te merken wat er gebeurt. Ik leg overtuigingen bloot, detecteer aannames en reik andere perspectieven en gespreksmogelijkheden aan.
Luister en verbind je
Dapper oefent Niek door. Als ik zeg dat het énige is dat hij nu hoeft te doen, is te luisteren en door te vragen en op de situatie van zijn klant, slaakt hij een diepe zucht. En probeert het toch weer. En wow! Ik krijg kippenvel als hij actief luistert, de ander zijn verhaal laat vertellen, samenvat in wat voor ingewikkelde spagaat hij zit. Wát een mooi gesprek!
Geen verkoop maar een vervolggesprek
Bedremmeld vraagt Niek hoe hij dan nu naar zijn product komt.
“Laat die maar”, zeg ik. “Het enige dat de ander met dit gesprek wil, is aanvoelen of hij vertrouwen in je heeft. Als dat zo is, en je hebt een goed gesprek waarin hij zijn worsteling en verlangen kan uiten, wil hij ook verder.
Dat is het hoogst haalbare. Als hij al 2x tijd heeft geïnvesteerd in een gesprek met jou, gaat niet alleen het sympathiefenomeen maar ook het wederkerigheidsprincipe steeds sterker meespelen en moet het wel heel vreemd kopen als hij niets van je wil kopen.”
“Wat een ingewikkelde situatie voor jou zeg!” rondt Niek af. “De tijd is nu om. Zullen we binnenkort verder praten?”, stelt Niek voor.
De klant zegt “Ja graag!”. En hij meent het.
Verkopen is connecten
Verkopen is connecten.
De eigenschappen en voordelen van en ervaringen met je product leest je potentiële klant wel op je website. Hij vraagt een gesprek aan, omdat hij wil merken of hij jou en je bedrijf vertrouwt.
Als je je dat realiseert, heb je niet alleen veel gavere gesprekken, je verkoopt ook makkelijker.
Natuurlijke verkooptechniek leren?
Natuurlijk wil jij nu ook vanuit jouw unieke verhaal en vanuit waar jij goed in bent je verkoopgesprekken voeren. Plan een gesprek in (gratis), dan help ik je jouw doelstellingen daarmee helder te krijgen, je obstakels te ontdekken en hoe je daarvan af komt. Prik hier een datum.
Connectze!
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Zo krijg je meer bereik op LinkedIn (ook handig voor je blog)
Leestijd 7 minutenMeer bereik op LinkedIn krijgen, hoe doe je dat? Niet alleen door heldere, helpende posts. Je profiel is minstens zo belangrijk. Lees hier tips hoe je met minder moeite, meer bereikt op LinkedIn. Wat is de definitie van meer bereik op LinkedIn?...
#1 growth hack voor LinkedIn is: niet posten
Leestijd 7 minutenJe verspilt je tijd als je elke dag post. Zeker als je daarnaast vrijwel nooit inhoudelijke reacties plaatst op posts van anderen. Wil je groeien op LinkedIn? Meer naamsbekendheid, een betere expert status, meer connecties en daar klanten uit...
Waarom je een businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers niet zomaar vindt
Leestijd 2 minutenEen businesscoach voor hoogbegaafde ondernemers vind je niet zomaar. Want deze creatieve snelle denkers bedenken vaak ook een andere titel voor hun werk. Daarom maakte ik een lijstje met experts die jou helpen bij je bedrijfsgroei en je...
Stappenplan: Hoger in Google met je website in 2024
Jij wilt hoger in Google met je website. Je website vindbaar maken voor je klanten. Je bent bang dat het een technisch verhaal wordt. Dat valt best mee. In dit blog krijg je een stappenplan om in het hoofd van je klant te kijken. Om erachter te komen wat je klant...
Wat is eerlijke marketing? 7 principes
Prachtige plaatjes en ronkende resultaten, zijn ze echt waar? Jij ervaart het als irritant. Het voedt jouw marketingfrustratie. Je krijgt het idee dat je 'onecht' moet doen en je mooier moet voordoen dan je bent. Maar daar heeft je klant weinig aan. Het kan anders. Je...
Verkopen moeilijk? Hoezo?!
Leestijd 10 minutenZweet in je handen, een knoop in je maag, angstzweet op je rug.Veel ondernemers vinden verkopen moeilijk. Daarom deed ik een onderzoek naar wat verkopen nou zo uitdagend maakt. Verrassend genoeg vindt niet elke zelfstandige ondernemer verkopen...