
Wilma Kaptein
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuut
Je wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij dat wél kon.
“Dus het belangrijkste dat ik moet doen, is geïnteresseerd en actief luisteren?”. Niek kijkt me ongelovig aan. “Maar… ik moet toch ook iets over mijn product vertellen?”, vraagt hij verward.
We zitten in een vergaderzaaltje voor een maatwerk-training Verkoopgesprekken. Niek is ontwerper, onderzoeker én ondernemer en … heeft een aversie tegen het kapitalistische geld en een hekel aan verkopen.
Is mijn product goed genoeg?
“Ik vraag me steeds af of mijn product – ook al heeft niemand anders het nog bedacht – echt wel zo bijzonder is. Het is toch eigenlijk heel simpel? Liever geef ik het dan gratis weg, maar daar voel ik me achteraf dan ook vervelend over, want het levert die ander hartstikke veel op, terwijl ik niets heb om verder te investeren.”
Niek heeft heel stoer al zijn obstakels over geld en verkopen opgeschreven en meegebracht. Sommige gaan heel diep. Ik ben geen coach of psycholoog en besluit dat ik het anders ga aanpakken.
“Welkom bij de training verkopen. Ik wil één ding afspreken: je mag vandaag NIET verkopen.”, zeg ik aan het begin.
Verbluft kijkt hij me aan: “Maar ik wil het wel echt leren hoor, ook al vind ik het niet leuk.”
Wat is je missie?
Ik vraag Niek eerst te vertellen hoe zijn briljante product is ontstaan. Als hij vertelt over het zonnige terras waar 2 ideeën bij elkaar kwamen en perfect klopten, straalt hij. Die energie brengen we naar een oefengesprek. Zijn compagnon speelt de klant (iemand die hij vroeger zelf ook was).
Na een paar minuten zet ik het gesprek even in de time-out om de spanning weg te laten vloeien en op te merken wat er gebeurt. Ik leg overtuigingen bloot, detecteer aannames en reik andere perspectieven en gespreksmogelijkheden aan.
Luister en verbind je
Dapper oefent Niek door. Als ik zeg dat het énige is dat hij nu hoeft te doen, is te luisteren en door te vragen en op de situatie van zijn klant, slaakt hij een diepe zucht. En probeert het toch weer. En wow! Ik krijg kippenvel als hij actief luistert, de ander zijn verhaal laat vertellen, samenvat in wat voor ingewikkelde spagaat hij zit. Wát een mooi gesprek!
Geen verkoop maar een vervolggesprek
Bedremmeld vraagt Niek hoe hij dan nu naar zijn product komt.
“Laat die maar”, zeg ik. “Het enige dat de ander met dit gesprek wil, is aanvoelen of hij vertrouwen in je heeft. Als dat zo is, en je hebt een goed gesprek waarin hij zijn worsteling en verlangen kan uiten, wil hij ook verder.
Dat is het hoogst haalbare. Als hij al 2x tijd heeft geïnvesteerd in een gesprek met jou, gaat niet alleen het sympathiefenomeen maar ook het wederkerigheidsprincipe steeds sterker meespelen en moet het wel heel vreemd kopen als hij niets van je wil kopen.”
“Wat een ingewikkelde situatie voor jou zeg!” rondt Niek af. “De tijd is nu om. Zullen we binnenkort verder praten?”, stelt Niek voor.
De klant zegt “Ja graag!”. En hij meent het.
Verkopen is connecten
Verkopen is connecten.
De eigenschappen en voordelen van en ervaringen met je product leest je potentiële klant wel op je website. Hij vraagt een gesprek aan, omdat hij wil merken of hij jou en je bedrijf vertrouwt.
Als je je dat realiseert, heb je niet alleen veel gavere gesprekken, je verkoopt ook makkelijker.
Natuurlijke verkooptechniek leren?
Natuurlijk wil jij nu ook vanuit jouw unieke verhaal en vanuit waar jij goed in bent je verkoopgesprekken voeren. Plan een gesprek in (gratis), dan help ik je jouw doelstellingen daarmee helder te krijgen, je obstakels te ontdekken en hoe je daarvan af komt. Prik hier een datum.
Connectze!

Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...
Blog en wordt boven in Google vindbaar
Leestijd 7 minutenNiet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven. Hoe is dat bij jou?Weet jij waar je klanten op zoeken?En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt? Dat...
Laat je perfectionisme los en ontvang klanten
Leestijd 6 minutenPas startte mijn dag met zo'n toffe sessie met een andere snelle denker, een ondernemer die ook leeft en werkt vanuit recht doen. Ik besef me weer dat perfectionisme doorgaans weinig goeds brengt. Terwijl jij onwijs goed bent in wat je doet.Terwijl...
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minutenBriljante oplossingen zijn vaak simpel. 1 = 5 x 12 x 4Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar. Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en...
Duurzaamheid is meer dan CO2-reductie
Leestijd 7 minutenDuurzaam is zoveel meer dan CO2 footprint. Zeg je 'duurzaam' dan hebben veel mensen associaties met groen, geitenwollen sokken, energiebesparing, zonnepanelen, recycling, certificaten, fair trade en CO2-reductie. Dat is best een tunnelvisie op...