Wilma Kaptein
11 tips om je website te optimaliseren
Leestijd 14 minuten
- Tip 1: Kies één doel voor elke webpagina 🎯
- Tip 2: Start met het hart van je klant ❤️
- Tip 3: Schets een levendig beeld 🎞️
- Tip 4: Claim je expertstatus 🎓
- Tip 5: Gebruik minstens 3 reviews
- Tip 6: Vertel jouw verhaal
- Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop
- Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw
- Tip 9: Zet KVK nummer en btw-id op je contactpagina
- Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter
- Tip 11: Maak je website deelbaar met metagegevens
- ❤️ raak je het hart van je klant
- 🧠 activeer je het onbewuste brein
- 💰 krijg je makkelijker klanten
‘Verwarring = uitstel = wegwezen’.
En wég is je klant.
Natuurlijk kun je op 1 pagina meerdere knoppen of links plaatsen. Maar die leiden allemaal naar het ene doel dat je voor ogen hebt. En elke bezoeker haakt op een ander woord of moment aan en klikt.
Ja: de homepage is daarbij een uitdaging en ook uitzondering. Toch geldt ook hier dat je één doel voor ogen hebt: jouw klant laten merken hoe jij haar / hem kan helpen met zijn probleem of verlangen. En daar geef je dan alvast 1 eerste relevante kleine gratis stap voor.
Die Minimum Viable Action is de eerste en laatste knop op je homepage.
Elke link is een lek
Tip 2: Start met het hart van je klant ❤️
“Hoe je [wat je klant het liefste wil],
zonder [waar hij het meest bang voor is
of wat hij vreselijk vindt]”
Tip 3: Schets een levendig beeld
Je brein verwart verlangen met levendigheid
- 💯 Schrijf zo concreet en voorstelbaar mogelijk
- 🏆 Gebruik 3D images
- 🎯 Zet het resultaat op je knoptekst
Tip 4: Claim je expertstatus
Voor je bezoeker is het goed om te merken dat jij expertise in huis hebt die hij zoekt. Een expert volgen is slim: dat scheelt je veel denkkracht en uitzoekwerk die een ander al beter voor jou heeft gedaan.
Een expert volgen is slim en scheelt tijd
- 🎓 Jij als spreker of auteur
- 🎓 Prijzen
- 🎓 Certificaten
- 🎓 Jaren ervaring
- 🎓 Wat anderen over jou zeggen
Tip 5: Gebruik minstens 3 reviews
Wat doet de rest? Dan doe ik dat ook maar.
Je hersens verwerken een verhaal anders dan feiten of droge informatie. Een verhaal activeert meerdere hersengebieden o.a. vanwege de visuele en emotionele elementen die er in voorkomen.
Dat maakt dat het verhaal beter blijft hangen, je boodschap dieper wordt verwerkt en je de lezer activeert.
Een ander aspect van je verhaal is dat je het overtuigingsprincipe van Sympathie (liking) gebruikt. Doordat jij elementen van jouw leven en keuzes vertelt of laat zien, activeer je de spiegelneuronen bij de ander. Hij stelt zich dan voor hoe hij zich zou voelen en wat hij zou doen. Hij herkent zich erin en voelt zich meer met jou verbonden.
Mensen met wie we meer gezamenlijk hebben, vinden we leuker. En we werken liever met bedrijven die we leuk vinden en op ons lijken. Bijvoorbeeld in wat je belangrijk vindt, welke overtuigingen je hebt of wat je nastreeft in je leven.
Verhalen verbinden. Verbinding bevordert verkoop.
Verbinding bevordert verkoop
- 🎞️ Vertel beeldend
- 😰 Beschrijf emoties
- 💡 Benoem welk inzicht je wilt overbrengen
In de online training Naamsbekendheid Vergroten ontdek je hoe je jouw verhaal inzet om klanten aan te trekken.
Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop
Starcke&Brand vonden in hun onderzoek (2012) een relatie tussen stress en besluitvaardigheid:
🤷🏽♂️ Weet je niet zeker of iets een goed besluit is? Dat geeft stress.
😳 Kun je niet goed met stress omgaan, dan wordt de keuze nóg lastiger.
Onder stress wil het brein liever niet veranderen. Dan neemt je klant liever geen besluit.
Stel dus het onbewuste brein gerust.
Dan neemt je klant besluiten en koopt makkelijker.
Help je klant te kiezen door zijn koopstress te verminderen.
Stress blokkeert besluiten
Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw
- Waar kan ik bestellen?
- Hoe kan ik met je werken?
- Waar is de koopknop?
- 🚨 Maak een knop die opvalt.
- 👀 Waar de kijkrichting van je website naartoe gaat.
- 🔘 Die er ‘knopperig’ uit ziet, tastbaar, klikbaar.
- 🎼 Die verandert en de aandacht trekt als je klant er overheen gaat.
- 🎯 Die duidelijk maakt wat het resultaat is als je erop klikt.
Hé, een knop! Even proberen.
Tip 9: Zet KVK nummer en btw-id op je contactpagina
Geef je bezoeker het vertrouwen dat hij bij jou in goede handen is.
- Als mensen je niet kennen, kunnen ze niet bij je kopen.
- Als ze je niet waarderen, dénken ze er niet aan bij je te kopen.
- Als ze je niet vertrouwen, waarschuwen ze ook anderen om níet bij jou te kopen.
Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter
Zorg dat je bezoek een relevante stap verder komt met wat hij zoekt
Tip 11: Maak je website deelbaar met metagegevens
Yes! Je website heeft een restyle gekregen! Hij is weer helemaal in orde. Trots wil je dat aan iedereen vertellen.
Je deelt de link op je familie app groep en ziet dat dat er niet echt mooi uitziet. Er staat ‘HOME’ en een rare uitsnede van een plaatje dat jij niet zo belangrijk vindt.
Niet echt aantrekkelijk om op door te klikken. Zeker niet vanzelfsprekend om te delen.
Dat kan je zelf veranderen.
P.S. Als je de tips uit deze blog waardevol vond, gebruik dan gerust dit plaatje om ze te delen met een duurzame ondernemer die je meer impact gunt. Met deze 11 tips gebruik je kennis uit neuromarketing en overtuigingspsychologie om zoveel mogelijk conversie uit je website te krijgen.
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?
Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter? Fair...
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...
Blog jezelf bovenin Google
Leestijd 7 minutenNiet. Te. Vinden. Ik googlede met een uitgebreide, specifieke zoekopdracht en toch kwam de meest relevante website niet naar boven. Hoe is dat bij jou?Weet jij waar je klanten op zoeken?En weet jij op welke zoekopdrachten jij wél gevonden wordt? Dat...
Laat je perfectionisme los en ontvang klanten
Leestijd 6 minutenPas startte mijn dag met zo'n toffe sessie met een andere snelle denker, een ondernemer die ook leeft en werkt vanuit recht doen. Ik besef me weer dat perfectionisme doorgaans weinig goeds brengt. Terwijl jij onwijs goed bent in wat je doet.Terwijl...
Simpele contentformule voor continu klanten
Leestijd 9 minutenBriljante oplossingen zijn vaak simpel. 1 = 5 x 12 x 4Simpel is overzichtelijk en voelt behapbaar. Je kunt het je voorstellen dat je ermee aan de slag gaat, dat het werkt, dat het je lukt. En daardoor durf je het uit te proberen en te doen en...