arrow_drop_up arrow_drop_down
11 tips om je website te optimaliseren
21 december 2020 

11 tips om je website te optimaliseren

“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.”

“Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?”

Alle berichtjes van ondernemers die hun website gingen updaten brachten me op het idee om 11 tips voor jou in dit blog te verzamelen. Zodat jij meer resultaat haalt uit je websiteboost. Zodat je je conversie gaat verhogen op je website.

Werk jij ook je website bij? Gebruik dan deze 11 tips. Dan maak je het makkelijker voor je websitebezoeker om te vinden waar hij voor kwam. Met deze 11 tips voor je website-update gebruik je kennis uit de neuromarketing en overtuigingspsychologie om zoveel mogelijk conversie met je website te krijgen.

  1. Tip 1: Kies één doel voor elke webpagina 🎯
  2. Tip 2: Start met het hart van je klant ❤️
  3. Tip 3: Schets een levendig beeld 🎞️
  4. Tip 4: Claim je expertstatus 🎓
  5. Tip 5: Gebruik minstens 3 reviews
  6. Tip 6: Vertel jouw verhaal
  7. Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop
  8. Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw
  9. Tip 9: Zet KVK nummer en btw-id op je contactpagina
  10. Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter
  11. Tip 11: Maak je website deelbaar met metagegevens

Met deze 11 tips

  • ❤️ raak je het hart van je klant
  • 🧠 activeer je het onbewuste brein
  • 💰 krijg je makkelijker klanten

Kom op, open je websitebeheersysteem en start met de eerste tip. Die heb je binnen een uurtje uitgevoerd.

Tip 1: Kies één doel voor elke webpagina 🎯

Tip 1: geef elke webpagina 1 doelÉén.

Niet meer.

Dus ook maar 1 call-to-action.

100% van de nieuwsgierigheid van je bezoeker gaat dan naar die ene ‘koopknop', een andere route geef je niet.

De psychologie erachter: Bied je meer acties, dan moet je klant kiezen. Het brein denkt:

‘Verwarring = uitstel = wegwezen'.

En wég is je klant.

Natuurlijk kun je op 1 pagina meerdere knoppen of links plaatsen. Maar die leiden allemaal naar het ene doel dat je voor ogen hebt. En elke bezoeker haakt op een ander woord of moment aan en klikt.

Ja: de homepage is daarbij een uitdaging en ook uitzondering. Toch geldt ook hier dat je één doel voor ogen hebt: jouw klant laten merken hoe jij haar / hem kan helpen met zijn probleem of verlangen. En daar geef je dan alvast 1 eerste relevante kleine gratis stap voor.

Die Minimum Viable Action is de eerste en laatste knop op je homepage.

Elke link is een lek

Tel nu eens op jouw website:

Hoeveel klikbare items staan er nu op je homepage?

Hoeveel kunnen er weg?

Mooi zo, minder links zijn minder lekken. Minder kansen om conversie weg te laten lekken via links waarvan je niet echt wilde dat je bezoeker daarop klikte.

Lees door voor de volgende 10 tips:

Tip 2:Start met het hart van je klant ❤️

Tip 2: Titelsjabloon - hoe je [verlangen] zonder [angst]Pas als je bezoeker ervaart dat jij snapt wat hij zoekt, krijg je zijn aandacht. Gebruik daarom een pakkende titel die direct helder maakt waarom jouw aanbod relevant is voor je klant:

“Hoe je [wat je klant het liefste wil],

zonder [waar hij het meest bang voor is

of wat hij vreselijk vindt]”

Dit is een veelgebruikt sjabloon voor de kop van je website: het eerste wat je bezoek leest.

Je maakt hiermee direct helder of jij relevant bent voor je klant.

Herkent hij zich in de omschrijving van het verlangen?

Ervaart hij die angst of belemmering ook?

Dan heb je zijn hart geraakt en staat zijn brein op scherp: deze website kan wel eens de oplossing voor hem hebben.

Tijdens een onderzoek kwam ik erachter dat 73% van de websites toch liever starten met het product. Dat is echt een gemiste kans! Want als jouw bezoek in de eerste paar seconden niet merkt dat jij begrijpt waar hij naar zoekt is ie vertrokken.

Voorkom dat: start met het hart van je klant.

Tip 3: Schets een levendig beeld 🎞️


 

Tip 3: Schets een levendig beeld van het resultaatDit doe je omdat neurowetenschappers hebben ontdekt dat een levendig mentaal plaatje je besluit beïnvloedt.

Elk besluit, groot of klein, is terug te voeren op een mentaal plaatje. Een paar seconden geleden stond je brein voor het besluit: zal ik deze update lezen of niet?

Je leest. Wat gebeurde er?

Je brein maakte een foto van dit event: jij die deze update aanklikte en las.

Als dit plaatje scherp was en goed voelde, tikte je het bericht aan en las.

Elk besluit volgt hetzelfde proces: je stelt je het resultaat voor, je maakt er een mentaal plaatje van en dan beoordeel je hoe graag je dat wilt.

Simpel, toch?

Je brein verwart verlangen met levendigheid

Maar … de mentale foto moet scherp en levendig zijn. Je brein verwart namelijk je verlangen met levendigheid. Hoe sterker je het plaatje voor je ziet, hoe sterker je verlangen is (denkt je brein).

Wil je je klant helpen? Vergroot dan de helderheid en levendigheid van zijn mentale plaatje over het resultaat.

  • 💯 Schrijf zo concreet en voorstelbaar mogelijk
  • 🏆 Gebruik 3D images
  • 🎯 Zet het resultaat op je knoptekst

Tip 4: Claim je expertstatus 🎓


 

Tip 4: claim je expertstatusVoor jou als ondernemer is het belangrijk om als expert gezien te worden. Dat mensen erop kunnen vertrouwen dat jij je vak door en door goed kent en hen vandaaruit helpt.

Laat op je website ook duidelijk zien dat jij expert bent. Dan benut je het overtuigingsprincipe ‘autoriteit': dat is het fenomeen dat we graag mensen volgen met meer kennis, wijsheid en expertise dan wijzelf.

Voor je bezoeker is het goed om te merken dat jij expertise in huis hebt die hij zoekt. Een expert volgen is slim: dat scheelt je veel denkkracht en uitzoekwerk die een ander al beter voor jou heeft gedaan.

Een expert volgen is slim en scheelt tijd

Met je expertise maak je ook duidelijk dat jij bijzonder bent, anders dan anderen. Niemand heeft die combinatie van expertise, vaardigheden, missie en jouw verhaal.

Symbolen van expertise:

  • 🎓 Jij als spreker of auteur
  • 🎓 Prijzen
  • 🎓 Certificaten
  • 🎓 Jaren ervaring
  • 🎓 Wat anderen over jou zeggen

Tip 5: Gebruik minstens 3 reviews


 

Tip 5: Toon minstens 3 reviews“Als zij het zeggen, zal het wel zo zijn.”

Tip 5 voor een effectieve website is om minstens 3 reviews van klanten te gebruiken.

Reviews van klanten over jou zijn een krachtig middel om je bezoeker te laten weten wat er zo bijzonder aan jouw aanbod is.

Ook maken reviews duidelijk dat jij te vertrouwen bent: anderen zijn immers zó tevreden dat ze met naam en foto op jouw website over de samenwerking met jou vertellen.

Reviews zijn een manier om het overtuigingsprincipe van Sociale Bewijskracht te benutten.

Het fenomeen Sociale Bewijskracht is dat we bepalen wat het juiste gedrag is door te analyseren wat volgens anderen juist is. Dat gebeurt als we niet goed weten wat we moeten doen, of wat het juiste of meest gewenste of geaccepteerde gedrag is. Dan kijken we om ons heen en gebruiken we wat we anderen zien doen als gids voor onze keuze. Dat gebeurt automatisch en onbewust.

Wat doet de rest? Dan doe ik dat ook maar.

Zo zet je sociale bewijskracht op je website:

  • 😃 Reviews van andere klanten
  • 💯 Grote getallen
  • 🎪 Plaatjes met veel mensen

Je hebt al bijna de helft van de tips gelezen. Ik heb er nog vijf voor je om een goed werkende website te maken:

Tip 6: Vertel jouw verhaal


 

Tip 6: Vertel jouw verhaalJe hersens verwerken een verhaal anders dan feiten of droge informatie. Een verhaal activeert meerdere hersengebieden o.a. vanwege de visuele en emotionele elementen die er in voorkomen.

Dat maakt dat het verhaal beter blijft hangen, je boodschap dieper wordt verwerkt en je de lezer activeert.

Een ander aspect van je verhaal is dat je het overtuigingsprincipe van Sympathie (liking) gebruikt. Doordat jij elementen van jouw leven en keuzes vertelt of laat zien, activeer je de spiegelneuronen bij de ander. Hij stelt zich dan voor hoe hij zich zou voelen en wat hij zou doen. Hij herkent zich erin en voelt zich meer met jou verbonden.

Mensen met wie we meer gezamenlijk hebben, vinden we leuker. En we werken liever met bedrijven die we leuk vinden en op ons lijken. Bijvoorbeeld in wat je belangrijk vindt, welke overtuigingen je hebt of wat je nastreeft in je leven.

Verhalen verbinden. Verbinding bevordert verkoop.

Verbinding bevordert verkoop

Zet jouw verhaal op je ‘over ons' pagina:

  • 🎞️ Vertel beeldend
  • 😰 Beschrijf emoties
  • 💡 Benoem welk inzicht je wilt overbrengen

In de online training Naamsbekendheid Vergroten ontdek je hoe je jouw verhaal inzet om klanten aan te trekken.

Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop

 

Tip 7: Bied geruststelling direct onder de knop“Niks geleerd? Geld terug!”

Garanties werken geruststellend.

Geruststelling heb je nodig om de gedurfde stap naar een aankoop te doen. Geruststellende elementen verminderen de spanning van het besluit en de stress over de onzekerheid of dit aanbod écht gaat brengen wat de ondernemer belooft.

Starcke&Brand vonden in hun onderzoek (2012) een relatie tussen stress en besluitvaardigheid:

🤷🏽‍♂️ Weet je niet zeker of iets een goed besluit is? Dat geeft stress.

😳 Kun je niet goed met stress omgaan, dan wordt de keuze nóg lastiger.

Onder stress wil het brein liever niet veranderen. Dan neemt je klant liever geen besluit.

Stel dus het onbewuste brein gerust.

Dan neemt je klant besluiten en koopt makkelijker.

Help je klant te kiezen door zijn koopstress te verminderen.

Stress blokkeert besluiten

Dat doe je bijvoorbeeld met microcopy direct onder de koopknop. Kleine lettertjes die het MAKKELIJKER maken om te kiezen. Die garantie geven. Of die een tweede optie geven naar het resultaat.

Tip 7 voor je website-update is daarom:

Bied geruststelling direct onder de knop.

Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw

 

Tip 8: Zet een contrasterende knop boven de vouw3 dingen gaan vaak mis met de knop.

Daarom is dit tip 8 voor als je aan je website werkt:

Zet een contrasterende knop boven de vouw.

  • Waar kan ik bestellen?
  • Hoe kan ik met je werken?
  • Waar is de koopknop?

Dit vraagt je website bezoeker zich onbewust af als je het onbewuste brein van je bezoeker hebt geactiveerd.

Maak het super makkelijk voor je bezoeker om met je te gaan werken. Om iets bij je aan te vragen of te kopen.

  • 🚨 Maak een knop die opvalt.
  • 👀 Waar de kijkrichting van je website naartoe gaat.
  • 🔘 Die er ‘knopperig' uit ziet, tastbaar, klikbaar.
  • 🎼 Die verandert en de aandacht trekt als je klant er overheen gaat.
  • 🎯 Die duidelijk maakt wat het resultaat is als je erop klikt.

Een knop is een knop, kun je denken. Maar dat is niet helemaal waar. Jij wilt namelijk een knop waarvan het brein denkt: ‘Hé, een knop! Even proberen.'.

Hé, een knop! Even proberen.

Waarschijnlijk zet je je website in huisstijl. Ook je knoppen. Doe even de ‘oogharen-check' om te zien of de knoppen wel opvallen: knijp je ogen tot spleetjes en gluur erdoorheen. Welk element op je website valt het meeste op? Dat moet de knop zijn waarmee jouw klant in actie komt.

Soms heeft je knop een niet-huisstijl-kleur nodig om op te vallen.

Tip 9 en 11 zijn een beetje ‘achter-de-schermen' tips die wel belangrijk zijn:

Tip 9: Zet KVK nummer en btw-id op je contactpagina

 

Tip 9: Schep vertrouwen met je KVK nummer en btw-idTip 9 voor als je aan je website werkt:

Zet je KVK nummer en btw-id op je contactpagina.

Niet alleen je postadres moet je op je website vermelden. Ook je KVK nummer en btw-id zijn verplichte nummers op je website.

Zet ze op een logische plek: jouw contactpagina. Als een potentiële klant even wil checken of je bedrijf wel echt bestaat, zoekt hij daar naar je KVK nummer. En als je klant jouw factuur wil betalen, vindt hij alles wat voor de betaling nodig is niet alleen op de factuur, maar ook op jouw website onder ‘contact'.

Wist je dat de contactpagina in de top 3 staat van veelbezochte pagina's?

Vaak is de homepage de winnaar, gevolg door ‘contact' en ‘over ons'.

Dit zijn echt je visitekaartje-pagina's. Benut ze dus om je klant het vertrouwen te geven dat hij bij jou in goede handen is.

Geef je bezoeker het vertrouwen dat hij bij jou in goede handen is.

Want: 

  • Als mensen je niet kennen, kunnen ze niet bij je kopen.
  • Als ze je niet waarderen, dénken ze er niet aan bij je te kopen.
  • Als ze je niet vertrouwen, waarschuwen ze ook anderen om níet bij jou te kopen.

Laat in alles dus zien dat jij betrouwbaar bent. Je KVK nummer en btw-id nummer zijn dan wel de makkelijkste elementen om in orde te maken.

Met tip 10 wordt jouw website het fundament van jouw klanten-maak-machine:

Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter

 

Tip 10: Maak een leukste-klanten-filter met je websiteVisitekaartje of leukste-klanten-filter?

De meeste ondernemers willen dat bezoekers ook via hun website klant worden. Toch zijn 9 van de 10 websites ‘visitekaartjeswebsites': het bedrijf stelt zich voor, de producten staan erop, de contactgegevens zijn in orde. That's it.

Hoe is dat bij jou?

Wat wil je dat jouw bezoeker doet op je website?

Wat bied je hem aan waardoor hij alleen al in het eerste bezoek aan je website een relevante stap verder komt naar wat hij zoekt? Komt hij dichterbij de oplossing van zijn probleem?

🔽 Tip 10 van 11: Maak met je website een leukste-klanten-filter: de mensen die bij jou langs komen en zich niet herkennen in het probleem dat je omschrijft, vertrekken weer. Uitgefilterd. De leukste klanten hou je over. Met hen ga je aan een langetermijnrelatie werken.

Je wilt dat je klanten jouw bedrijf en aanbod leren kennen, waarderen en vertrouwen. Dat kan lastig met alleen een visitekaartje.

Zorg dat je bezoek een relevante stap verder komt met wat hij zoekt

Raak het hart van je bezoeker, trigger zijn onbewuste brein, geef hem wat hij nodig heeft om in actie te komen en werk aan de relatie.

Hoe? Dat ontdek je in de uitgebreide online training Elke Dag Nieuwe Klanten.

Tip 11: Maak je website deelbaar met metagegevens

 

Tip 11: maak je website deelbaar met mooie metagegevensYes! Je website heeft een restyle gekregen! Hij is weer helemaal in orde. Trots wil je dat aan iedereen vertellen.

Je deelt de link op je familie app groep en ziet dat dat er niet echt mooi uitziet. Er staat ‘HOME' en een rare uitsnede van een plaatje dat jij niet zo belangrijk vindt.

Niet echt aantrekkelijk om op door te klikken. Zeker niet vanzelfsprekend om te delen.

Dat kan je zelf veranderen.

Geef elke webpagina een eigen meta titel, met omschrijving, heldere URL en uitgelichte afbeelding mee. Het voorgeschreven formaat is 1200×630 pixels. Maar zoals je op WhatsApp ziet en in de reacties op social media waar je je URL deelt, komt er een vierkante image bij je link. Zorg dus dat het middelste deel van je OpenGraph image er top uitziet als alleen dat deel wordt getoond.

Met de Facebook Debugger Tool check je eventjes of alles eruit ziet zoals je wilt. Zodat je je site mooi door kan appen.

Met de LinkedIn Post Inspector doe je hetzelfde.

En uiteraard check je met Google Search Console of je je pagina wel of ‘index' hebt gezet. Anders komt ie nooit in de zoekresultaten.

Alles gecheckt! Delen maar!

Op naar veel conversie en elke dag nieuwe klanten!

11 tips om je website meer conversie te geven

P.S. Als je de tips uit deze blog waardevol vond, gebruik dan gerust dit plaatje om ze te delen met een duurzame ondernemer die je meer impact gunt. Met deze 11 tips gebruik je kennis uit neuromarketing en overtuigingspsychologie om zoveel mogelijk conversie uit je website te krijgen.

Over de schrijver
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website. Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken.  Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met eerlijke marketing makkelijker hun ideale klanten te bereiken, om campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat bezoekers klant worden.  Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking met jou aan conversieoptimalisatie en meer klanten.

Makkelijker verkopen met je website?

Met de 10 punten uit deze checklist zet je de eerste stappen naar een overtuigende website. Veel ondernemers verhoogden zo hun conversie. Start direct met de tips en voorkom dat jij leads en klanten misloopt!

50%
Download de Checklist voor Overtuigingskracht
Vul je gegevens in om direct de Checklist in je mailbox te krijgen
Gratis download
Wil je cookies?