arrow_drop_up arrow_drop_down
28 september 2020 

6 prikkels die het brein van je klant in actie brengen

Hoe zorg je dat een webbezoeker bij je koopt? Door zijn onbewuste brein aan te spreken! Zijn onbewuste brein is namelijk gericht op het eigenbelang. Het bepaalt of jouw klant bij je gaat kopen. Of hij in actie komt op jouw website. Ik verklap je vast: hij komt niet in actie door jouw informatie en argumenten. Hij slaat wél aan als je zijn hart raakt, als je emoties oproept. 

 

Eigenbelang bepaalt of je in actie komt

Stel dat je keer op keer bewust moet besluiten om adem te halen? Dat je bewust je hart moest aansturen om bloed rond te pompen? Dat zou heel vermoeiend zijn. Daarom worden dat soort ‘processen-van-levensbelang’ automatisch geregeld door je primaire, onbewuste, reptielen brein. 

 

Dat primaire brein zorgt ervoor dat je overleeft. Het is gericht op jouw eigenbelang. Dit ‘reptielenbrein’ speelt ook een grote rol als poortwachter in alle besluiten die je neemt: moet ik hier wel energie aan besteden? 

 

6 actieknoppen om het onbewuste brein te activeren

Als jouw klant onbewust besluiten maakt, dan is het natuurlijk super interessant en slim om je op het onbewuste brein te richten. En om je website daarop aan te passen.

Er zijn 6 prikkels die het onbewuste, primaire brein ‘aan’ zetten: 

 

  • Persoonlijk – Is dit voor mijn welzijn of overleving van belang?
  • Contrasterend – Is er een helder contrast als in voor/na, snel/langzaam, met/zonder?
  • TastbaarKan ik het voelen of proberen, is het bekend, kan ik het me levendig voorstellen?
  • Makkelijk te onthoudenKlopt het met wat ik al snap of ken?
  • VisueelIs het zichtbaar, visueel, zie ik het voor me?
  • EmotioneelRaakt het me, roept het emoties op?

 

Verwerk deze 6 prikkels bovenaan je webpagina’s, zodat je het brein van je klant ‘aan’ zet. Dan voelt hij zich onbewust aangesproken, kan hij in actie komen, verder scrollen en jouw informatie tot zich nemen. Pas bij dat informatie-deel gaat ook zijn bewuste, cognitieve brein meespelen.

 

Emotie triggert actie

Die 6 triggers verwerk je het beste op de pagina door in te spelen op emotie. Vooral emotionele en tastbare prikkels activeren het primaire brein. Dat seint vervolgens het cognitieve brein in dat er actie nodig is. Neurowetenschapper Antonio Damasio ontdekte dit en formuleerde de somatic marker hypothesis. Kort gezegd is dat de gedachte dat emoties een bepalende rol spelen in de vaardigheid om snelle, rationele beslissingen te nemen in complexe en onzekere situaties.Wat is de droom van je klant, zijn hoop, pijn, angst of belemmering?

 

Je primaire brein speelt dus een cruciale rol bij besluiten en beslissingen nemen.

 

Dat werkt zo in het dagelijks leven. En zo werkt het ook op jouw website. Richt je op je webpagina’s dus eerst op het primaire brein en raak je bezoeker in zijn hart. Dat doe je door de R.A.B.Ko.-formule te gebruiken op je website. 

 

Informatie leidt tot analyse

Veel ondernemers zijn zó vol van hun product of dienst dat ze er graag alles over vertellen en uitleggen. Veel informatie geven. Ik zou ook graag trainingen vol overtuigingspsychologie geven 😃 . Maar daar wil je pas naar luisteren als je vooraf inschat dat het voor jouw bedrijf relevant is. Dat je er meer leads of klanten mee krijgt.

Met andere woorden: pas als iets voor jou persoonlijk relevant voelt, is je aandacht getrokken en ga je verder scrollen. 

 

Informatie en argumenten hebben pas zin als je klant zijn primaire brein is getriggerd. Argumenten hebben pas effect als je klant onbewust al heeft besloten dat hij iets moet doen met wat je zegt. Als hij met zijn cognitieve brein overweegt welk besluit hij neemt. Pas in die analyse-fase kan je klant informatie en argumenten verwerken. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen. Daarvóór heeft al die informatie weinig effect. 

 

Emotie triggert actie
Informatie leidt tot analyse

 

Start dus met het emotioneel prikkelen van het onbewuste, primaire brein. Dan komt daarna het analyserende, cognitieve brein in actie. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen: Kopen! Aanvragen!

 

10 tips om met je website het brein te activeren

Bekruipt jou nu het benauwende gevoel dat je misschien wel kansen laat liggen op je website 😨 ?
Ben je bang dat je het brein niet voldoende prikkelt om daadwerkelijk in actie te komen en bij je te kopen? 

Gebruik de praktische tips uit de Checklist Overtuigingskracht voor je website. Doe simpele aanpassingen die wél resultaat opleveren. 

Binnen een uurtje heb je de eerste tip toegepast, zónder dat je een copywriter of webbouwer nodig hebt. Met de tips uit de checklist activeer je het brein van je bezoekers, waardoor ze in actie komen en – als je aanbod matcht – klant worden. 

 

Download de checklist hier gratis.

Over de schrijver
Wilma Kaptein is marketingcoach voor duurzame ondernemers die meer klanten willen via hun website. Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken.  Deze doorpakkers met visie helpt ze 1-op-1 om makkelijker hun ideale klanten te bereiken, om campagnes winstgevend te maken en de website onweerstaanbaar. Zodat bezoekers klant worden.  Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking met jou aan conversieoptimalisatie en meer klanten.

Checklist voor Overtuigingskracht

Met de 10 punten uit deze checklist voorkom je dat je leads en klanten misloopt. Download de checklist en zie waar jij nog kansen laat liggen!
50%
Download de Checklist voor Overtuigingskracht
Vul je gegevens in om direct de Checklist in je mailbox te krijgen
Gratis download
Wil je cookies?