6 prikkels die het brein van je klant in actie brengen

Wilma Kaptein

Gepubliceerd op 28 september 2020

6 prikkels die het brein van je klant tot actie aanzetten

Leestijd 8 minuten

Hoe zorg je dat een webbezoeker bij je koopt? Door zijn onbewuste brein aan te spreken! Zijn onbewuste brein is namelijk gericht op het eigenbelang. Het bepaalt of jouw klant bij je gaat kopen. Of hij in actie komt op jouw website. Ik verklap je vast: hij komt niet in actie door jouw informatie en argumenten. Hij slaat wél aan als je zijn hart raakt, als je emoties oproept.

 

 

Eigenbelang bepaalt of je in actie komt

Stel dat je keer op keer bewust moet besluiten om adem te halen? Dat je bewust je hart moest aansturen om bloed rond te pompen? Dat zou heel vermoeiend zijn. Daarom worden dat soort ‘processen-van-levensbelang’ automatisch geregeld door je primaire, onbewuste, reptielen brein.

 

Dat primaire brein zorgt ervoor dat je overleeft. Het is gericht op jouw eigenbelang. Dit ‘reptielenbrein’ speelt ook een grote rol als poortwachter in alle besluiten die je neemt: moet ik hier wel energie aan besteden?

 

 

6 actieknoppen om het onbewuste brein te activeren

Als jouw klant onbewust besluiten maakt, dan is het natuurlijk super interessant en slim om je op het onbewuste brein te richten. En om je website daarop aan te passen.

Er zijn 6 prikkels die het onbewuste, primaire brein ‘aan’ zetten:

 

  • Persoonlijk – Is dit voor mijn welzijn of overleving van belang?
  • Contrasterend – Is er een helder contrast als in voor/na, snel/langzaam, met/zonder?
  • Tastbaar : Kan ik het voelen of proberen, is het bekend, kan ik het me levendig voorstellen?
  • Makkelijk te onthouden : Klopt het met wat ik al snap of ken?
  • Visueel : Is het zichtbaar, visueel, zie ik het voor me?
  • Emotioneel : Raakt het me, roept het emoties op?

 

Verwerk deze 6 prikkels bovenaan je webpagina’s, zodat je het brein van je klant ‘aan’ zet. Dan voelt hij zich onbewust aangesproken, kan hij in actie komen, verder scrollen en jouw informatie tot zich nemen. Pas bij dat informatie-deel gaat ook zijn bewuste, cognitieve brein meespelen.

 

 

Emotie triggert actie

Die 6 triggers verwerk je het beste op de pagina door in te spelen op emotie. Vooral emotionele en tastbare prikkels activeren het primaire brein. Dat seint vervolgens het cognitieve brein in dat er actie nodig is. Neurowetenschapper Antonio Damasio ontdekte dit en formuleerde de somatic marker hypothesis. Kort gezegd is dat de gedachte dat emoties een bepalende rol spelen in de vaardigheid om snelle, rationele beslissingen te nemen in complexe en onzekere situaties.

 

Je primaire brein speelt dus een cruciale rol bij besluiten en beslissingen nemen.

 

Dat werkt zo in het dagelijks leven. En zo werkt het ook op jouw website. Richt je op je webpagina’s dus eerst op het primaire brein en raak je bezoeker in zijn hart. Dat doe je door de R.A.B.Ko.-formule te gebruiken op je website.

 

 

Informatie leidt tot analyse

Waar verlangt je klant naar? Wat zijn zijn dromen, angsten en belemmeringen?

Veel ondernemers zijn zó vol van hun product of dienst dat ze er graag alles over vertellen en uitleggen. Veel informatie geven. Ik zou ook graag trainingen vol overtuigingspsychologie geven ? . Maar daar wil je pas naar luisteren als je vooraf inschat dat het voor jouw bedrijf relevant is. Dat je er meer leads of klanten mee krijgt.

Met andere woorden: pas als iets voor jou persoonlijk relevant voelt, is je aandacht getrokken en ga je verder scrollen.

 

Informatie en argumenten hebben pas zin als je klant zijn primaire brein is getriggerd. Argumenten hebben pas effect als je klant onbewust al heeft besloten dat hij iets moet doen met wat je zegt. Als hij met zijn cognitieve brein overweegt welk besluit hij neemt. Pas in die analyse-fase kan je klant informatie en argumenten verwerken. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen. Daarvóór heeft al die informatie weinig effect.

Emotie triggert actie
Informatie leidt tot analyse

Start dus met het emotioneel prikkelen van het onbewuste, primaire brein. Dan komt daarna het analyserende, cognitieve brein in actie. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen: Kopen! Aanvragen!

 

10 tips om met je website het brein te activeren

Bekruipt jou nu het benauwende gevoel dat je misschien wel kansen laat liggen op je website ? ?
Ben je bang dat je het brein niet voldoende prikkelt om daadwerkelijk in actie te komen en bij je te kopen?

Gebruik de praktische tips uit de Checklist Overtuigingskracht voor je website. Doe simpele aanpassingen die wél resultaat opleveren.

 

Binnen een uurtje heb je de eerste tip toegepast, zónder dat je een copywriter of webbouwer nodig hebt. Met de tips uit de checklist activeer je het brein van je bezoekers, waardoor ze in actie komen en – als je aanbod matcht – klant worden.

 

Download de checklist hier gratis.

 

Lees ook de andere R.A.B.Ko.-blogs

Over de schrijver

Wilma Kaptein

Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.

Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.

Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.

Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?

Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?

Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter?   Fair...