Wilma Kaptein
6 prikkels die het brein van je klant tot actie aanzetten
Leestijd 8 minuten
Hoe zorg je dat een webbezoeker bij je koopt? Door zijn onbewuste brein aan te spreken! Zijn onbewuste brein is namelijk gericht op het eigenbelang. Het bepaalt of jouw klant bij je gaat kopen. Of hij in actie komt op jouw website. Ik verklap je vast: hij komt niet in actie door jouw informatie en argumenten. Hij slaat wél aan als je zijn hart raakt, als je emoties oproept.
Eigenbelang bepaalt of je in actie komt
Stel dat je keer op keer bewust moet besluiten om adem te halen? Dat je bewust je hart moest aansturen om bloed rond te pompen? Dat zou heel vermoeiend zijn. Daarom worden dat soort ‘processen-van-levensbelang’ automatisch geregeld door je primaire, onbewuste, reptielen brein.
Dat primaire brein zorgt ervoor dat je overleeft. Het is gericht op jouw eigenbelang. Dit ‘reptielenbrein’ speelt ook een grote rol als poortwachter in alle besluiten die je neemt: moet ik hier wel energie aan besteden?
6 actieknoppen om het onbewuste brein te activeren
Als jouw klant onbewust besluiten maakt, dan is het natuurlijk super interessant en slim om je op het onbewuste brein te richten. En om je website daarop aan te passen.
Er zijn 6 prikkels die het onbewuste, primaire brein ‘aan’ zetten:
- Persoonlijk – Is dit voor mijn welzijn of overleving van belang?
- Contrasterend – Is er een helder contrast als in voor/na, snel/langzaam, met/zonder?
- Tastbaar : Kan ik het voelen of proberen, is het bekend, kan ik het me levendig voorstellen?
- Makkelijk te onthouden : Klopt het met wat ik al snap of ken?
- Visueel : Is het zichtbaar, visueel, zie ik het voor me?
- Emotioneel : Raakt het me, roept het emoties op?
Verwerk deze 6 prikkels bovenaan je webpagina’s, zodat je het brein van je klant ‘aan’ zet. Dan voelt hij zich onbewust aangesproken, kan hij in actie komen, verder scrollen en jouw informatie tot zich nemen. Pas bij dat informatie-deel gaat ook zijn bewuste, cognitieve brein meespelen.
Emotie triggert actie
Die 6 triggers verwerk je het beste op de pagina door in te spelen op emotie. Vooral emotionele en tastbare prikkels activeren het primaire brein. Dat seint vervolgens het cognitieve brein in dat er actie nodig is. Neurowetenschapper Antonio Damasio ontdekte dit en formuleerde de somatic marker hypothesis. Kort gezegd is dat de gedachte dat emoties een bepalende rol spelen in de vaardigheid om snelle, rationele beslissingen te nemen in complexe en onzekere situaties.
Je primaire brein speelt dus een cruciale rol bij besluiten en beslissingen nemen.
Dat werkt zo in het dagelijks leven. En zo werkt het ook op jouw website. Richt je op je webpagina’s dus eerst op het primaire brein en raak je bezoeker in zijn hart. Dat doe je door de R.A.B.Ko.-formule te gebruiken op je website.
Informatie leidt tot analyse
Veel ondernemers zijn zó vol van hun product of dienst dat ze er graag alles over vertellen en uitleggen. Veel informatie geven. Ik zou ook graag trainingen vol overtuigingspsychologie geven ? . Maar daar wil je pas naar luisteren als je vooraf inschat dat het voor jouw bedrijf relevant is. Dat je er meer leads of klanten mee krijgt.
Met andere woorden: pas als iets voor jou persoonlijk relevant voelt, is je aandacht getrokken en ga je verder scrollen.
Informatie en argumenten hebben pas zin als je klant zijn primaire brein is getriggerd. Argumenten hebben pas effect als je klant onbewust al heeft besloten dat hij iets moet doen met wat je zegt. Als hij met zijn cognitieve brein overweegt welk besluit hij neemt. Pas in die analyse-fase kan je klant informatie en argumenten verwerken. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen. Daarvóór heeft al die informatie weinig effect.
Emotie triggert actie
Informatie leidt tot analyse
Start dus met het emotioneel prikkelen van het onbewuste, primaire brein. Dan komt daarna het analyserende, cognitieve brein in actie. De analyses die dan plaatsvinden zijn erop gericht om een besluit te nemen: Kopen! Aanvragen!
10 tips om met je website het brein te activeren
Bekruipt jou nu het benauwende gevoel dat je misschien wel kansen laat liggen op je website ? ?
Ben je bang dat je het brein niet voldoende prikkelt om daadwerkelijk in actie te komen en bij je te kopen?
Gebruik de praktische tips uit de Checklist Overtuigingskracht voor je website. Doe simpele aanpassingen die wél resultaat opleveren.
Binnen een uurtje heb je de eerste tip toegepast, zónder dat je een copywriter of webbouwer nodig hebt. Met de tips uit de checklist activeer je het brein van je bezoekers, waardoor ze in actie komen en – als je aanbod matcht – klant worden.
Download de checklist hier gratis.
Lees ook de andere R.A.B.Ko.-blogs
Dit blog is de tweede in de sere over de R.A.B.Ko.-formule.
Lees ook de andere 5 R.A.B.Ko.-blogs:
Over de schrijver
Wilma Kaptein
Wilma Kaptein is marketingmentor voor duurzame ondernemers die een continue stroom klanten willen op een manier die wél werkt en bij hen past.
Ze wil de wereld verbeteren, mooier en duurzamer maken. Door bedrijven te laten groeien die dááraan werken. Deze doorpakkers met visie helpt ze via de PowerBoost om met duurzame marketing makkelijker de leukste klanten aan te trekken, je kernboodschap helder over te brengen, campagnes authentiek én winstgevend te maken en de website overtuigend. Zodat je marketing effectief is en continu klanten oplevert.
Wilma werkt vanuit overtuigingspsychologie, neuromarketing en growth hacking. Samen met jou zorgt ze ervoor dat je veel meer resultaat en effect krijgt van wat je doet.
11 conversie optimalisatie website checks voor 2023
Leestijd 14 minuten“Eerst ga ik mijn website in orde maken, daarna mijn klantenkring uitbreiden.” “Ik ga aan mijn website werken, heb jij nog tips?” Sommige ondernemers optimaliseren hun website alleen als ze hem ontgroeid zijn of niet meer mooi vinden (en tijd...
De natuurlijke verkooptechniek: connecten en luisteren
Leestijd 1 minuutJe wilt niet verkoperig doen. Hoe kan je dan wel op een goede manier verkopen? Hoe voer je een prettig en effectief verkoopgesprek, waarna je de opdracht krijgt? In dit blog lees je de natuurlijke verkooptechniek, en hoe Niek verbaasd ontdekte dat hij...
Growth hacking: 8 excuses om niet te beginnen
(Hoppa, hier is je eerste excuus: ) Leestijd 8 minutenGrowth hacking is een beredeneerde en onderbouwde methode om slim en snel te groeien. Toch gebruikt de meerderheid van de bedrijven deze powerboost niet. In dit blog beschrijf ik wat growth hacking betekent en wat...
Hoe maak je de wereld mooier met je bedrijf?
Leestijd 7 minutenDuurzaam ondernemen, hoe doe je dat? De wereld een beetje mooier maken, dat wil ik ook. Daarom help ik ondernemers om hun marketing op een duurzame manier te doen: 'fair marketing'. Wat is fair marketing en waarom werkt dat zoveel beter? Fair...
Mijn spagaat van 2021: de zin van jaardoelen
Leestijd 12 minutenHeeft doelen stellen zin? Helpen goede voornemens? Hoe zorg je dat je wél waarmaakt wat je van plan bent? Mij heeft het ook afgelopen jaar weer geholpen om doelen te stellen. Ook al heb ik ze niet allemaal gerealiseerd. Ik geef je hier wat...
Hoeveel energie gebruikt een website?
Leestijd 12 minutenOm alle websites op aarde goed te laten functioneren verbruiken we evenveel elektriciteit als het hele openbare luchtverkeer. Kun je nog wel duurzaam ondernemen als je weet dat jouw website bijdraagt aan 1% van het wereldwijde energieverbruik?...